Hur har du gjort uträkningen att du skulle ha 500tkr kvar efter 20 års betalning? Baserat på din löneutmätning?Hej!
Nu har det gått snart 1,5 år sedan jag fick löneutmätning och cirka 2 år sedan jag slutade spela. Har 1 miljon i skulder och 200 tkr i privatskuld till en anhörig. Jag har sökt 3 gånger och fått avslag alla gånger. Någon som haft spelberoende och som lyckats lämna det livet bakom sig men också lyckats med att få en ny chans i livet genom skuldsanering? När jag gör en uträkning på Kronofogdens egna beräkning så har jag har jag om 20 år cirka hälften kvar dvs 500 tkr.
Ni som har fått skuldsanering genom spelberoende hur lyckades ni? Jag är desperat för att försöka göra allt i min makt med att visa att jag lämnat det livet bakom mig men när jag pratar med mina handläggare säger de alla att en skuldsanering talar starkt emot mig pga skulder som inkommit så nära i tiden. Jag kan förstå hur de resonerar men när jag läser tråden härinne är det vissa som fått det efter ett halvår. Är man mindre värd som människa för att man utvecklat ett missbruk? Är jag dömd att ha detta i min ryggsäck för resten av mitt liv medan andra kan få skuldsanering för att de överkonsumerat?
Nej jag har inte gått nån behandling. Sa bara att jag slutat spela och det var ok. Betalade av lite små lån som låg hos kronofogden för att dom skulle se jag gjort nått. 2020 ligger nog för nära i tiden, ge det nått år till så lär du garantera få igenom en sanering.Tack Loppo89. Har inga barn och tog senaste lånet augusti 2020. Skickade du med något bevis på behandling? Vad för behandling gick du? Om någon har tips så är jag villig att gå på detta trots att jag redan känner att det är något jag har gjort tidigare.
Du får dom ändå. Din inledande skuldsanering gäller fortfarande.En liten fråga. Då min skuldsanering är överklagad i sista sekund innan den trädde laga kraft betyder det är jag inte får några skattepengar tillbaka överhuvudtaget?
Jag skulle inte röra pengarna under tiden du har inledande skuldsanering. Man får behålla ev skatteåterbäring först när beslutet vunnit laga kraft så KF kan besluta att din skatteåterbäring skall användas till dina skulder.En liten fråga. Då min skuldsanering är överklagad i sista sekund innan den trädde laga kraft betyder det är jag inte får några skattepengar tillbaka överhuvudtaget?
Hej!
Nu har det gått snart 1,5 år sedan jag fick löneutmätning och cirka 2 år sedan jag slutade spela. Har 1 miljon i skulder och 200 tkr i privatskuld till en anhörig. Jag har sökt 3 gånger och fått avslag alla gånger. Någon som haft spelberoende och som lyckats lämna det livet bakom sig men också lyckats med att få en ny chans i livet genom skuldsanering? När jag gör en uträkning på Kronofogdens egna beräkning så har jag har jag om 20 år cirka hälften kvar dvs 500 tkr.
Ni som har fått skuldsanering genom spelberoende hur lyckades ni? Jag är desperat för att försöka göra allt i min makt med att visa att jag lämnat det livet bakom mig men när jag pratar med mina handläggare säger de alla att en skuldsanering talar starkt emot mig pga skulder som inkommit så nära i tiden. Jag kan förstå hur de resonerar men när jag läser tråden härinne är det vissa som fått det efter ett halvår. Är man mindre värd som människa för att man utvecklat ett missbruk? Är jag dömd att ha detta i min ryggsäck för resten av mitt liv medan andra kan få skuldsanering för att de
Du får dom ändå. Din inledande skuldsanering gäller fortfarande.
TRDu får dom ändå. Din inledande skuldsanering gäller fortfarande.
Ok tack för svar. Trodde de tog dom direkt som de gjort under utmätningens alla år. För hoppas att TR avslår överklagandet.Jag skulle inte röra pengarna under tiden du har inledande skuldsanering. Man får behålla ev skatteåterbäring först när beslutet vunnit laga kraft så KF kan besluta att din skatteåterbäring skall användas till dina skulder.
Rör inte pengarna utan sätt undan dom tillsvidare.TR
Ok tack för svar. Trodde de tog dom direkt som de gjort under utmätningens alla år. För hoppas att TR avslår överklagandet.
Hej, Jag har ensamstående och har haft utmätning ett halvår, Fundera på skuldsanering i framtiden. Såg att alla skulder inte var med hos Kronofogden, T.ex Alektum osv inkassobolag hade skickat 2 av de 4 skulder jag har hos de.
Vad händer då vid skuldsaneringen? ska man ta med alla eller är det bara de som är inne i Kronofogden som får räknas med? Fundera att gå till kommunrådgivaren inom kort för hjälp.
Alla skulder som finns när du skickar in din ansökan ska med.Hej, Jag har ensamstående och har haft utmätning ett halvår, Fundera på skuldsanering i framtiden. Såg att alla skulder inte var med hos Kronofogden, T.ex Alektum osv inkassobolag hade skickat 2 av de 4 skulder jag har hos de.
Vad händer då vid skuldsaneringen? ska man ta med alla eller är det bara de som är inne i Kronofogden som får räknas med? Fundera att gå till kommunrådgivaren inom kort för hjälp.