Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag ska på en intervju imorgon.
Har lite funderingar kring att byta jobb när man precis fått sanering.

Hur ser borgenärerna på att man byter jobb?
Tänkte om man får kanske någon tusing mer i grundlön och här jobbar man enligt schema Måndag-Söndag året om, så innebär alltså att man jobbar helger, röda dagar osv, som gör så att lönen kan variera något månad från månad.

Om man leker med tanken att borgenärerna tror man ”väntat” in tills saneringen är beslutad bara för att byta jobb till ett där ekonomin blir lite högre.
Om dom då skulle kunna skicka in en motivering till att saneringen ska avbrytas?

Eller ska man fortsätta köra på sitt gamla jobb ett tag innan man funderar på att byta jobb för att inte riskera något?

Hur hade ni gjort? :)

Jag ska på en intervju imorgon.
Har lite funderingar kring att byta jobb när man precis fått sanering.

Hur ser borgenärerna på att man byter jobb?
Tänkte om man får kanske någon tusing mer i grundlön och här jobbar man enligt schema Måndag-Söndag året om, så innebär alltså att man jobbar helger, röda dagar osv, som gör så att lönen kan variera något månad från månad.

Om man leker med tanken att borgenärerna tror man ”väntat” in tills saneringen är beslutad bara för att byta jobb till ett där ekonomin blir lite högre.
Om dom då skulle kunna skicka in en motivering till att saneringen ska avbrytas?

Eller ska man fortsätta köra på sitt gamla jobb ett tag innan man funderar på att byta jobb för att inte riskera något?

Hur hade ni gjort? :)
Man ska byta jobb om man vill, man ska helt enkelt leva sitt liv som man önskar och tycker.
Ökar lönen med flera tusen per månad - sök omprövning…

N
Hur fungerar det med aktier? Jag har pågående skuldsanering och funderar på att spara på Avanza. Säg att jag lägger in rent hypotetiskt 20 tusen och om 3 år har dom blivit 100 tusen. Kan borgenärerna kräva dom av mig? Ser dom eventuell vinst på deklarationen? Är förövrigt helt nollad i allt angående aktier och fonder och jag är väl medveten att det kan bli lika illa som ett spelmissbruk att hålla på med aktier.

Nån? Syns eventuella vinster som överskott på deklarationen?

Jag har beslutad skuldsanering sedan 26/9. Jag har fått löpande UC rapporter då en borgenär har mig på ”bevakning” och det står att jag har inledd skuldsanering sedan i april men varför fortsätter det efter beslut och laga kraft?
Ska jag räkna med att det fortsätter med det under hela tiden?

Jag har beslutad skuldsanering sedan 26/9. Jag har fått löpande UC rapporter då en borgenär har mig på ”bevakning” och det står att jag har inledd skuldsanering sedan i april men varför fortsätter det efter beslut och laga kraft?
Gud vad jobbigt! Vilken borgenär gäller det?

Undrar samma sak faktiskt, kollade med KFM om detta via kundtjänst och fick svaret att jag gör vad jag vill med sparpengar. Men känner mig ändå inte säker…
Ursäkta nu här, men även med skuldsanering så har man faktiskt rätt att spara pengar. Man är inte omyndigförklarad !!
Man har 2 betalfria månader/år. Man har buffert, eventuellt så får man lite skatteåterbäring och semesterersättning!
Pengar man har rätt att göra vad man vill med!
Bara för att någon borgenär eventuellt skulle kräva en omprövning, så innebär inte det att dom per automatik har rätt !
Så länge vi gör rätt för oss, så njut & de e ju bara lysande om man sparar pengar..

Det skulle jag verkligen kalla för ”ekonomisk rehabilitering” - ord som ofta KF pratar om gällande just skuldsanering!!

Japp, hela tiden.

N

Nån? Syns eventuella vinster som överskott på deklarationen?

Jag har sparat 116000 i aktier under mina snart tre år av skuldsanering, jag började spara 2019 och har väl haft en släng av ångest sen dess. Schablonskatten syns ju på deklarationen, därav min oro. Dock har ingenting hänt än, ta i trä. Men jag lär nog känna ångesten tills den dagen skiten är över och jag lär nog fortsätta spara lika länge. :facejoy:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp