- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Om man inte klarar av sina månadskostnader för sina lån och har bestämt sig för att släppa alla skulder till kronofogden så har man oftast några månader på sig att lägga undan pengar innan en löneutmätning blir aktuell.Hej!
Efter att ha spanat in forumet cirkus 2år från sidlinjen utan att varit till någon hjälp själv så känner jag att jag undrar över en sak.
Ni som har fått SKULDSANERING. Hur har allting gått tillväga steg för steg?
Får man utmätning först? Finns det möjlighet att ducka utmätning om man betalar på som vanligt under periodens gång?
När är det man ska börja hamstra pengar och släppa allting ifall man får godkänt? Hur lång tid tog det från dagen då ni skickade iväg ansökan tills dagen då ni betalade in första blanketten till KFM?
Måste man berätta för sin arbetsgivare?.
Skulle Uppskatta väldigt mycket om några fina själar skulle vilja dela med sig om sin resa från ansökning och hela vägen till betalning/avslutad betalning.
Men sist men inte minst så skulle jag vilja önska alla forumiter en trevlig helg.
Mvh, Arvid
Har man sökt skuldsanering och får inledande får man inte betala på några skulder längre (enbart löpande kostnader som hyra, el, bredband, osv.) vilket automatiskt brukar leda till att en utmätning blir aktuell då det oftast tar flera månader från inledande till beslut vilket gör att ens lån hinner förfalla.
Man behöver inte berätta för sin arbetsgivare.
För egen del släppte jag alla mina lån och hade utmätning ett år innan jag sökte skuldsanering. Fick inledande nov 18 och slutgiltigt beslut april 2019, minns dock inte när jag skickade in min ansökan första gången men har för mig att det var under sommaren 2018. Tiden mellan ansökan, inledande och beslut kan variera beroende på hur mycket kronofogden har att göra.
Kanske fick du svar på någon fråga.