- Meddelanden
- 31 418
- Mottagna reaktioner
- 16 473
- Poäng
- 11 677
Beror på sparformN
Nån? Syns eventuella vinster som överskott på deklarationen?
Beror på sparformN
Nån? Syns eventuella vinster som överskott på deklarationen?
Ursäkta nu här, men även med skuldsanering så har man faktiskt rätt att spara pengar. Man är inte omyndigförklarad !!
Man har 2 betalfria månader/år. Man har buffert, eventuellt så får man lite skatteåterbäring och semesterersättning!
Pengar man har rätt att göra vad man vill med!
Bara för att någon borgenär eventuellt skulle kräva en omprövning, så innebär inte det att dom per automatik har rätt !
Så länge vi gör rätt för oss, så njut & de e ju bara lysande om man sparar pengar..
Det skulle jag verkligen kalla för ”ekonomisk rehabilitering” - ord som ofta KF pratar om gällande just skuldsanering!!
Jo, jag förstår det & skulle man ringa till KF & fråga hur detta ses, så har dom säkert inget bra svar…Fast jag kan ändå tänka mig att spara i aktier skulle kunna ses lite annorlunda. Du kan ju få utdelningar på sina sparade pengar, kan de då ses som inkomst? Sen växer ju pengarna betydligt mer när du sparar i aktier/fonder än om du sparar på vanligt sparkonto. Mina insättningar dom senaste tre åren är 116000 men eftersom det växer är det totala beloppet nu 157000.
Nej, känns som jag inte vill tjata o störaAntar du inte heller tagit någon kontakt med handläggaren under den tiden?
Wow imponerande! Också orolig för det om man skulle komma upp i summor som dig när jag sparar/investerar. Menar skulle du köpa en lägenhet för dom 150 tusen i Jokkmokk och en borgenär ser det skulle det ju bli ett jäkla liv. Så var är skillnaden på att ha 150k i aktier eller 150k i en bostadsrätt? Ingen skulle jag gissa att borgenärerna tycker, samt även Kronofogden är jag rädd för.Jag har sparat 116000 i aktier under mina snart tre år av skuldsanering, jag började spara 2019 och har väl haft en släng av ångest sen dess. Schablonskatten syns ju på deklarationen, därav min oro. Dock har ingenting hänt än, ta i trä. Men jag lär nog känna ångesten tills den dagen skiten är över och jag lär nog fortsätta spara lika länge.![]()
Jag ställde frågan om sparande till handläggaren som svarade att bufferten och de betalfria månaderna får sparas om man kan det, men att det inte är tänkt att man ska ha några mängder sparat under en skuldsanering. Och vart går då gränsen för när det blir mängder…? Det kan ingen på kfm svara på.Wow imponerande! Också orolig för det om man skulle komma upp i summor som dig när jag sparar/investerar. Menar skulle du köpa en lägenhet för dom 150 tusen i Jokkmokk och en borgenär ser det skulle det ju bli ett jäkla liv. Så var är skillnaden på att ha 150k i aktier eller 150k i en bostadsrätt? Ingen skulle jag gissa att borgenärerna tycker, samt även Kronofogden är jag rädd för.
Mmm riktigt drygt. Almi, en skuld på 20tkr (av 800tkr) och en Uc-kopia kommer en gång i veckanGud vad jobbigt! Vilken borgenär gäller det?
Håller med.Ursäkta nu här, men även med skuldsanering så har man faktiskt rätt att spara pengar. Man är inte omyndigförklarad !!
Man har 2 betalfria månader/år. Man har buffert, eventuellt så får man lite skatteåterbäring och semesterersättning!
Pengar man har rätt att göra vad man vill med!
Bara för att någon borgenär eventuellt skulle kräva en omprövning, så innebär inte det att dom per automatik har rätt !
Så länge vi gör rätt för oss, så njut & de e ju bara lysande om man sparar pengar..
Det skulle jag verkligen kalla för ”ekonomisk rehabilitering” - ord som ofta KF pratar om gällande just skuldsanering!!
Nej precis, jag fick samma svävande svar.Jag ställde frågan om sparande till handläggaren som svarade att bufferten och de betalfria månaderna får sparas om man kan det, men att det inte är tänkt att man ska ha några mängder sparat under en skuldsanering. Och vart går då gränsen för när det blir mängder…? Det kan ingen på kfm svara på.
Kul…!Japp, hela tiden.