Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Jag vill med mitt första inlägg bara tacka för alla kloka ord på det här forumet. Har hjälpt mig mycket genom åren.

Jag är under inledande skuldsanering och har nu fått hem brev där jag ska yttra mig kring skulder som uppstått nära i tiden.

Är det någon som har någon insikt i detta och vet vad man ska skriva? Allt var ju bara ett sista försök att hålla saker flytande

Tänkte om någon har någon erfarenhet av detta.....

Ja kan spara ca 45.000kr/år tack vare de betalfria månaderna samt semesterersättning och milersättning.
Jag har själv valt att bara lyfta över de pengar till ett annat konto för buffert vid eventuella oförutsedda kostnader.
Har en hund som ja tidigare sprungit skytteltrafik med till Evidensia och det är kostsamt när så sker.
Tandläkare behöver ja oxå regelbundet gå till, som inte heller e gratis.
Känns så oerhört tryggt att veta att ja har en buffert då känns de heller inte så betungade med att leva på ”existensminimum” för jag vet att ja har ”back up” även för lite trevligheter som en middag ute, etc...

Du har ju ett par år kvar på Din skusan och för att likväl slippa oroa Dig, så kanske Du borde spara på samma sätt...även då de dessvärre inte höjer värdet på pengarna...

Själv oroar ja mig inte alls. Jag har koll på vad ja tjänar och ja följer min betalplan. De pengar ja har på mitt sparkonto kommer ingen åt att se mer än jag ! :)

Jag väntar ju svar på min omprövning angående O.b, ska först och främst se vad som händer med det. (Är så sjukt orolig) Sen tänker jag se vad som händer i aug när deklarationen är klar. Jag kommer inte sälja mitt sparande som jag har i aktier då det känns som att jag skulle försöka underhålla något, vilket jag inte gör. MEN jag kommer fortsättningsvis enbart spara pengar på ett vanligt sparkonto.

Så att jag kanske kan hitta ett lugn under resten av tiden, oron för vad som kan hända hela tiden med saneringen äter upp mig.

Jag hade för mig att vi fick inledande ungefär samma veva? :rolleyes:

Jag väntar ju svar på min omprövning angående O.b, ska först och främst se vad som händer med det. (Är så sjukt orolig) Sen tänker jag se vad som händer i aug när deklarationen är klar. Jag kommer inte sälja mitt sparande som jag har i aktier då det känns som att jag skulle försöka underhålla något, vilket jag inte gör. MEN jag kommer fortsättningsvis enbart spara pengar på ett vanligt sparkonto.

Så att jag kanske kan hitta ett lugn under resten av tiden, oron för vad som kan hända hela tiden med saneringen äter upp mig.

Jag hade för mig att vi fick inledande ungefär samma veva? :rolleyes:

Ja fick inledande den 22:a mars i fjol. :)

Det är ju för att underlätta för den som har skuldsanering, 5 år är lång tid och mycket oförutsett kan ju hända som lätt skulle kunna stjälpa saneringen om man inte har en buffert. Sen är det ju ett andrum att få behålla pengar två gånger per år, kanske extra mycket för familjer som då får råd med något extra inför sommaren samt jul.

Själv får jag behålla ca 20000 per år och sparar allt, hade varit bättre om jag lagt det på ett vanligt sparkonto som ingen annan kan se. Men det är lätt att vara efterklok.
Jag skrev fel, 28 000 skulle jag fått behålla per år när det begav sig. Jo, det är förstås enbart positivt ju mer ”mänsklig” skuldsaneringen blir, helt rätt tänkt från myndigheter och lagstiftare. Som sagt vi pratar ju om hela 5 år; det är ”hälften av 10 år”. En extremt stor del av ens liv där betalplanen blir normalitet och ens vardag.

Hej!

Jag vill med mitt första inlägg bara tacka för alla kloka ord på det här forumet. Har hjälpt mig mycket genom åren.

Jag är under inledande skuldsanering och har nu fått hem brev där jag ska yttra mig kring skulder som uppstått nära i tiden.

Är det någon som har någon insikt i detta och vet vad man ska skriva? Allt var ju bara ett sista försök att hålla saker flytande

Grattis till ett inledande! Då har du stora chanser att få skuldsanering. Min skuldsanering blev klar 2017. Om du berättar mer om din situation kanske jag kan hjälpa till. Typ av skulder osv, vad som ”har hänt”. Förstår att det är en lång historia men berätta gärna.

Grattis till ett inledande! Då har du stora chanser att få skuldsanering. Min skuldsanering blev klar 2017. Om du berättar mer om din situation kanske jag kan hjälpa till. Typ av skulder osv, vad som ”har hänt”. Förstår att det är en lång historia men berätta gärna.

Allt bottnar i en uppväxt med sexuella övergrepp och misshandel. Konsumerade och levde ”lyxliv” för att döva. Lånade tillslut pengar av fel människor. Tog lån på lån på lån för att betala av dessa samt att konsumera ännu mer. Har lån på totalt 2.3 miljoner. Tog de sista lånen i Januari för att försöka hålla allt flytande. Betalade av gamla lån med nya lån. Går idag i terapi 4 gånger i veckan och äter mediciner för att inte kollapsa... har intyg osv från läkare och psykologer att en skuldsanering är min enda chans. Är hemlös och bor för tillfället på soffan hos diverse polare/syskon/föräldrar

äger ingenting

Vet inte vad jag ska ta mig till... Men läste någon tråd här med någon som varit i liknande situation så kanske finns hopp. Jag vet bara inte vad jag ska skriva om de nytagna lånen? Allt är katastrof och förstår inte hur alla orkar

har inga drog/spelmissbruk

Allt bottnar i en uppväxt med sexuella övergrepp och misshandel. Konsumerade och levde ”lyxliv” för att döva. Lånade tillslut pengar av fel människor. Tog lån på lån på lån för att betala av dessa samt att konsumera ännu mer. Har lån på totalt 2.3 miljoner. Tog de sista lånen i Januari för att försöka hålla allt flytande. Betalade av gamla lån med nya lån. Går idag i terapi 4 gånger i veckan och äter mediciner för att inte kollapsa... har intyg osv från läkare och psykologer att en skuldsanering är min enda chans. Är hemlös och bor för tillfället på soffan hos diverse polare/syskon/föräldrar

äger ingenting

Vet inte vad jag ska ta mig till... Men läste någon tråd här med någon som varit i liknande situation så kanske finns hopp. Jag vet bara inte vad jag ska skriva om de nytagna lånen? Allt är katastrof och förstår inte hur alla orkar
Tufft. Ja vad svarar man på det här. Bra att du sökt och fått psykiatrisk hjälp, både samtal och mediciner. När jag sökte och efter det 2:a försöket lyckades få skuldsanering skrev jag ett brev och bigfogade i ansökan. Nu söker man väl digitalt i och för sig. Man kan tro att det är 100 år sedan jag blev klar med min skuldsanering men det är faktiskt bara 3 år sedan, saker och ting har ändrats lite på vägen. Även om vi alla inte har 100 % samma ryggsäck/historia så finns det likheter. När jag sökte skrev jag om hur det var: i mitt fall separation, mådde dåligt, att allt det här blev ”ett beteende” mm.

Det är lite dubbelt när Kronofogden undrar över de skulder som är nya. När skuldsaneringen ändrades i fråga om vad som är ”kvalificerat insolvent” från 5-10 år till 10-15 år så var det många som plötsligt inte längre fick någon skuldsanering. Det gäller däremot säkerligen inte dig; om du både har så stora skulder och är hemlös har jag svårt att tänka mig att det skulle vara möjligt att kunna betala skulderna på vanligt sätt på bara 10-15 år. Men i nästan samma veva som insolvensen ändrades så skulle inte nya skulder ”vara ett hinder längre”. Men helt borttagen är den ”regeln” uppenbarligen inte.
Det bästa vore, om du inte redan har det, att få kontakt med skuldrådgivare. De kan sedan hjälpa dig, inte bara med ansökan utan med att få ihop något ”brev” eller förklaring till att du tagit lån nyligen. Svarar du inte alls kommer det säkert bli avslag. Det måste inte vara perfekt, skriv ett svar, men ta hjälp med att framhålla det väsentliga, vad det berodde på att du har fortsatt att låna.

Senast ändrad:
Hej!

Du skriver ju förstås som det är. Att de senaste lånen togs för att betala av tidigare skulder som en ond cirkel. Tala också om hur länge denna onda cirkel pågått. Försök komma ihåg när du senast tog ett lån som inte var för att betala av andra skulder och redogör gärna för vad du gjorde med dessa pengar.

Hur ser skusan på saken om man har tagit lån för att använda som "buffert" för att kunna betala månadsbetalningen på alla lån? Nån som har fått sanering genom att ha gjort så?

En bekant som undrar och tror inte jag har läst något liknande här, mer att alla tar nya lån för att betala av hela andra lån

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp