Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad kan anses som godtagbara skäl till ett deltidsarbete enligt dom?
Nu har inte jag fått inledande, men min sambo har godkänd sanering, och hans handläggare sa att det är godtagbart att jag bara jobbar 86% då jag har en ren nattjänst och det anses mer krävande. Hur min egen handläggare kommer resonera får vi se. Är anställd 100% men vårat ordinarie schema är endast 86% så jag jobbar ”fulltid” enligt vårt mått. Kommer jobba 75% sen, då jag har barn med omvårdnadsbidrag 25%. Antar att det kan vara ett godkänt deltidsarbete men vet inte säkert.

Om det är max och full lön så borde det vara okej.

Måste ha missat det isåfall. My bad!
Ingen fara såklart, dock står det i skuldsaneringslagen att omprövning ska ske om betalningsutrymmet ökar med minst 4000-5000 eller mer per månad. Skulle man gå efter den skulle det vara fel alltså eller åtminstone en risk man inte känner till eller fått information om, det är ju ändå lite intressant.

Ingen fara såklart, dock står det i skuldsaneringslagen att omprövning ska ske om betalningsutrymmet ökar med minst 4000-5000 eller mer per månad. Skulle man gå efter den skulle det vara fel alltså eller åtminstone en risk man inte känner till eller fått information om, det är ju ändå lite intressant.

Det står inte så i skuldsaneringslagen nej.

Så här står det i skuldsaneringslagen

49 § På ansökan av gäldenären får beslutet om skuldsanering ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
1. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förändrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet, eller
2. det finns synnerliga skäl.

Och paragraf 29 som det hänvisas till kommer här.

Innehållet i en skuldsanering​

29 § I beslutet om skuldsanering ska det bestämmas
1. vilka fordringar som ska omfattas av skuldsaneringen (30-32 §§),
2. en betalningsplan som anger
a) det belopp som gäldenären ska betala (33 §),
b) planens längd och när den löper ut (34 §), och
c) när och hur gäldenären ska betala (38 §),
3. vilken avgift som Kronofogdemyndigheten ska ta ut (35 §),
4. vilket belopp som ska fördelas mellan borgenärerna (36 §) och hur stor procentandel av varje fordran som ska bli betald,
5. vad som ska gälla för fordringarna (37 §), och
6. när och hur borgenärerna ska få betalt (41 §)

Det står inte så i skuldsaneringslagen nej.

Det framgår dock av KF:s ställningstagande enl. bifogat…
Jag skickade själv nyligen in en ansökan om omprövning av min skuldsanering pga lägre boendekostnad samt högre inkomst. Sammanlagt ökade jag mitt betalningsutrymme med 3300kr/mån. Fick likväl avslag med hänvisning till just detta…

Det framgår dock av KF:s ställningstagande enl. bifogat…
Jag skickade själv nyligen in en ansökan om omprövning av min skuldsanering pga lägre boendekostnad samt högre inkomst. Sammanlagt ökade jag mitt betalningsutrymme med 3300kr/mån. Fick likväl avslag med hänvisning till just detta…

Ok, det står alltså inte i skuldsaneringslagen.

Ok, det står alltså inte i skuldsaneringslagen.
Nä så är det såklart, men tror detta dokument likväl är ett ”efterhand” förtydligande till den lite luddiga skuldsaneringslagen gällande inte minst paragrafen om ”väsentlig förbättring el försämring”…

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp