Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jaha, låter ju superskumt då det kan variera så kraftigt över året. Vet att för mamma så kollade dom snitt på senaste årsinkomsten då hon jobbar inom vården och vissa månader fick klart mer i OB än andra.
Det är inte mer än två år sedan arbetsgivare började redovisa skatt månadsvis...

Får jag fråga hur gammal du är?
ganska lika siffror som jag har; jag tänker mig att studera de kommande åren då jag har SS. Om man har vanliga studiemedel rör inte KFM dem alls. Det är lag/princip/praxis. Däremot det kommande CSN Omställningsstudiestöd. Där är bidragsdelen en skattepliktig och pensionsgrundande inkomst, medan den eventuella lånedelen inte är en inkomst (naturligtvis). CSN är mig veterligen det enda sätet att tft får mer i kassan under de 5 år en SS varar. Lever man snålt kan man kanske spara 5000/mån av sina CSN-lån under en del av perioden och lägga dem som buffert. ex, kopplingen rök nyligen på min bil och den behöver jag för att komma till jobb, diskmaskinen strejkar. 7000 betalt och 3000 väntar. Stora belopp om man lever minimalt. CSN kan därför rädda dig undan detta, förutsatt att du studerar och klarar 75% av tentorna m.m. Så det är inte ngn. slags rabatt. En del av studiemedlen förutsätts gå till litteratur, dator, resor etc.

Stipendier vet jag inget om, men tror mig komma ihåg tt de skall redovisas som inkomst och kvittas av mot kvitton för utgifter för att inte bli utmätningsbart.

återkommer om det när jag är inne i stipendiesökande själv snart inför höst-terminen!

Jaha, låter ju superskumt då det kan variera så kraftigt över året. Vet att för mamma så kollade dom snitt på senaste årsinkomsten då hon jobbar inom vården och vissa månader fick klart mer i OB än andra.
Fast det är ju skillnad på den som söker skuldsanering och dess make/sambo.

Undrade samma sak för några månader sen innan jag skickade in min sista omprövning för höjning. Du kan sitta lugnt i båten för du kommer inte få betala retroaktivt.
Tack :)
Jag fick häromdagen svar, gick snabbt (berodde på att jag skickat in en tidigare i april som jag inte fått svar på ännu), och till min stora glädje men också förvåning så fick jag avslag! Trots ett ökat betalningsutrymme på 7800:-/månad! Nu kan jag leva rätt gott till oktober då min sanering är slut Och efter saneringen som en kung med 30000:- kvar/månad när hyran är betald. Nyp mig i armen liksom efter 10 år på existensminimum^^^^

Hej! Skickade i mitten av maj in en omprövning då jag separerade med min sambo. Väntar tålmodigt nu på att den ska hanteras då jag för tillfället sitter med högre kostnader än vanligt men samma belopp att betala in.

Fram till att min skuldsanering är omprövad så har min sambo gått med på att stå för sina gamla kostnader relaterade till lägenheten (el hyra osv, OTROLIGT snällt).

1. Granskar KF kontoutdrag vid omprövning så att det kan bli ett problem att jag får samma summa som tidigare swishat av min fd sambo? Går dem endast på uppgifterna i min omprövningsansökan?

2. Hur går omprövning till rent konkret. KF räknar på nytt förslag som dem meddelar alla banker osv och därefter en kort tidsram dem kan motsäga sig eller är beslutet slutgiltigt när KF skickar ut nya belopp osv?

Fast make/sambos inkomster ska ju också redovisas. Hur menar du?
Ja, absolut, men det är ju inte sambon som ska nagelfaras på samma sätt. När jag sökte skuldsanering (gamla) kollades inget på min man. De gick på det jag skrev. När jag sökte omprövning gick de på info på Skatteverket, trots att jag hade skrivit annat ( plus att de ringde för att få det bekräftat).

Behöver hjälp ,tips och råd!Mår redan skit så jag hoppas att ni förstår detta,så inga påhopp eller elaka kommentarer tack!!
Har skulder på över 1 miljon.Har sjukersättning och livränta efter en trafikolycka!
Vil söka skuldsanering men har 2 problem, dels att vi bor i hus som båda jag och sambon står på..kanske övervärde på max 400000 kr
Men det värsta är billån på ca 340000
Bilen köptes i januari i år, anledningen till att det är så en så dyr bil är då min rädsla efter olyckan, plus alla funktioner som kameror och döda vinkel varnare som underlättar eftersom jag har problem med nacken.bilen vi hade stannade bara mitt under körning och skrämde livet av mig!Måste ha bil då jag har problem med höft och rygg efter olyckan.
Försöker sälja bilen men inte så lätt.
Dnb vägrar skriva över på sambon,utan han måste vara medlåntagare.

Min fråga är,vågar jag söka skuldsanering eller ska jag vänta tills jag får sålt bilen.
Har inga anmärkningar än ,men ganska snart tror jag då jag ligger efter med så mkt!
Hur blir det med huset??Har 3 barn!

Hej! Skickade i mitten av maj in en omprövning då jag separerade med min sambo. Väntar tålmodigt nu på att den ska hanteras då jag för tillfället sitter med högre kostnader än vanligt men samma belopp att betala in.

Fram till att min skuldsanering är omprövad så har min sambo gått med på att stå för sina gamla kostnader relaterade till lägenheten (el hyra osv, OTROLIGT snällt).

1. Granskar KF kontoutdrag vid omprövning så att det kan bli ett problem att jag får samma summa som tidigare swishat av min fd sambo? Går dem endast på uppgifterna i min omprövningsansökan?

2. Hur går omprövning till rent konkret. KF räknar på nytt förslag som dem meddelar alla banker osv och därefter en kort tidsram dem kan motsäga sig eller är beslutet slutgiltigt när KF skickar ut nya belopp osv?
Jag är själv under "luppen" för omprövning just nu och det enda de kollat är skatteverkets uppgifter om min lön senaste 12 månaderna.
Nackdelen för mig med det är en slutlön jag fick i samband med att jag bytte jobb som höjde snittlönen för dessa månader rätt ordentligt, får se när handläggaren är tillbaka mot mitten av augusti vad hen säger gällande beslut av omprövning.

Antar att de kollat hennes senaste årslön och därifrån tagit ett snitt. Allt annat känns ju knepigt då man, om man jobbar varierande arbetstider, ska uppskatta ens snittinkomst utifrån sin årsinkomst.
Så fick åtminstone min mor göra, men då hade hon "gamla" skusan.

Det är korrekt. Dom tar årslönen och delar det på 12 månader.

Funderar på att göra en omprövning och sedan överklaga den till högre instans men jag vet inte. Kanske värt att prova?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp