Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller med dig! Min reflektion när jag sökte för två år sedan också, att de borde sålla bort de ”hopplösa” fallen tidigare i processen och inte ge ett falskt hopp och kanske hamna ännu sämre till hos KF när man släpper alla betalningar i väntan på besked. Väntetiden när jag sökte var längre och oerhört påfrestande.
Tycker också besluten verkar något godtyckliga. Är bara tacksam att vi ”lyckades”, jag bara hoppas att det inte är så att de vältaliga behandlas annorlunda. Min sambos spelmissbruk ”godkändes” för att han visade läkarintyg att han fick hjälp, våra höga boendekostnader godkändes, vi fick behålla en hyfsat dyr bil för att vi behövde den osv. Saker som jag läst här att andra blivit stoppade för.
Jätteroligt att det gick bra för er! Alla ska ju ha rätt och ansöka. Ingen som ska "skämmas" eller ha lite dåligt samvete för att ansökan gick igenom hela vägen.

Hej igen alla! Ska inom kort skicka in min tredje ansökan om skuldsanering. Jag hoppas på tredje gången gillt!
Det har hänt lite grejer sen senast jag ansökte. Bland annat har jag blivit arbetslös pga kronisk värk så jag inte kan jobba med tungt längre och därför måste skola om mig. Jag har träffat läkare, arbetsterapeut, sjukgymnast och en psykolog. Är det bra om man skickar med i ansökan som bevis att man träffat dessa?

Säger intyg från dom att du aldrig kan jobba så är det nog bra att skicka med

Fast regler och bestämmelser är ju till för att följa. Så om det är "spelfri" minnst 6 månader eller inga "lån" får vara nyare än 6 månader så är ju det som gäller. Då ansöker man inte innan utan efter. Risken att bli besviken sjunker nog rejält för dem flesta.

Och dom som tycker att det är orättvist att det faller på att man sökt en dag för tidigt får helt enkelt skylla sig själv?:)

Vad kan man göra för att öka chansen att få skuldsanering? Har säkert över 800 tusen i skulder, tänkte söka i helgen i helgen. Ska man bara släppa allt då och hoppas på att man får inledande?

Och dom som tycker att det är orättvist att det faller på att man sökt en dag för tidigt får helt enkelt skylla sig själv?:)
Ja, så blir det isåfall. Hen som tänkte gå på systembolaget på söndagen fick också skylla sig själv...

Ja, så blir det isåfall. Hen som tänkte gå på systembolaget på söndagen fick också skylla sig själv...

Det var en synnerligen dålig jämförelse!

Vad är det som gör att du retar dig så på dagens system och hantering? Har du råkat illa ut i en bedömning och fått ett avslag medan någon annan fått sin ansökan godkänd?

Det ska under inledandet utredas om den sökande fyller kraven och om det är skäligt att bevilja skuldsaneringen. En del beviljas medan andra får avslag. Så är det och så måste det vara. Att göra den bedömningen blixtfort är nog inte så enkelt då besluten ska vara välgrundade oavsett om det blir ett gynnande beslut eller ett avslag. De fallen som du på ytan tycker är identiska behöver inte vara det när man granskar dem noggrannare...

Det var en synnerligen dålig jämförelse!

Vad är det som gör att du retar dig så på dagens system och hantering? Har du råkat illa ut i en bedömning och fått ett avslag medan någon annan fått sin ansökan godkänd?

Det ska under inledandet utredas om den sökande fyller kraven och om det är skäligt att bevilja skuldsaneringen. En del beviljas medan andra får avslag. Så är det och så måste det vara. Att göra den bedömningen blixtfort är nog inte så enkelt då besluten ska vara välgrundade oavsett om det blir ett gynnande beslut eller ett avslag. De fallen som du på ytan tycker är identiska behöver inte vara det när man granskar dem noggrannare...
Hahaha, ja tolkningsrätten är fri
Nja, retar mig inte speciellt. Men som jag skrev i första inlägget, så verkar det vara många som blivit besviken helt i onödan. Och så blir det när det inte finns klara riktlinjer för den sökande. Och man har 2 veckor på sig att komplettera ansökan med begärda dokument. Alt att man begär förlängning. Så avslag före beslut om inledande pga fortsatt spelmissbruk(kontoutdrag) eller kontroll av när sista lånen har tagits måste ju vara en bättre rutin. Sen att det blir avslag och beviljade beslut är ju en självklarhet. Men som många har beskrivit när dom fått avslag efter inledande,varför nu? Infon för avslaget kunde tagits in på kort tid innan inledande. Processen med kontakt av borgenärer, kreditbolag som spärrar konton(som fungerar även om du har utmätning på lön) är i ruljans i onödan.
Och nej. Jag har inte ansökt om skuldsanering. Trevlig helg

Hahaha, ja tolkningsrätten är fri
Nja, retar mig inte speciellt. Men som jag skrev i första inlägget, så verkar det vara många som blivit besviken helt i onödan. Och så blir det när det inte finns klara riktlinjer för den sökande. Och man har 2 veckor på sig att komplettera ansökan med begärda dokument. Alt att man begär förlängning. Så avslag före beslut om inledande pga fortsatt spelmissbruk(kontoutdrag) eller kontroll av när sista lånen har tagits måste ju vara en bättre rutin. Sen att det blir avslag och beviljade beslut är ju en självklarhet. Men som många har beskrivit när dom fått avslag efter inledande,varför nu? Infon för avslaget kunde tagits in på kort tid innan inledande. Processen med kontakt av borgenärer, kreditbolag som spärrar konton(som fungerar även om du har utmätning på lön) är i ruljans i onödan.
Och nej. Jag har inte ansökt om skuldsanering. Trevlig helg

Oavsett vilket system man har kommer det alltid finnas folk som har åsikten att man kan göra på ett annat sätt. Så även i det här fallet. Nu är det inte absolut diskvalificerande med ett spelmissbruk eller ett relativt nytaget lån. Det görs en sammantagen bedömning och kan således skilja från fall till fall. Saker som inte syns direkt och talar både för och emot den sökande kan komma fram under handläggningen vilket måste beaktas. Ja, vi har olika syn på den här sakfrågan och jag tycker du gör det lite för lätt för dig och ser det hela alldeles för endimensionellt. Ja ja... Så kan det vara ibland. Trevlig helg! :)

Är det någon som har fått skuldsanering utan att haft utmätning eller lån som gått till inkasso?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp