Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
2. Vad finns det för risker/anledningar till att jag nu skulle få ett avslag?

4. Finns det någonting jag kan göra för att öka mina chanser till att få beviljat efter inledande?

Svar på 2 och 4:
Risk för avslag hänger ihop med din uppvisade ovilja till att samarbeta. Och ökning av chans att få beviljat efter inledande är din uppvisade vilja till att samarbeta.

Så, med andra ord - ju mer du är kommunikativ med din handläggare (mejl eller telefon) och villig att visa att du har kommit till självinsikt gällande ditt spelberoende, påvisar att inga nya lån är tagna eller försök till nya lån finns så jobbar du i rätt riktning.

Är beloppet man får behålla vid skuldsanering detsamma som vid utmätning + en liten buffert?

Ja. Plus betalfria månader
Du som har koll... om det uppkommer ett lån som jag missat vid min ansökan (tror inte det är så men man vet aldrig), kommer det påverka min chans till att bli godkänd eller är det inte med i bedömningen? Är det till min fördel om jag märker det själv eller kan jag "lika bra" låta inkassobolaget rapportera det själva isåfall?

Du som har koll... om det uppkommer ett lån som jag missat vid min ansökan (tror inte det är så men man vet aldrig), kommer det påverka min chans till att bli godkänd eller är det inte med i bedömningen? Är det till min fördel om jag märker det själv eller kan jag "lika bra" låta inkassobolaget rapportera det själva isåfall?

Det törs jag faktiskt inte svara på. Går att argumentera för bägge.
1 att du inte tar det på allvar och kanske missar skulder så du inte är nog insolvent
2 ses positivt att du anstränger dig rejält för att få ordning på allt.

Hur ser effekten ut av skuldsanering? Finns det statistik på hur många % som faller tillbaka till utmätning pga överbelåning tex?
Hur många klarar av ekonomin efter en sanering? Finns det att läsa någonstans? Hittade mest om hur många som blir godkända men inte mycket av dom som är klara med den

Hur ser effekten ut av skuldsanering? Finns det statistik på hur många % som faller tillbaka till utmätning pga överbelåning tex?
Hur många klarar av ekonomin efter en sanering? Finns det att läsa någonstans? Hittade mest om hur många som blir godkända men inte mycket av dom som är klara med den

Ja, det finns statistik på det och jag kan försöka hitta källan på det under dagen, men om jag kommer ihåg rätt, så är det förhållandevis få som ramlar tillbaks hos KF efter avslutad skuldsanering, ca 10%.

Jag återkommer när/om jag hittar källan.

Fler frågor ...

1: Vad har ni andra med skuldsanering fått som "buffert" och vad har påverkat den summan för att bli högre än schablonbeloppet?
2: Har någon under sin tid med skuldsanering bytt jobb och genom det fått lägre lön? Om --> hur har det gått då med er skuldsaneringsplan? Bara blivit uppdaterad med lägre lön och lägre belopp att betala eller har den avslutas?
3: Har ni med skuldsanering kunnat jobba extra för att få in lite pengar utan att det har skadat er på något sätt gällande skuldsaneringen?
4: Har ni med skuldsanering fått behålla pengarna som kommer tillbaka på skatten eller försvinner det trots att du har din fasta betalplan?

... och orsaken till varför jag frågar är för jag ligger i loopen för att eventuellt få en godkänd skuldsanering, men jag är ärligt talat skitnervös för det här och för vad det ska innebära.
Jag fick 1200 i buffert med motiveringen att jag var ensamförsörjare i familjen. Fick behålla samma buffert när jag omprövade för att mannen fått jobb. Men i praktiken försvann bufferten för att mannen har löneutmätning.
Jag har fått behålla skatteåterbäring.

Fick idag hem mitt brev med betalningsutrymme etc efter att fått inledande. Jag har en lön på ca 21000, min flickvän jobbar ett par timmar i veckan och studerar på universitet och får fullt CSN vilket inte räknas in i hushållets inkomst av någon anledning och alltså så är hennes LÖN inte speciellt hög.

Dem bedömer mitt betalningsutrymme vara ungefär 1000kr eftersom att jag står för en stor del av hushållets inkomst på pappret. I verkligheten används ju hennes CSN inkomst till att betala för ungefär 50%.

Vad rekommenderar ni att jag gör? Låter detta rimligt eller ska jag själv höja ett finger om att jag faktiskt har ett större betalningsutrymme än så eftersom att i verkligheten så betalar jag inte 90% av våra kostnader utan snarare 50-60%. Kanske räknar handläggaren på att jag har detta betalningsutrymmet tills hon slutar studera om 2 år och därefter så kommer mitt betalningsutrymme att höjas för de resterande 3 åren?

Givetvis hade det för egen del varit helt underbart att endast betala så lågt men samtidigt så är prio 1 att faktiskt få godkänd skuldsanering.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp