Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag måste ju söka omprövning när min fru börjar jobba/får lön. Skulle min fru istället köpa en massa saker och jag inte ansöka om omprövning. Så kan jag ju få förlängt eller kanske upphävt. Betalar just nu 0 så hon kommer ha alla sina pengar kvar. Så att säga att partnern får göra vad den vill blir ju lite snurrigt?

Självklart är det viktigt att söka omprövning när det behövs så att du och din fru betalar det som ska betalas. Det som har diskuterats är om din eller min fru vill köpa grejer för det hon har över. Det handlar alltså inte om att ens partner inte är inräknad i det som ska betalas.

Vilket idag är 0. Om dem inte har nått att göra med partners ekonomi så kan ju jag strunta i att ansöka om omprövning när hon börjar jobba? Och vi får behålla allt. Om man går efter vad KF damen sa.

Skrevs ju rätt tydligt; Den som har skuldsanering behöver inte söka omprövning för vad partnern gör med sina pengar.

Detta har jag läst tidigare flera ggr, men jag kan inte se någon info gällande det vi har diskuterat, dvs vad som händer om en respektive som inte har skulder och ej är föremål för utmätning/skuldsanering, köper dyra ”saker” såsom t.ex bil, sommarstuga, etc. Hur eller kan det skada personen i relationen som uppbär skuldsanering ?!
Det handlar inte om att alla situationer man kan komma på som inte leder till upphävande/omprövning explicit skulle stå listade utan att det står väldigt tydligt vad som kan leda till omprövning och ändringar i betalplanen respektive förlängning. Och så finns ett förtydligande hur det ska tolkas i kfms ställningstagande. Om man förutsätter att alla förändringar som leder till en förbättring enligt dessa texter skickas in för omprövning av gäldenären ser jag ingen situation där sambons köp av whatever kan leda till upphävande.

• Gilla
Reaktioner: Fkr
Vilket idag är 0. Om dem inte har nått att göra med partners ekonomi så kan ju jag strunta i att ansöka om omprövning när hon börjar jobba? Och vi får behålla allt. Om man går efter vad KF damen sa.

Skrevs ju rätt tydligt; Den som har skuldsanering behöver inte söka omprövning för vad partnern gör med sina pengar.

Finns som sagt en anledning till att jag svarar i detberorpåspektrumet. Låt frun få fin inkomst, ompröva inte men bli inte upprörd om skuldsaneringen ryker.

• Gilla

Nej, om din fru får en inkomst så kan hon betala en del av sina egna och era gemensamma utgifter och då kommer ditt betalningsutrymme sannolikt att öka med mer än 4000 kr per månad och då måste du begära omprövning. Det som din fru har kvar efter att hon har betalat sin del får hon göra vad hon vill med.

Finns som sagt en anledning till att jag svarar i detberorpåspektrumet. Låt frun få fin inkomst, ompröva inte men bli inte upprörd om skuldsaneringen ryker.
I det här fallet handlar det ju först om en förändring i fruns inkomst som man måste ta hänsyn till i uträkningen av betalutrymmet. Efter det kommer frågan om skuldsaneringen kan upphävas om hon köper något för de pengar hon har kvar. Man får skilja på de olika händelserna.

I det här fallet handlar det ju först om en förändring i fruns inkomst som man måste ta hänsyn till i uträkningen av betalutrymmet. Efter det kommer frågan om skuldsaneringen kan upphävas om hon köper något för de pengar hon har kvar. Man får skilja på de olika händelserna.

Jag var väl otydlig som vanligt förut. Kassakon beskriver det hela i alla fall precis så som jag menar det.

Ja det var ganska uppenbart. Jag brukar alltså hålla mig till det beror på svar eftersom det sällan finns glasklara svar, utan det beror på.

Jag har kvar min uppfattning om ursprungsfrågan.

• Gilla
Sin del...det hela är ju väldigt luddigt. Hennes del är sabbad pga att hon är gift med mig.

...men du hallå, detta har vi hela tiden varit fullständigt överens om oxå. Det handlade faktiskt om pengar som den respektive har utöver det hon ska bidra med för de gemensamma kostnaderna, såsom sparpengar eller om hen tar ett eget lån för t.ex bilköp, stugköp, etc... etc...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp