Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Typ min son är jag medberoende till. Han blev spelmissbrukare. Fick sitt 2a återfall. Vad gör man inte för dem, vill tro på deras lögner men aldrig mer, nu sitter jag i skiten o han med. Han har fått hjälp och jag går ju också på behandling. Vill ju inte polisanm min egen son, det är ju en jävla sjukdom, medberoende också.familje sjukdom
Jobbigt
Jag förstår att din situation är hemsk, men det enda råd jag kan ge är att söka på nytt och trycka på att du sökt hjälp för ditt medberoende, att du inte tagit lån på länge men även lyfta att din son sökt vård för sitt och således kommer nya lån i framtiden inte vara aktuella.

Jag hade heller aldrig polisanmält mitt barn och det känns ju groteskt om de kräver det för att inleda en skuldsanering...

Hej!

Är runt 40 år gammal. Har ungefär 1500000 i lån p.g.a. långvarigt spelmissbruk. Jag har inte spelat på 2 år. Jag tjänar runt 40000 brutto men går minus varje månad och den enda anledningen till att jag överlever är att jag varje år tar nya lån för att täcka upp för minuset varje månad. Jag har aldrig missat en räkning någonsin men jag står och stampar i livet och går som sagt minus som det är idag varje månad. Jag orkar inte längre. Ska jag släppa alla lån till inkasso/KF eller hur ska jag göra? När jag släppt allt, kan jag då plocka ut kontanter av överskottet utan att det påverkar bedömning av skuldsanering?

Jag tänkte ta kontakt med kommunens skuld - budgetrådgivare men jag behöver en liten förhint? Vad är smartast att göra för mig?

Senast ändrad:
Jaså? Det var mer än jag visste, hur går man tillväga då? Kräver man in skulden via er på KFM men anmärker på att skulden kan ligga latent tills dagen barnet fyller 18?
Nej du måste påminna henne med jämna mellanrum och bevisa att du gjort det..
Ansöker om bf när du har lust när barnet är vuxet, bestrider hon får ni tjafsa I tingsrätten

Ansöker om bf när du har lust när barnet är vuxet, bestrider hon får ni tjafsa I tingsrätten
Ska grotta ner mig lite mer i det där. Är ju inga småsummor det handlar om och är det något som tär på mig så är det känslan av att ha blivit utnyttjad till den grad att man behövde söka skuldsanering för att överleva..
Tack för informationen!

Om det inte finns papper, typ bodelning vid tingsrätt, lär det inte gå att få ut en enda krona.

Hej!

Är runt 40 år gammal. Har ungefär 1500000 i lån p.g.a. långvarigt spelmissbruk. Jag har inte spelat på 2 år. Jag tjänar runt 40000 brutto men går minus varje månad och den enda anledningen till att jag överlever är att jag varje år tar nya lån för att täcka upp för minuset varje månad. Jag har aldrig missat en räkning någonsin men jag står och stampar i livet och går som sagt minus som det är idag varje månad. Jag orkar inte längre. Ska jag släppa alla lån till inkasso/KF eller hur ska jag göra? När jag släppt allt, kan jag då plocka ut kontanter av överskottet utan att det påverkar bedömning av skuldsanering?

Jag tänkte ta kontakt med kommunens skuld - budgetrådgivare men jag behöver en liten förhint? Vad är smartast att göra för mig?
Besök ek skuldrådgivningen. Vet ej om du kan spara ngt, ofta vill även ek o skuldrådgivningen att du börjar betala lite ändå.
Så svårt, försök spara ngra tusenlappar för speciella utgifter ändå.
Plocka ut i kontanter.
Förmodligen blir det mycket påminnelser, inkasso sen blir det till kf och ev löneutmätning.
Jag har det så. Ska söka en andra gång.
Bra att du inte spelar mer och följer ngt program, kan du hänvisa till det?
Fått hjälp för det?
Men börja hos ek skuldrådgivningen.
Hoppas du orkar hålla dig borta fr spel nu.
Ta en dag i taget
Mediteta.
Hoppas du ändå är ung då har du en bra framtid efter skukdsanering.
Ge inte upp.
Kram

Är det någonstans bestämt att de man är skyldig pengar under sin skusan ska rapportera in räntan till Skatteverket? Eller är det något som bara sker godtyckligt?
Som Lasseman skriver, så är dom inte skyldiga till det. De flesta räknar ju av mot kapitalbeloppet först, men vissa, däribland BN räknade av min årliga inbetalning till dom mot både kapital och ränta. Jag hade min största enskildas skuld till dom, så det blev en ”slant” även i ränta :)

Hur skrev du då? Hur gamla var skulderna.
Hur gammal är du.
Jag kan ju hoppas jag får en annan handläggare.
Hade du löneutmätning först?
Jag var ärlig med hur skulderna uppkommit, att jag varit sjukskriven mycket under 2017-2018 pga utmattningsdepression och att jag fick vänta i månader på sjukpenning.
Jag skrev vad jag gjort för att lösa min situation tex flyttat till billigare boende, jobbat extra, försökt förhandla med lindorff numera Lowell men de gav mig bara sex månaders avbetalning på en skuld på 350000 Kr och den dagen släppte jag allt till Kfm.
Min sista skuld var tagen någon månad innan jag släppte allt och jag fick efter inledande redovisa med kontoutdrag att jag betalat lån med nya lån.
Jag var 48 år då och nej jag har inte haft löneutmätning och det beror på att jag löste min situation ändå in i det sista och när jag väl släppte allt till kronofogden så var de långsamma i sin handläggning så inledande kom före löneutmätningen.

Som Lasseman skriver, så är dom inte skyldiga till det. De flesta räknar ju av mot kapitalbeloppet först, men vissa, däribland BN räknade av min årliga inbetalning till dom mot både kapital och ränta. Jag hade min största enskildas skuld till dom, så det blev en ”slant” även i ränta :)
Vet du när på året de får betalt? Fick inledande november och laga kraft mars, då borde det väl vara mars?
Årets deklaration var det inte mycket alls i ränteåterbäring eller vad det kallas, men då hade borgenärerna troligtvis inte fått sin första betalning via skusan.
Skulderna vid laga kraft var hos remember och Swedbank (entercard om jag inte missminner)

Vet du när på året de får betalt? Fick inledande november och laga kraft mars, då borde det väl vara mars?
Årets deklaration var det inte mycket alls i ränteåterbäring eller vad det kallas, men då hade borgenärerna troligtvis inte fått sin första betalning via skusan.
Skulderna vid laga kraft var hos remember och Swedbank (entercard om jag inte missminner)
Ursäkta dubbelpost men var tvungen att kika och ränteavdrag på 2022's deklaration var 62 kr :facejoy:
Men något jag också uppfattade var att jag för första gången i mitt liv hade _överskott_ av kapital enligt deklarationen :eek: också på 62 kronor :facejoy: men överskott är bannemig överskott! :vinnare:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp