Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Jag tänkte skicka in en ansökan om skuldsanering denna vecka.

Jag har mejlat och ringt min handläggare på kommunen (skuldrådgivare) utan framgång.

Ni som har ansökt tidigare:

Är det svårt och skicka in ansökan själv ?

Vad är det viktigaste med ansökan ?

Är det personliga brevet eller vad man har gjort för att betala skulderna ?

Vilka fasta kostnader kan man räkna med ?
Jag rekommenderar dej att logga in på mina sidor hos KFM och ansöka där. Behöver inte skriva något personligt brev och skulderna som finns hos KFM kommer med automatiskt. Jag hjälpte en medmänniska (jag jobbar som volontär) att fylla i den, på mindre än en vecka ringde handläggare från KFM upp och ställde kompletterande frågor, efter ytterligare några dagar var inledande skuldsanering beviljad.

Jag rekommenderar dej att logga in på mina sidor hos KFM och ansöka där. Behöver inte skriva något personligt brev och skulderna som finns hos KFM kommer med automatiskt. Jag hjälpte en medmänniska (jag jobbar som volontär) att fylla i den, på mindre än en vecka ringde handläggare från KFM upp och ställde kompletterande frågor, efter ytterligare några dagar var inledande skuldsanering beviljad.

Hej!

Gick det så snabbt och få ett besked ?

När ansökte du ?

Mina skulder har inte hamnat hos KF ännu.

Några hamnar hos inkasso nästa månad.

Kan man företräda någon annan i ansökan om skuldsanering ?

Hej!

Gick det så snabbt och få ett besked ?

När ansökte du ?

Mina skulder har inte hamnat hos KF ännu.

Några hamnar hos inkasso nästa månad.

Kan man företräda någon annan i ansökan om skuldsanering ?
Ja i varje fall inledande, men jag tror att resten av processen tar lika lång tid som tidigare. Jag hjälpte till med ansökan runt 13-14/2. Företräda någon annan vet jag inte, jag hjälpte hen att logga in via dennes eget BankID och satt med och hjälpte till att fylla i de olika uppgifterna eftersom hen bett om det.

Ja i varje fall inledande, men jag tror att resten av processen tar lika lång tid som tidigare. Jag hjälpte till med ansökan runt 13-14/2. Företräda någon annan vet jag inte, jag hjälpte hen att logga in via dennes eget BankID och satt med och hjälpte till att fylla i de olika uppgifterna eftersom hen bett om det.
Hej!

Det gick ändå snabbt och få ett svar på om ett inledande.

Jag har läst att det tar 3 månader tills man får beslut om ett inledande.

Hej!

Det gick ändå snabbt och få ett svar på om ett inledande.

Jag har läst att det tar 3 månader tills man får beslut om ett inledande.
Ja, vi var ärligt talat lite chockade, vet inte om de prioriterar denna typ av ansökningar. Såg att den nya skuldsaneringsansökan lanserades i slutet av januari.

Vad jag förstått så blev några sk testpersoner för den nya tjänsten och fick förtur i kön och därmed snabb handläggning.

Vad jag förstått så blev några sk testpersoner för den nya tjänsten och fick förtur i kön och därmed snabb handläggning.

Hej!

Vad innebär nya tjänsten till skillnad mot gamla ?

Varför går det snabbare nu ?

Ja, vi var ärligt talat lite chockade, vet inte om de prioriterar denna typ av ansökningar. Såg att den nya skuldsaneringsansökan lanserades i slutet av januari.

?

Hej!

Vad innebär nya skuldsaneringsansökan jämfört mot gamla.

Varför helt plötsligt mycket snabbare med ansökningarna ?

?

Hej!

Vad innebär nya skuldsaneringsansökan jämfört mot gamla.

Varför helt plötsligt mycket snabbare med ansökningarna ?
Det var ett projekt där den omarbetade tjänsten skulle testas och man då tittade på ett antal ansökningar omgående för att utvärdera den nya tjänsten. Dvs de gick före de som ansökt innan den nya versionen kom.

Har precis öppnat det viktigaste brevet i mitt liv! BESLUT OM SKULDSANERING! Känns så overkligt och jag är sjukt tacksam för denna chans! Det tog sin lilla tid, 6 mån från inledande men till slut så...:)!

Nu är det bara att vänta in dessa tre veckor. Samtliga 29 borgenärer godkände och jag tänker att chansen är liten att någon skulle överklaga då ingen invände. Förutsatt man man inte missat ngn borgenär som i efterhand överklagar för att ingå i betalplanen. Vet inte varför jag blir nervös inför att det ska vinna laga kraft.

Ska korka upp en flaska rött och fira ikväll:)! Tack så mycket för all info ni delat med er! Hade aldrig kommit så långt utan all stöd från detta underbara forum!
@Kimsan72 @Terry_

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp