Så bra att du är spelfri. Har du gått på behandling? Många gånger kräver dom det om man haft spelberoende.Nu ger jag upp denna förhoppning på att försöka lösa min ekonomi. Håller på att fylla i ansökan för sanering. Vad tror ni om mina chanser till att få det beviljat? Ca 1mille i skulder med en årsinkomst på 340-360k. Har snart varit helt spelfri i 6 månader och känner inget sug för det överhuvudtaget.

Hej.
Hur fungerar det med lån samtidigt som inledande av skuldsanering ?
Jag har några tusen kvar på ett lån hos min bank, som jag skött prickfritt och tänk betala av trots svårigheter med ekonomin.
Men sen jag fick inledande så har banken inte dragit betalningarna och jag får inga svar från banken varför. Tänker att jag ska ringa men är det någon här inne som vet om lån som inte är hos kfm stoppas eller vad sker?
Alla skulder du hade innan du fick inledande ingår i en ev skuldsanering. Om de är hos kfm eller ej spelar ingen roll. Du ska heller inte fortsätta att betala på vissa skulder efter inledande, du gynnar då en borgenär framför en annan vilket kan vara skäl för avslag. Banken har gjort rätt som stoppat dragningarna, hade de inte gjort det hade du själv behövt göra det.
Du kan med andra ord inte betala av så som du beskriver, mot mindre än att riskera saneringen. Under förutsättning att lånet uppkom innan du fick inledande.