Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej allihopa, ny användare här.
Jag har en fråga till er som har fått skuldsanering/inledande/avslag.
Jag är nyfiken på hur lång tid det tog, från att ni först hade kontakt med er handläggare på telefon, tills ni fick inledande/avslag?

Min handläggare ringde på torsdag 05/12, jag skickade några kompletteringar via mail på fredag och lördag. Idag är det en vecka sedan första kontakten. Har varken fått brev om avslag eller inledande.

Kan det ta så lång tid? Verka som de flesta har fått svar samma eller nästa dag. Det äter upp mig att inte veta.
Vad var det för kompletteringar.?

Men har du skuldsanering ? Hur stor skuld hade du isf och vad får du behålla totalt av din lön i månaden?
Jag har skuldsanering och betalar 14000 kr per månad. Ligger på ca 40000 kr före skatt.

Vad var det för kompletteringar.?

Min son började precis förskola, och när hon ringde hade första fakturan ännu inte kommit. Så på fredagen ville hon har komplettering om barnomsorg kostnad. På lördagen ville hon veta om jag planerar att jobba 100% eller mindre efter föräldraledigheten som slutar nu i januari.

”Hur klarar du dina löpnade utgifter idag? Riskerar du att dra på dig nya skulder fram tills du börjar arbeta?”

Sen har vi inte haft mer kontakt efter det.

Stort GRATTIS!
Och jag går i väntans tider på ett slutgiltigt besked. Det har nu gått exakt 6 veckor sen mitt förslag skickades ut till samtliga borgenärer. Mailade min handläggare för tre veckor sedan och fick till svars att alla ännu inte inkommit med svar. Men de som hade svarat hade inga invändningar. Mailade handläggaren idag igen för att få status och inväntar svar samt stirrar mig blint på POIT;). Hoppas på en ”julklapp” snart.
Tack snälla!
Åh, håller alla tummar och tår för att det kommer ett besked snarast! Väntan är fasen det värsta... kändes overkligt att se sitt namn i poit men så jäkla jäkla härligt!
Julen blev genast lite trevligare för min del..

Finns det någon kunnig som kan svara på detta:
Försäkringspengar för kroppsskada ca 12000 kr, ska det anmälas till kfm? Vederbörande har skuldsanering. Han har varit sjukskriven för detta i ca två månader så det finns ju ett tidigare inkomstbortfall samt kostnader för läkarbesök mm.
Pengarna syns ju inte i någon deklaration men banken ser insättningen ( de är en av borgenärerna), bör man vara rädd för att de anmäler detta till kfm? Eller kontaktar försäkringsbolagen kfm om de har som rutin att kolla den de betalar ut till? Detta har förekommit vad jag kan förstå, googlade o såg att några råkat ut för det.
Det handlar om 1000 kr/mån utslaget på året o de säger ju att saneringen omprövas först vid inkomstökning runt 4-5000 kr/mån. Eller är det annorlunda vid en engångsutbetalning?

Tja, varit med om något så märkligt, men here goes
Skickade in skuldsaneringsansökan
Fick hem brev angående att jag glömt signera papprena, signerade och skickade tillbaks dom
Fick avslag pga av skulderna var baserade på felaktiga summor, överklagade beslutet till tingsrätten då minst hälften av lånen inte var med i avslaget, dvs halva skulden jag har var avslaget baserat på
Får svar av tingsrätten att KFM ska handlägga om ärendet då skulderna inte stämmer med verkligheten

Får idag hem kuvert från KFM och tänkte "Äntligen får jag svaret efter min överklagan", öppnar brevet och där ligger min original skuldsaneringsansökan samt ett papper där jag ska komplettera min ansökan med min underskrift (igen)

Förstår ingenting så ringer KFM och frågar vad detta är? Då har dom tydligen fått tillbaks min skuldsaneringsansökan samt min överklagan från tingsrätten men inte protokollet med beslutet dom tog, så på KFM har dom tagit detta som en ytterligare ansökan från mitt håll, vilket jag aldrig skickat in, har ju bara en som jag väntar svar på.

Någon som varit med om något liknande ? Hon jag pratade med på KFM fattade ingenting då hon trodde jag skickat in en till ansökan men har ju bara gått och väntat på svaret efter tingsrättens protokoll och att dom återhänvisade ärendet tillbaks till KFM.

Kan det bli såhär fel?

Fick hem brev angående att jag glömt signera papprena, signerade och skickade tillbaks dom
Fick avslag pga av skulderna var baserade på felaktiga summor, överklagade beslutet till tingsrätten då minst hälften av lånen inte var med i avslaget, dvs halva skulden jag har var avslaget baserat på
Får svar av tingsrätten att KFM ska handlägga om ärendet då skulderna inte stämmer med verkligheten

Får idag hem kuvert från KFM och tänkte "Äntligen får jag svaret efter min överklagan", öppnar brevet och där ligger min original skuldsaneringsansökan samt ett papper där jag ska komplettera min ansökan med min underskrift (igen)

Förstår ingenting så ringer KFM och frågar vad detta är? Då har dom tydligen fått tillbaks min skuldsaneringsansökan samt min överklagan från tingsrätten men inte protokollet med beslutet dom tog, så på KFM har dom tagit detta som en ytterligare ansökan från mitt håll, vilket jag aldrig skickat in, har ju bara en som jag väntar svar på.

Någon som varit med om något liknande ? Hon jag pratade med på KFM fattade ingenting då hon trodde jag skickat in en till ansökan men har ju bara gått och väntat på svaret efter tingsrättens protokoll och att dom återhänvisade ärendet tillbaks till KFM.

Kan det bli såhär fel?
Det kan alltid bli fel när den mänskliga faktorn är inblandad.

Försäkringspengar för kroppsskada ca 12000 kr, ska det anmälas till kfm? Vederbörande har skuldsanering. Han har varit sjukskriven för detta i ca två månader så det finns ju ett tidigare inkomstbortfall samt kostnader för läkarbesök mm.
Pengarna syns ju inte i någon deklaration men banken ser insättningen ( de är en av borgenärerna), bör man vara rädd för att de anmäler detta till kfm? Eller kontaktar försäkringsbolagen kfm om de har som rutin att kolla den de betalar ut till? Detta har förekommit vad jag kan förstå, googlade o såg att några råkat ut för det.
Det handlar om 1000 kr/mån utslaget på året o de säger ju att saneringen omprövas först vid inkomstökning runt 4-5000 kr/mån. Eller är det annorlunda vid en engångsutbetalning?

Jag skulle begära omprövning, bättre det än att riskera hela skuldsaneringen

Kan det bli såhär fel?

Det verkar som det kan bli så fel ja. Be kfm kontakta tr och få in protokollet

Jag hade också skickat in en omprövning.
Det har jag själv gjort två ggr, en pga löneökning och en för att jag inte längre behöver pengar för pendling.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp