Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Efter att ha spanat in forumet cirkus 2år från sidlinjen utan att varit till någon hjälp själv så känner jag att jag undrar över en sak.

Ni som har fått SKULDSANERING. Hur har allting gått tillväga steg för steg?

Får man utmätning först? Finns det möjlighet att ducka utmätning om man betalar på som vanligt under periodens gång?
När är det man ska börja hamstra pengar och släppa allting ifall man får godkänt? Hur lång tid tog det från dagen då ni skickade iväg ansökan tills dagen då ni betalade in första blanketten till KFM?
Måste man berätta för sin arbetsgivare?.

Skulle Uppskatta väldigt mycket om några fina själar skulle vilja dela med sig om sin resa från ansökning och hela vägen till betalning/avslutad betalning.

Men sist men inte minst så skulle jag vilja önska alla forumiter en trevlig helg.

Mvh, Arvid
Om man inte klarar av sina månadskostnader för sina lån och har bestämt sig för att släppa alla skulder till kronofogden så har man oftast några månader på sig att lägga undan pengar innan en löneutmätning blir aktuell.

Har man sökt skuldsanering och får inledande får man inte betala på några skulder längre (enbart löpande kostnader som hyra, el, bredband, osv.) vilket automatiskt brukar leda till att en utmätning blir aktuell då det oftast tar flera månader från inledande till beslut vilket gör att ens lån hinner förfalla.

Man behöver inte berätta för sin arbetsgivare.

För egen del släppte jag alla mina lån och hade utmätning ett år innan jag sökte skuldsanering. Fick inledande nov 18 och slutgiltigt beslut april 2019, minns dock inte när jag skickade in min ansökan första gången men har för mig att det var under sommaren 2018. Tiden mellan ansökan, inledande och beslut kan variera beroende på hur mycket kronofogden har att göra.

Kanske fick du svar på någon fråga.

Har man sökt skuldsanering och får inledande får man inte betala på några skulder längre (enbart löpande kostnader som hyra, el, bredband, osv.) vilket automatiskt brukar leda till att en utmätning blir aktuell då det oftast tar flera månader från inledande till beslut vilket gör att ens lån hinner förfalla.
Så fort man får inledande skuldsanering så är man ”skyddad” från utmätningar, och eventuell löneutmätning pausas.
Och eftersom tiden från ansökan till inledande är 2-3 månader så är det rätt låg risk att skulder hinner gå så långt att KF hinner påbörja någon utmätning.

Detta är både min erfarenhet av två ansökningar och vad både kommunens budget & skuldrådgivare och mina handläggare på KF har sagt till mig.

när jag ansökte den 2:a gången så hann inte ens de skulder som redan låg hos kronofogden med fastställda utslag gå till utmätning. (Det tog 2 månader från ansökan nr 2 till inledande nr 2)

man behöver som redan sagts inte berätta något för arbetsgivaren eftersom man själv ansvarar för att betala KF varje månad, och detta gör man från den månad skuldsaneringen inleds, dvs 2-3 månader efter man skickat in en ansökan (förutsatt att inledning påbörjas såklart, man kan få avslag direkt)
Men om någon skuld skulle hinna gå till utmätning så använder KF i regel löneutmätning i första hand (efter eventuella sparade pengar dom hittat på något bankkonto utmätts)
Och löneutmätning får arbetsgivaren såklart reda på eftersom det är arbetsgivaren som drar pengar från din lön och betalar direkt till KF.

Kronofogden har en sida där dom anger olika handläggningstider och enligt mina erfarenheter så stämmer den sidan rätt bra, och den uppdateras kontinuerligt, googla på ”kronofogden handläggningstider” så hittar du den direkt.

Tack för alla svar!
Om jag får avslag på ansökan (vilket inte är så troligt) fortsätter jag då betala mina skulder som vanligt eller blir det per automatik utmätning?
Saken är den att jag snart får nytt jobb och skulle vara extremt tråkigt att börja med en utmätning och att nya jobbet skulle få reda på det.

Tack för alla svar!
Om jag får avslag på ansökan (vilket inte är så troligt) fortsätter jag då betala mina skulder som vanligt eller blir det per automatik utmätning?
Saken är den att jag snart får nytt jobb och skulle vara extremt tråkigt att börja med en utmätning och att nya jobbet skulle få reda på det.
Det beror hur långt skulderna hunnit gå, ”skyddet” mot utmätning försvinner och det blir upp till borgenärerna att välja ifall dom vill att KF ska utmäta skulderna.
Ofta går det att få till avbetalningsplaner med inkassobolag men om det gått så långt så KF gett ett utslag så är det många inkassobolag som då kräver att hela skulden ska betalas direkt.

Tack för alla svar!
Om du blir beviljad inledande skuldsanering slutar du betala på alla skulder som saneringen omfattar, vilket är alla skulder uppkomna innan datum som inledande beslutas. Månaden efter man blivit beviljad inledande startar man betala den summa KF räknat ut.
Det finns inget krav att man har utmätning innan.
Om ansökan avslås fortsätter man betala på sina skulder.
Utmätning blir det först någon skickat in din skuld till KF och du inte betalar., dvs det sker inte automatiskt om dina skulder ännu inte finns hos KF bara för att din ansökan får avslag.

”Skydd mot utmätning” omfattar de skulder som uppkommit innan beslut om inledande. Uppkommer skulder efter detta datum så kan dessa utmätas om de går till KF.

Senast ändrad:
Hej!
Jag har fundering.. Om man skulle få medicinsk invaliditet från sin olycksfallsförsäkring för en bestående skada. Får man behålla den ersättningen från sitt försäkringsbolag då när man går på skuldsanering? Eller behöver man betala in den summan fastän den är skattefri och kommer från ens egna olycksfallsförsäkring?
Jag fick ersättning för medicinsk invaliditet våren -21 och jag pratade med min handläggare som sa, efter att ha kontaktat KFMs jurist i frågan, att KFM inte rör försäkringspengar så länge de inte gäller arbetsinkomstbortfall.

Alltså, ersättning för medicinsk invaliditet får du behålla, ersättning du får för att du inte kan jobba heltid eller har missat arbetsdagar pga skadan räknas som inkomst.

Jag fick ersättning för medicinsk invaliditet våren -21 och jag pratade med min handläggare som sa, efter att ha kontaktat KFMs jurist i frågan, att KFM inte rör försäkringspengar så länge de inte gäller arbetsinkomstbortfall.

Alltså, ersättning för medicinsk invaliditet får du behålla, ersättning du får för att du inte kan jobba heltid eller har missat arbetsdagar pga skadan räknas som inkomst.
Ajemän, tack för infon Jag väntar på ett beslut om medicinsk invaliditet p.g.a av en knäskada jag ådrog mig sommaren -20. Det är alltså inget som är arbetsrelaterat, det hände på fritiden.

Ajemän, tack för infon Jag väntar på ett beslut om medicinsk invaliditet p.g.a av en knäskada jag ådrog mig sommaren -20. Det är alltså inget som är arbetsrelaterat, det hände på fritiden.
Då ska pengarna vara fredade från KFM, det gäller även utmätning om jag minns svaret rätt. Jag har ett inlägg någonstans långt bak i tråden jag skrev när det inträffade, tror jag skrev in sökord som Försäkringspengar eller försäkringsersättning som sökord om du vill söka upp det inlägget. Men mitt senaste svar är kort och gott vad som gällde våren 2021 iallafall ^^

Då ska pengarna vara fredade från KFM, det gäller även utmätning om jag minns svaret rätt. Jag har ett inlägg någonstans långt bak i tråden jag skrev när det inträffade, tror jag skrev in sökord som Försäkringspengar eller försäkringsersättning som sökord om du vill söka upp det inlägget. Men mitt senaste svar är kort och gott vad som gällde våren 2021 iallafall ^^
Även utmätning ? Vad skulle kfm göra med dom på för fler sätt?

Gäller väl att medlen hålls avskilda och inte byts ut också.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp