Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Okej har för mig några här har skrivit det. Blandade ihop det med hur stora lånen var!

Ja några här har skrivit att det stått så på kronofogdens sida, men det har det inte heller, man har valt att tolka en text till att det skulle vara så. Jag hittar inte den tolkade texten, den kanske inte är kvar, men det stod något i stil med att nya skulder inte var ett absolut hinder eller så.

Ja några här har skrivit att det stått så på kronofogdens sida, men det har det inte heller, man har valt att tolka en text till att det skulle vara så. Jag hittar inte den tolkade texten, den kanske inte är kvar, men det stod något i stil med att nya skulder inte var ett absolut hinder eller så.
Så var det nog det stod. Tingsrätten beslutar dom lika som skusan i dom allra flesta fallen?

Vad jag läst mig till så är det sällan de inte följer kfm linje
Jag överklagade mitt initiala avslag och fick sedan rätt i tr. Men det var länge sedan. För min del handlade det om att jag inte fick rätt underhåll och att jag betalade sonens uppehälle så de trodde inte jag skulle klara en skuldsanering. I överklagan skrev jag att underhållet hade åtgärdats och att det inte fanns något i lagen som reglerade vad jag fick lov att göra med de pengar jag skulle få kvar. Återförvisning till kf som beslutade om inledande.

Så var det nog det stod. Tingsrätten beslutar dom lika som skusan i dom allra flesta fallen?

Jag tror det är ganska liten andel som får annat än avslag, det är ungefär som överklagande av utmätning, får jag gissa är det mindre än 5% som får någon framgång

Jag överklagade mitt initiala avslag och fick sedan rätt i tr. Men det var länge sedan. För min del handlade det om att jag inte fick rätt underhåll och att jag betalade sonens uppehälle så de trodde inte jag skulle klara en skuldsanering. I överklagan skrev jag att underhållet hade åtgärdats och att det inte fanns något i lagen som reglerade vad jag fick lov att göra med de pengar jag skulle få kvar. Återförvisning till kf som beslutade om inledande.

Fast då fick du inte riktigt rätt, tingsrätten sa att kfm skulle kolla lite till, sedan beviljade kfm inledande. Tingsrätten kunde ha beslutat om inledande själv också, och det är väldigt sällsynt

Fast då fick du inte riktigt rätt, tingsrätten sa att kfm skulle kolla lite till, sedan beviljade kfm inledande. Tingsrätten kunde ha beslutat om inledande själv också, och det är väldigt sällsynt
Ja, det är väl extremt sällsynt.

Förvisso sant i sak. Fast i ärlighetens namn tillhör det inte vanligheterna att en myndighet står på sig i sin bedömning när en domstol återförvisar ett ärende. Så är det i alla fall enligt mina erfarenheter. Det sker såklart när det är helt uppåt väggarna och domstolen haft lite otur när de tänkte, men det tillhör som sagt inte vanligheterna.

Förvisso sant i sak. Fast i ärlighetens namn tillhör det inte vanligheterna att en myndighet står på sig i sin bedömning när en domstol återförvisar ett ärende. Så är det i alla fall enligt mina erfarenheter. Det sker såklart när det är helt uppåt väggarna och domstolen haft lite otur när de tänkte, men det tillhör som sagt inte vanligheterna.

Jag vet inte var man hittar statistiken för det, men har du varit med många gånger om att saker återförvisats till en instans lägre för ny handläggning så har du kanske lite koll på det.

Jag har nog bara tagit tag i en sån där återförvisning i någon löneutmätning där frågeställningen var bostadskostnad, vi hade räknat på schablon på ca 5000 kr, det överklagades med motiveringen "det är fel" senare till domstolen tyckte gäldenären att hyran var 8500 kr, det återförvisades för beräkning med rätt hyra. Jag vet att jag kollade upp så det stämde, pratade med hyresvärden, hyran var 4300 kr, så 4300 fick ligga till grund i beräkningen.
Då "vann" ju gäldenären i tingsrätten, jag har dock för mig att hen inte var jättenöjd över utredningen som gjordes.

Hej Alla kloka,

Jag har lyckats samla på mig en hel del lån och inser att jag ALDRIG kommer kunna betala tillbaka dessa belopp.... Jag har lite frågor gällande skuldsanering..

1. Jag äger en lägenhet med lån på 1,9milj där min pappa står som medlånstagare, värdet på ca 2-2,1milj. Det finna en gammal innestående reavinstskatt på tidigare vinst vid försäljning tidigare kopplat till lägenheten på ca 60k. Om jag ansöker om skuldsanering kommer jag då vara tvungen att sälja lägenheten? Omöjligt att hitta lägenhet där jag bor utan 20 år i kö.

2. Jag har på något sätt lyckats trolla och har inget hos KFM eller inkasso, kan man söka ändå eller behöver jag låta allt förfalla helt först?

3. jag har privatlån och smslån på totalt ca 1,3 milj varav min mamma står som medlånstagare på 400k, dock är all betalning kopplad till endast mig. Kommer hela det lånet räknas in eller bara en del av det?

Ska kontakta skuldrådgivningen när dom öppnar efter semestern igen.

Hoppas någon kan svara på dessa frågor :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp