Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När får en medlånetagare reda på att den andre som sökt skuldsanering ? När man fått inledande eller innan ? :)

Tacksamheten över beviljad skuldsanering i onsdags sköljde över mig igen när jag vaknade imorse. Möjligheten att få denna chans är rätt överväldigande för mig. Särskilt eftersom jag upplever mig rikare än någonsin efter inledande.

Det jag egentligen vill säga är att inte ge upp, du som väntar, hur mörkt det än ser ut.
Jag blev beviljad skuldsanering som helt arbetslös med motiveringen från KFM att även om jag har ett heltidsjobb kommer jag inte kunna betala min skuld på många år. En borgenär motsatte sig på goda grunder, men KFM slog fast beslutet ändå. Visst har jag tre veckors väntan eller vad det än är nu innan det träder i kraft men jag oroar mig inte, inget nytt har tillkommit som jag inte varit öppen med eller något jag kan påverka. Ser KFM i ett helt nytt ljus mot för ett år sedan och för två år sedan visste jag inte ens att möjligheten fanns.
Det jag dock tänker göra på måndag är att ringa Kundtjänst och fråga efter mer specifika riktlinjer kring vad som gäller med tex ökad inkomst etc efter beviljande, goda skäl för omprövning osv, som om jag var helt omedveten om allt som sägs här.

De får också alla handlingar och förteckning över alla dina skulder så jag hade berättat för vederbörande.
Har inga problem att mina föräldrar får en förteckning över mina skulder faktiskt ! Viktigast är att ansökan går igenom :)

Allt är så märkligt i denna världen och därav att man är lite nervös då inget är givet.
Kan bara hålla med. Och bara det att man sätter ut en flytande summa om hur stor ökning man kan få på sin inkomst utan att man behöver ansöka om omprövning gör det hela så frustrerande.

"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:
 Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.
 Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.
 Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert."

Ja, okej ... vad gäller? 4000 eller 5000? Belopp ned = har en tydlig gräns. Belopp upp = inte så mycket. Jag känner personligen själv att jag är _hela_ tiden orolig i kroppen när det kommer till min SKUSAN. Och det är så kopplat till att jag inte ser att man har tydliga regler för saker utan et är så jäkla subjektivt i många lägen och därmed också så kopplat till vilken handläggare man får. Till exempel ... sätt en gräns 4000 kr eller 5000 kr - var tydlig. och kör inte med:
"När det gäller väsentlig förbättring krävs enligt praxis i princip en ökning av betalningsutrymmet med minst 4 000-5 000 kr per månad, även i de fall det är gäldenären som ansöker om omprövning." ... för det är ju en signifikant skillnad mellan 4000 och 5000.

Och sedan när man tänker att ja, okej jag förhåller mig till 4000 kr ... så kommer detta i texten:

"Som huvudregel bör ansökan om omprövning beviljas och justering av betalningsbeloppet ske om gäldenärens ändrade ekonomiska förhållanden har medfört en förbättring av betalningsutrymmet med minst 4 000-5 000 kr per månad. Även mindre belopp kan leda till omprövning, om förändringen exempelvis ligger nära i tiden i förhållande till beslutet om skuldsanering. Det inverkar inte på bedömningen om gäldenären har en betalplan eller inte."

... så, okej även mindre belopp kan leda till omprövning så de där 4000 till 5000 kronorna var inte "gränsen" ... men man förklarar inte närmare än " ... om förändringen exempelvis ligger nära i tiden i förhållande till beslutet om skuldsanering.". Ja okej? Det finns alltså andra faktorer som man kan stödja sig på hos KFM? Och vad innebär "nära i tiden"? Är det 3 månader, är det 6 månader, är det 9 månader eller 12 månader?

Så - jag får krupp av hur man jobbar så otydligt.

Tacksamheten över beviljad skuldsanering i onsdags sköljde över mig igen när jag vaknade imorse. Möjligheten att få denna chans är rätt överväldigande för mig. Särskilt eftersom jag upplever mig rikare än någonsin efter inledande.

Det jag egentligen vill säga är att inte ge upp, du som väntar, hur mörkt det än ser ut.
Jag blev beviljad skuldsanering som helt arbetslös med motiveringen från KFM att även om jag har ett heltidsjobb kommer jag inte kunna betala min skuld på många år. En borgenär motsatte sig på goda grunder, men KFM slog fast beslutet ändå. Visst har jag tre veckors väntan eller vad det än är nu innan det träder i kraft men jag oroar mig inte, inget nytt har tillkommit som jag inte varit öppen med eller något jag kan påverka. Ser KFM i ett helt nytt ljus mot för ett år sedan och för två år sedan visste jag inte ens att möjligheten fanns.
Det jag dock tänker göra på måndag är att ringa Kundtjänst och fråga efter mer specifika riktlinjer kring vad som gäller med tex ökad inkomst etc efter beviljande, goda skäl för omprövning osv, som om jag var helt omedveten om allt som sägs här.

Grattis! :)
Fick också beslut om sanering förra veckan, men har inte riktigt fattat det ännu känns det som.
Tycker det har gått så smärtfritt och smidigt under hela processen utan några som helst krångel eller att man ska komma in med ny info osv. Så man tror att det är något som är fel. haha. :)

Skulle vara tacksam om du kunde skriva av dig här i tråden när du pratat med kundtjänst på Måndag om vad du fick för info! :folded: :)

Ha en fin helg och njut som du aldrig njutit förr nu med helg OCH beviljas sanering! =)

Fick också beslut om sanering förra veckan, men har inte riktigt fattat det ännu känns det som.
Tycker det har gått så smärtfritt och smidigt under hela processen utan några som helst krångel eller att man ska komma in med ny info osv. Så man tror att det är något som är fel. haha. :)

Skulle vara tacksam om du kunde skriva av dig här i tråden när du pratat med kundtjänst på Måndag om vad du fick för info! :folded: :)

Ha en fin helg och njut som du aldrig njutit förr nu med helg OCH beviljas sanering! =)
Grattis!
Hur har processen gått för dig tidsmässigt?
Och vid vilka tillfällen har du blivit kontaktad/fått beslut av KF?

TACK!
Håller med helt, det slår mig ibland medan jag pysslar här hemma, det som känts så skräckinjagande som skämsordet skuldsanering istället blir en känsla av hopp och framtidstro. Insikten också att min vardag sedan inledandet för 6 mån sedan varit enklare på många sätt än innan, och ironiskt nog en känsla av att vara rik. Inte bara i pengar och numera månatligt sparande, utan i känslan inom mig själv.
Och STORT GRATTIS själv för tusan - självklart återkopplar jag här efter mitt samtal med KFM.
Trevlig helg!

Jag har angett ett gammalt.nr i skuldsanerings ansökan.
Något jag behöver bry mig om?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp