Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har uppfattat det lika som dig att det blir en skuld som alla andra och att långivaren får x % av skulden på samma sätt som övriga långivare.
Stämmer, samt att det blir ingen ränta heller.

Jag igen... Bombar tråden med frågor (mitt sätt att hantera oro kanske...) Min sambo och jag har en privatskuld på några hundratusen till en släkting som hjälpte oss att låna pengar genom att belåna mer på sin lägenhet. Vi har ju uppgivit den här skulden i vår ansökan men den kommer vi väl betala själva vid ev sanering? Antar att släktingen blir kontaktad av KF men de kommer väl inte kontakta släktingens bank? Vi har berättat att vi ansökt om skuldsanering.

Spelar ingen roll vem du är skyldig pengar. Allt omfattas av saneringen och betalas genom kfm. Han får procentuell andel och har efter saneringen är avslutad inte rätt att kräva ytterligare betalning

Hur kontrolleras detta Lasseman?
Vet att jag har frågat tidigare men det var ingen bevisbörda har jag för mig att du skrev, skulle skribentens släkting kunna säga att skribenten är skyldig honom/henne 2-3 miljoner?

Hur kontrolleras detta Lasseman?
Vet att jag har frågat tidigare men det var ingen bevisbörda har jag för mig att du skrev, skulle skribentens släkting kunna säga att skribenten är skyldig honom/henne 2-3 miljoner?

Ingen aning hur dom gör hos skuldsaneringen. Hos betalningsföreläggande kan det gå igenom utan att frågor ställs, däremot kan man behöva skicka in skuldebrev för verkställigheten sedan.
Att någon inte skickar in efter det kontrolleras inte, man kan ansöka om verkställighet, jag vet inte hur prövningen där går till, men det blir upp till gäldenären att invända om man tycker att det är något som omfattades av skuldsaneringen.

Ursäkta min okunskap och för att jag tjatar men jag förstår inte hur svenska staten som är så strikta på allt som rör skulder,skatter och lån agerar så lättsamt.

Det systemet lämnar utrymme får "bedrägeri" är man skyldig 1 miljon. Låter någon polare komma med en skuld på 1 miljon. Jag har inga invändningar mot det. Jag får pengarna av min polare som procentuellt tillfaller honom/oss - På bekostnad av andra skulder/borgenärer.

Nu ska jag inte älta det mer är bara så förvånad.

Jag igen... Bombar tråden med frågor (mitt sätt att hantera oro kanske...) Min sambo och jag har en privatskuld på några hundratusen till en släkting som hjälpte oss att låna pengar genom att belåna mer på sin lägenhet. Vi har ju uppgivit den här skulden i vår ansökan men den kommer vi väl betala själva vid ev sanering? Antar att släktingen blir kontaktad av KF men de kommer väl inte kontakta släktingens bank? Vi har berättat att vi ansökt om skuldsanering.
Kan ha väldigt fel men om skulden är till en privatperson måste väl hen driva in detta via kfm? Med andra ord måste den registreras hos kfm först. Annars skulle man teoretiskt kunna ”spinna ihop” privatskulder till förbannelse för att få ut mer i månaden. Tror inte för en sekund att ni är några skojare men eftersom ni inte är kopplade till hens höjning av bolånet blir det svårt att koppla den skulden till er även om ni kanske betalar lite månadsvis (om jag förstår det hela rätt)

Med andra ord måste den registreras hos kfm först. Annars skulle man teoretiskt kunna ”spinna ihop” privatskulder till förbannelse för att få ut mer i månaden.

Men om du läser min fråga och Lassemans svar så verkar det vara precis det du kan göra såvida individen går igenom KFM och du "godkänner" att du lånat pengarna, det är därför detta upplägg gör mig förvirrad och nyfiken.

Ursäkta min okunskap och för att jag tjatar men jag förstår inte hur svenska staten som är så strikta på allt som rör skulder,skatter och lån agerar så lättsamt.

Det systemet lämnar utrymme får "bedrägeri" är man skyldig 1 miljon. Låter någon polare komma med en skuld på 1 miljon. Jag har inga invändningar mot det. Jag får pengarna av min polare som procentuellt tillfaller honom/oss - På bekostnad av andra skulder/borgenärer.

Nu ska jag inte älta det mer är bara så förvånad.

Det stämmer. Det finns någon ventil att uppenbart ogrundade krav ska man inte förelägga om betalning på. En miljon mellan privatpersoner är inte så ovanligt som man skulle kunna tro.

Men du sitter med skägget i brevlådan när du och din polare blir osams över något och kan sitter med en giltig exeuktionstitel som han kan få ut en miljon på, plus ränta, och han helt plötsligt inte vill ge dig en krona av de pengarna.

Kan ha väldigt fel men om skulden är till en privatperson måste väl hen driva in detta via kfm? Med andra ord måste den registreras hos kfm först. Annars skulle man teoretiskt kunna ”spinna ihop” privatskulder till förbannelse för att få ut mer i månaden. Tror inte för en sekund att ni är några skojare men eftersom ni inte är kopplade till hens höjning av bolånet blir det svårt att koppla den skulden till er även om ni kanske betalar lite månadsvis (om jag förstår det hela rätt)

En skuld som anmäls till skuldsanering behöver inte vara något som KFM haft med att göra tidigare, oavsett om det är till swedbank eller till din granne Sven Bengtsson. Det slår mig att skuldsaneringshandläggarna nog brukar kolla upp lite kring skulderna och så, men jag vet inte hur mycket. Det fanns något företag utomlands någonstans som satte i system att anmäla som det verkade påhittade skulder till folk som fått inledande, små kapitalbelopp och enorma räntor, och då kollade man upp något, jag minns dock inte hur mycket eller hur det landade.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp