- Meddelanden
- 734
- Mottagna reaktioner
- 322
- Poäng
- 487
Min fru har ca 10 % högre lön än jag, på den tiden skiljde det lite mer. Såvitt jag minns gjorde Kronofogden beräkningen att om hon tjänade mer skulle hon betala motsvarande mer utav alla kostnader såsom hyra mm mm. Men i själva i verket var vår egen uppgörelse att dela 50/50 på allt. Vi satt aldrig och räknade ut att om hon tjänade ett visst procenttal mer så skulle hon stå för större del av allting.Varför blev det så illa när du blev sambo? Hade ni stor skillnad i lön?
Sen var det omständigheter som att jag fick ett par rejäla lönelyft 2012-2013-2014 (vilket jag alltid skickade in omprövning om). Jag påbörjade betalplanen 2012 och fick nästan omgående ett stort lönelyft. Året vi blev sambo var 2014 och alla förändringar sammantaget gjorde att det ”tippade över” och blev väldigt mycket på en gång.
Det oturliga var att alla rejäla lönelyft uteblev under resten av skuldsaneringstiden, det var bland annat ett ”rekordår” när jag bara fick 1 % i lönelyft, så jag stod i princip och tuggade på samma ekonomiska utrymme resten av tiden (3 år). Det var först när allting var över med skuldsaneringen som jag åter fick rejäla löneökningar (bytte jobb).
Ibland kan man rentav hamna i ett läge då det egentligen är bättre att avstå lönelyft pga skuldsaneringen för att få behålla större del av lönen. Samtidigt behöver du den högre inkomsten senare, även till pensionen. Om du får flera bra lönelyft, skickar in omprövning men får behålla höjningarna, så kommer det en dag när det tippar över och betalplanen påverkas drastiskt.
Skuldsaneringen skiljer sig ju från löneutmätningen. När jag hade löneutmätning hade jag under ett år beordrad övertid. Vid en första anblick fick man behålla pengarna, men året därpå höjde Kronofogden utmätningen efter ”nya” inkomsten = då hade jag ingen övertid längre men betalade utifrån det. Jag gjorde aldrig någonting åt det för sen kom skuldsaneringen, men jag hann få se hur det fungerade.
I skuldsaneringen krävs det som regel en betydande ökning för att man ska göra om betalplanen, samtidigt finns det ingen som kan garantera exakt på öret vid vilket belopp allting förändras, man får skicka in en begäran om omprövning.