Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla kloka,

Jag har lyckats samla på mig en hel del lån och inser att jag ALDRIG kommer kunna betala tillbaka dessa belopp.... Jag har lite frågor gällande skuldsanering..

1. Jag äger en lägenhet med lån på 1,9milj där min pappa står som medlånstagare, värdet på ca 2-2,1milj. Det finna en gammal innestående reavinstskatt på tidigare vinst vid försäljning tidigare kopplat till lägenheten på ca 60k. Om jag ansöker om skuldsanering kommer jag då vara tvungen att sälja lägenheten? Omöjligt att hitta lägenhet där jag bor utan 20 år i kö.

2. Jag har på något sätt lyckats trolla och har inget hos KFM eller inkasso, kan man söka ändå eller behöver jag låta allt förfalla helt först?

3. jag har privatlån och smslån på totalt ca 1,3 milj varav min mamma står som medlånstagare på 400k, dock är all betalning kopplad till endast mig. Kommer hela det lånet räknas in eller bara en del av det?

Ska kontakta skuldrådgivningen när dom öppnar efter semestern igen.

Hoppas någon kan svara på dessa frågor :)
Angående lånet med din mamma kommer hon få betala hela beloppet varje månad även om du får skuldsanering. Det lånet ska betalas i sin helhet.

Ja, medlåntagarens uppgift är ju just att betala lånet om du inte gör det. Så om du exempelvis betalar en tiondel av lånet i din skuldsanering så får mamma betala resterande 90 %.

hmm det var det jag trodde... Och det ska ju inte stackars lilla mamma behöva.

Får försöka lösa bort det lånet på något sätt innan helt enkelt..

Tack för svar :)

@MadameMim
Bostaden är nog möjligtvis safe finns inte mycket övervärde eftersom din pappa antar äger halva bostadsrätten.

Lånet faller helt på din mamma, hon kan ju delta i en skuldsanering emot dig och få tillbaka pengar den vägen. (Men inte 100% säker på om hon kan det)

Måste i sådant fall skrivas ett skuldebrev iaf.

Du bör nog prata med dina föräldrar även om situationen eftersom dom är involverade.

@MadameMim
Bostaden är nog möjligtvis safe finns inte mycket övervärde eftersom din pappa antar äger halva bostadsrätten.

Lånet faller helt på din mamma, hon kan ju delta i en skuldsanering emot dig och få tillbaka pengar den vägen. (Men inte 100% säker på om hon kan det)

Måste i sådant fall skrivas ett skuldebrev iaf.

Du bör nog prata med dina föräldrar även om situationen eftersom dom är involverade.

Tveksamt om hon kan få något i skuldsaneringen, innan skuldsaneringen är klar så är hon ju inte skyldig mamma något, och framtida eventuella skulder kan jag inte tänka mig ingår.

Bostadsrätten, där är det övervägde som styr, om det är lätt eller svårt att skaffa annan bostad har liten betydelse, sitter man med värdefulla egendomar man inte sålt för att betala skulder har man inte gjort det man kan för att minska skuldbördan

Tveksamt om hon kan få något i skuldsaneringen, innan skuldsaneringen är klar så är hon ju inte skyldig mamma något, och framtida eventuella skulder kan jag inte tänka mig ingår.

Beror lite på hur avtalet ser ut finns olika typer av borgen. Men är nog bäst kontakta en skuldrådgivare där så får dom grotta ner sig i detaljerna :)

200k av dessa är nog möjligt hon kanske kan få in i en ev skuldsanering.

men skulle gissa detta rör sig om en vanlig enkel borgen och då kommer banken gå emot medlåntagaren för hela beloppet

Bostadsrätten, där är det övervägde som styr, om det är lätt eller svårt att skaffa annan bostad har liten betydelse, sitter man med värdefulla egendomar man inte sålt för att betala skulder har man inte gjort det man kan för att minska skuldbördan

Finns ju inget övervärde, siffrorna känns konstiga dock, 1,9 skuld och värde 2,1m
Variansen bör minst vara 15% om inte värdet gått ner på bostaden.

känns som endel rimligen är topplån där

Fick förövrigt brev från KF tagit emot min ansökan för skuldsanering, skickade in digitalt denna gång, tror det var snabbare när jag skickade in det via vanlig post :)

Fick förövrigt brev från KF tagit emot min ansökan för skuldsanering, skickade in digitalt denna gång, tror det var snabbare när jag skickade in det via vanlig post :)

När skickade du in ansökan? Har precis skickat in digitalt jag med...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp