Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är sant men ändå. Det säger sig själv att betalar man mer per månad så minskar skulden snabbare och tiden minskar också. Jag är med på hur du menar ^^
Men om du tänkt betala dina skulder fullt ut är du nog inte insolvent. Om en fordringsägare får 73% istället för 49% ser jag inget konstigt i det? Aldrig hört nån som betalat sina skulder fullt med skuldsanering...

På fem år med betalplan fem år kommer jag betala 57,6% av skulderna jag har till mina fordringsägare. Då har jag ändå en rätt hög summa per månad att betala trots ensamstående med barn på deltid.
Hade jag betalat samma summa utan sanering hade jag, med tanke på räntorna, blivit klar om 12-15 år, förutsatt att inget negativt hänt med mig eller min ekonomi under dom åren.

Så jag kan tycka att man ska vara glad över att ha fått chansen till en sanering. Det finns ett uttryck som lyder - den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...

Jag skulle tyvärr tro att de pengarna dras av KF. Efter att beslutet vunnit laga kraft får man behålla ev skatteåterbäring. I mitt fall tog det ca 6 månader mellan beslut för inledande och beslut om skuldsanering. Det drog ut på tiden för att en långivare överklagade beslutet att jag skulle bli beviljad skusan. Jag fick inte behålla min skatteåterbäring under inledande år 2017. Från 2018 och framåt har jag fått behålla skatten.
Det dras ingenting under inledande och skuldsanering då löneutmätning är stoppad och du själv betalar. Det är upp till dig själv att uppge din skatteåterbäring till Kfm och så får de besluta om de ska ingå i betalplanen eller ej.

Det är sant men ändå. Det säger sig själv att betalar man mer per månad så minskar skulden snabbare och tiden minskar också. Jag är med på hur du menar ^^
Dock betalar du ju ändå inte tillbaka hela din skuld som du egentligen är skyldig, hade ju inte funkat riktigt om det hade varit så att tiden blir mindre

Men om du tänkt betala dina skulder fullt ut är du nog inte insolvent. Om en fordringsägare får 73% istället för 49% ser jag inget konstigt i det? Aldrig hört nån som betalat sina skulder fullt med skuldsanering...
Beror på vad du menar med fullt ut, när jag ansökte om skuldsanering, så skulle jag betalt av hela beloppet som var vid det tillfället till 100% på 4 år. Det var räntorna som gjorde att skulden nästan inte sjönk alls vid löneutmätning, jag hade aldrig blivit skuldfri under överskådlig tid, men nu löste jag det på annat sätt.

Det dras ingenting under inledande och skuldsanering då löneutmätning är stoppad och du själv betalar. Det är upp till dig själv att uppge din skatteåterbäring till Kfm och så får de besluta om de ska ingå i betalplanen eller ej.

Jag kan tycka det annars är märkligt. En av de betalningsfria månaderna är juni och då får jag min skatteåterbäring eftersom jag gör avdrag för resor till och från jobb. Då kan jag tycka att skatteåterbäringen i juni ska jag få behålla. Hade jag däremot fått 30k i skatteåterbäring i april då hade jag accepterat att dom ingått i skuldsaneringsplanen eftersom april inte är en betalningsfri månad. Min fru får 12k nu i april och jag nästan 30k i juni i återbäring plus våra löner i juni. En total intäkt i juni på 62.000 kr. Utgifter 9k ca. Juni betalningsfri månad :faceheart:

Jag kan tycka det annars är märkligt. En av de betalningsfria månaderna är juni och då får jag min skatteåterbäring eftersom jag gör avdrag för resor till och från jobb. Då kan jag tycka att skatteåterbäringen i juni ska jag få behålla. Hade jag däremot fått 30k i skatteåterbäring i april då hade jag accepterat att dom ingått i skuldsaneringsplanen eftersom april inte är en betalningsfri månad. Min fru får 12k nu i april och jag nästan 30k i juni i återbäring plus våra löner i juni. En total intäkt i juni på 62.000 kr. Utgifter 9k ca. Juni betalningsfri månad :faceheart:
Jag fick min återbäring i juni och fick betala in den med juliinbetalningen.

En fråga...hur långt i förväg måste man ansöka om omprövning?
Min arbetsplats kommer minska alla anställdas timmar. Mina timmar minskar med 9 timmar i veckan....sjukt tråkigt

Skulle som sagt vilja läsa den domen, och vad den grundar sig på eftersom den är motsägelsefull om man ser till lagen. Människor härinne blir ju uppskrämda av din info, som du generellt verkar gilla att portionera ut i småbitar enligt min uppfattning so far och väcker förmodligen massor med frågor och oro istället för upplysning.

Du får läsa de domarna då.
Jag informerar om det jag känner till, även om önskemålet är att alla ska informerar om "ja du får lån" och "klart du får skuldsanering styrkekram".

Tror att jag har berättat det tidigare i tråden men det tåls att upprepas.

Bodde i Norge i fem år. Ägde en lägenhet och föreningen ville renovera kåken (tak och fasad) och eftersom vi ägde 12.5% i föreningen så var vi tvungna att hosta upp 12.5% av material och arbetskostnaden. Vår lägenhet var heller inte godkänt och därför sålde vi den långt under marknadsvärdet och gick därför minus en 250.000. Köpte den för 1,7 milj. Värderad till 2,6 miljoner hösten 2016 men sålde för 1,5 milj. ca hösten 2017.

Jag tog också ett kreditkort i Norge på 50k som jag tänkte ha som buffert men så blev det inte. Istället satte vi sprätt på dom pengarna och levde loppan. Tog då ett nytt lån för att lösa det på 50k. Vi renoverade vår lägenhet invändigt och lånade pengar till det. Nytt kök 65k, nytt golv, golvvärme i hall och vardagsrum. Nya tak och golvlister. Pengarna bara rann mellan fingrarna. Frugan och jag hade en nettoinkomst på nästan 70k under de åren vi bodde i Norge. Betalade bara bolån på 8600 kr/månaden + ström, försäkring, tfn och bredband. Hade väl kvar en 50k när allt var betalt men ändå tog vi lån ist. för att spara.
Lägenhetsupplägget låter lite som ägarlägenheter i Sverige?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp