Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Några frågor till er som sökt/har fått skuldsanering. Jag har nyligen sökt så har långt kvar tills de ens börjar med mitt ärende. Såg på kf sida att handläggningstiden ligger på 15 v tills de ens börjar titta på ärendet. Men hur lång tid tog de för er tills de ens hörde av sig? När de väl börjat utreda, kollade ni då i poit varje dag ?

Jag har sökt 2 ggr och båda gångerna har det dröjt ca 3 månader innan jag hört nåt. Sen har man fått samtal och dom går igenom allt med en...jag kollade efter mitt namn i poit varje dag då jag inte fick reda på beskedet i telefon om jag skulle bli beviljad eller inte.

Jag har sökt 2 ggr och båda gångerna har det dröjt ca 3 månader innan jag hört nåt. Sen har man fått samtal och dom går igenom allt med en...jag kollade efter mitt namn i poit varje dag då jag inte fick reda på beskedet i telefon om jag skulle bli beviljad eller inte.

Är detta din andra gång ? Varför fick du avslag första gången ?

Måste bara ännu en gång säga hur sjukt imponerad jag är av Er alla som lyder under den gamla skuldsanerings lagen som innebär att själv betala till alla borgenärer på egen hand och heller inte ha några betalfria månader.

Själv lyder jag under den nya ”lagen” och behöver därmed enkom betala direkt till KF och eftersom jag betalar över 17tkr/mån till dom, så betyder ju de två betalfria månaderna oerhört mycket...
Jag kan även tillåta mig (utan omprövning) att motta ca 9000kr extra med juli lönen i semesterersättning.

Så för mig känns inte skuldsaneringen så fruktansvärd, men de e kanske oxå för att ja väljer att INTE tänka på allt ja inte kan göra som t.ex flytta, ta nytt mobilabonnemang, etc...för där e man ju rökt...

Jag väljer att se denna möjlighet från den ljusa sidan - jag fick mitt livs chans att få göra om och göra rätt !
Man får tacka, både själv och å andras vägnar:) Låter som man har förbättrat skuldsaneringen ganska mycket, väldigt positivt att höra! Minns jag läste om det under tiden jag ”betalade”.

De pratade länge om att korta ner skuldsaneringen till 3 år men än så länge är den som bekant 5 år. Men du bra tänkt, att se det som en möjlighet. Jag är själv absolut inte bitter, men det var verkligen en del tuffa skuldsaneringsår för min del. Däremot var man bara helt fokuserad på att genomföra skuldsaneringen, gå i mål.

Strax innan jag fick min skuldsanering ändrades reglerna för att räknas som kvalificerat insolvent, och den regeln är kvar än idag. Det kom en dom från högsta domstolen som därmed blev vägledande. Tidigare hette det att man skulle kunna bli aktuell för skuldsanering om man (bland annat) inte kunde betala sina skulder på 5-10 år. Efter beslutet i HD ändrades det till 10-15 år (minst) = det blev betydligt svårare att få. Däremot ändrade man så att skulderna inte nödvändigtvis behövde vara ”gamla” längre, men totalt sett blev det ändå svårare att få beviljat. 10-15 år är en jäkla lång tid helt enkelt! Men oerhört positivt att saneringen blivit mer mänsklig med betalfria månader:)

Är detta din andra gång ? Varför fick du avslag första gången ?

Tredje gången jag söker nu...första gången fick jag avslag för att jag inte jobbade heltid. Har ett fast jobb på 70%. Att jag hade försökt ha ett extra jobb men att jag nästan blivit utbränd spelade ingen roll för dom....då skulle jag ha skickat med intyg som styrkte det. Enligt den första handläggaren skulle dessa intyg om mående å allt räcka för att bli beviljad. Sa upp mig från extra jobbet för att jag märkte att det gick ut över mitt ordinarie jobb. Så skickade in en andra ansökan ganska direkt efter avslaget och bifogade då allt som handläggaren hade sagt skulle räcka. Nästa handläggare delade inte alls första handläggarens syn. Om jag inte kunde jobba heltid så skulle jag vara sjukskriven tyckte den. Hur man nu ska kunna vara sjukskriven från nåt jobb man inte har?! Då jag senaste 19 åren jobbat 70%! Då kan man helt plötsligt inte kräva sjukskrivning för 30% man inte jobbar.
Efter andra avslaget så skrev jag in mig som arbetssökande på 30% och väntade några månader innan jag nu sökte igen. Har sökt massa extra jobb men inte fått nåt. Så nu hoppas jag kom tycker jag ansträngt mig tillräckligt för att försöka öka mina inkomster. Kan inte göra mer än att söka jobb...får jag nåt så får jag annars inte. Inget jag kan påverka och det hoppas jag kfm fattar nu.
Mina skulder är idagsläget 914000 och ökar med ca 15000 kr i månaden trots löneutmätning på ca 5200 kr. Så jag är kvalificerat insolvent vilket dom kommit fram till tidigare men det väger inte upp att jag inte har ett heltids jobb. Inte heller att jag har 4 barn har dom tagit hänsyn till....

Tredje gången jag söker nu...första gången fick jag avslag för att jag inte jobbade heltid. Har ett fast jobb på 70%. Att jag hade försökt ha ett extra jobb men att jag nästan blivit utbränd spelade ingen roll för dom....då skulle jag ha skickat med intyg som styrkte det. Enligt den första handläggaren skulle dessa intyg om mående å allt räcka för att bli beviljad. Sa upp mig från extra jobbet för att jag märkte att det gick ut över mitt ordinarie jobb. Så skickade in en andra ansökan ganska direkt efter avslaget och bifogade då allt som handläggaren hade sagt skulle räcka. Nästa handläggare delade inte alls första handläggarens syn. Om jag inte kunde jobba heltid så skulle jag vara sjukskriven tyckte den. Hur man nu ska kunna vara sjukskriven från nåt jobb man inte har?! Då jag senaste 19 åren jobbat 70%! Då kan man helt plötsligt inte kräva sjukskrivning för 30% man inte jobbar.
Efter andra avslaget så skrev jag in mig som arbetssökande på 30% och väntade några månader innan jag nu sökte igen. Har sökt massa extra jobb men inte fått nåt. Så nu hoppas jag kom tycker jag ansträngt mig tillräckligt för att försöka öka mina inkomster. Kan inte göra mer än att söka jobb...får jag nåt så får jag annars inte. Inget jag kan påverka och det hoppas jag kfm fattar nu.
Mina skulder är idagsläget 914000 och ökar med ca 15000 kr i månaden trots löneutmätning på ca 5200 kr. Så jag är kvalificerat insolvent vilket dom kommit fram till tidigare men det väger inte upp att jag inte har ett heltids jobb. Inte heller att jag har 4 barn har dom tagit hänsyn till....

Håller tummarna att det går vägen denna gång.

• Gilla
Reaktioner: p79
Ja jag hade skuldsanering från strax innan man fick betalningsfria månader. Möjligt att saker blivit annorlunda. Har dock svårt att tro att man ”blivit snällare” mot gäldenären. Borgenärerna vill fortfarande ha sina pengar, helst så mycket som möjligt. Jag tror man ska vänta till efter skuldsaneringsåren med att börja ”leva normalt”. Man är ju helt i andras klor under den där tiden. Det är trots allt inte över förrän det är över. Vill de kolla en och ta kreditupplysningar helt random så gör de tex det. Man kan inte flytta hur man vill eller bli sambo utan att det påverkar betalplanen. Om man ärver eller vinner pengar påverkas planen också, och man kan inte ta extrajobb hur som helst för att dryga ut ekonomin utan att det påverkar skuldsaneringen. Hyra bil är bara att glömma, i alla fall första skuldsaneringsåret, så var det för mig i alla fall.
Intressant däremot hur lagstiftare och Kronofogd tänker om de 2 betalningsfria månaderna per år under hela betalplanen. Då skulle jag fått behålla 24 tusen per år. Knepig hela den här situationen eftersom man är i ”beroendeställning” och inte har råd att äventyra sin skuldsanering på minsta sätt. Det lär ju inte bli någon repris liksom.

Det är ju för att underlätta för den som har skuldsanering, 5 år är lång tid och mycket oförutsett kan ju hända som lätt skulle kunna stjälpa saneringen om man inte har en buffert. Sen är det ju ett andrum att få behålla pengar två gånger per år, kanske extra mycket för familjer som då får råd med något extra inför sommaren samt jul.

Själv får jag behålla ca 20000 per år och sparar allt, hade varit bättre om jag lagt det på ett vanligt sparkonto som ingen annan kan se. Men det är lätt att vara efterklok.

Ja precis lite så tänker jag också...har sökt tidigare och dom ringer ju alltid upp och går igenom. Ställer frågor osv...
Ja, hon ringde mig två ggr inom några dagar, andra gången för kompletterande uppgifter.
Hon förklarade också att PGA hög belastning (Covid-19) och semestertiden kunde förlänga handläggningstiden något.

• Gilla
Reaktioner: p79
Det är ju för att underlätta för den som har skuldsanering, 5 år är lång tid och mycket oförutsett kan ju hända som lätt skulle kunna stjälpa saneringen om man inte har en buffert. Sen är det ju ett andrum att få behålla pengar två gånger per år, kanske extra mycket för familjer som då får råd med något extra inför sommaren samt jul.

Själv får jag behålla ca 20000 per år och sparar allt, hade varit bättre om jag lagt det på ett vanligt sparkonto som ingen annan kan se. Men det är lätt att vara efterklok.

Ja kan spara ca 45.000kr/år tack vare de betalfria månaderna samt semesterersättning och milersättning.
Jag har själv valt att bara lyfta över de pengar till ett annat konto för buffert vid eventuella oförutsedda kostnader.
Har en hund som ja tidigare sprungit skytteltrafik med till Evidensia och det är kostsamt när så sker.
Tandläkare behöver ja oxå regelbundet gå till, som inte heller e gratis.
Känns så oerhört tryggt att veta att ja har en buffert då känns de heller inte så betungade med att leva på ”existensminimum” för jag vet att ja har ”back up” även för lite trevligheter som en middag ute, etc...

Du har ju ett par år kvar på Din skusan och för att likväl slippa oroa Dig, så kanske Du borde spara på samma sätt...även då de dessvärre inte höjer värdet på pengarna...

Själv oroar ja mig inte alls. Jag har koll på vad ja tjänar och ja följer min betalplan. De pengar ja har på mitt sparkonto kommer ingen åt att se mer än jag ! :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp