Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det finns en bestämmelse om att skuldsanering kan upphävas om man gynnat en viss borgenär för att få skuldsanering, så det kan vara dåligt

Hej, jag tänkte försöka undvika anmärkningar medan han redan har anmärkningar och delbetalning hos inkasso och högre skulder så att samlingslån är otänkbart för hans del. Sen kanske kunna betala hans skulder fortare till KF med samlingslån jag tar, säkert innan skuldsanering ens kommer in i bilden.

[QUOTE="

Känns rätt surt för mig att betala skuldsaneringen + ca 2000 till mitt ex varje månad...
Varför ska du betala 2000 till ditt ex? DET borde räknas som gynnande av borgenär.[/QUOTE]
Hon betalar på lånet varje månad skulle jag tro, det är väl det han ger henne.

Hej, jag tänkte försöka undvika anmärkningar medan han redan har anmärkningar och delbetalning hos inkasso och högre skulder så att samlingslån är otänkbart för hans del. Sen kanske kunna betala hans skulder fortare till KF med samlingslån jag tar, säkert innan skuldsanering ens kommer in i bilden.
Tänk dig för många gånger innan du tar lån för att klara upp hans ekonomi! I slutändan kan det bli bättre att han får stå för det själv antingen genom löneutmätning eller skuldsanering. I värsta fall blir det du som hamnar där.

Varför ska du betala 2000 till ditt ex? DET borde räknas som gynnande av borgenär.
Hon betalar på lånet varje månad skulle jag tro, det är väl det han ger henne.[/QUOTE]
Jag förstår ju att det är så, men det är inte så det är tänkt. Står man som låntagare blir man ansvarig att betala, man ska inte kunna kräva den som har skuldsanering.

Hon betalar på lånet varje månad skulle jag tro, det är väl det han ger henne.
Jag förstår ju att det är så, men det är inte så det är tänkt. Står man som låntagare blir man ansvarig att betala, man ska inte kunna kräva den som har skuldsanering.[/QUOTE]

Nä så må det vara, men jag hade nog oxå gjort mitt yttersta att göra rätt för mig om jag hade haft skulder till mina nära & kära. Jag säger inte att det är rätt rent juridiskt, men mitt hjärta hade nog mått fasiken så mycket bättre...just då det drabbar en privatperson som jag troligtvis värderar högt.

[QUOTE="

Känns rätt surt för mig att betala skuldsaneringen + ca 2000 till mitt ex varje månad...
Varför ska du betala 2000 till ditt ex? DET borde räknas som gynnande av borgenär.[/QUOTE]

Har redan skuldsanering, du får inte gynna en borgenär under inledandeprocessen, så att dem t.e.x går med på skuldsaneringen. Vad jag gör med mitt existensminimum som jag har över efter att jag betalt skusan har dem inte med att göra vad jag förstått det som...

Dessutom gynnar jag ingen borgenär jag för över pengar till mitt ex, som jag inte är skyldig några pengar till. Om hon sen betalar lån, shoppar eller använder dem som brasvärmare styr inte jag över...

Sen har jag en moralisk skyldighet lånet är helt och hållet mitt, hon står enbart med på det eftersom jag inte var kreditvärdig och som sagt så kräver dem hela beloppet ränta+amortering av henne varje månad.

Tänk dig för många gånger innan du tar lån för att klara upp hans ekonomi! I slutändan kan det bli bättre att han får stå för det själv antingen genom löneutmätning eller skuldsanering. I värsta fall blir det du som hamnar där.

Ja, jag tänkte bara att det vore bra om jag försökte lösa hans lån till kronofogden snabbare eftersom han ”räddar” mig från anmärkningar och får ner mina lån. Han får mycket arvpengar i småsummor men vi vet aldrig när så för varje år han är kvar med löneutmätning hamnar väl alla dessa pengar till kfm, han får väl inte föra över det till mig.
Eller får man behålla arvspengar som föräldrar väljer att dela ut när barnen är mitt i livet trots löneutmätning?

Det känns underbart för mig att få gå runt varje månad (om vi betalar mina lån nu) och han får 11 000 över på lönen, vi har gått back typ 50 000 i månaden men om vi släpper hans lån går räkningarna ner från ca 75 000 till 27 000.
11 000 till mat, bensin, hygien och kläder främst räcker. Plus el, halva hyran osv.

Ja, jag tänkte bara att det vore bra om jag försökte lösa hans lån till kronofogden snabbare eftersom han ”räddar” mig från anmärkningar och får ner mina lån. Han får mycket arvpengar i småsummor men vi vet aldrig när så för varje år han är kvar med löneutmätning hamnar väl alla dessa pengar till kfm, han får väl inte föra över det till mig.
Eller får man behålla arvspengar som föräldrar väljer att dela ut när barnen är mitt i livet trots löneutmätning?

Det känns underbart för mig att få gå runt varje månad (om vi betalar mina lån nu) och han får 11 000 över på lönen, vi har gått back typ 50 000 i månaden men om vi släpper hans lån går räkningarna ner från ca 75 000 till 27 000.
11 000 till mat, bensin, hygien och kläder främst räcker. Plus el, halva hyran osv.
Jag tror inte riktigt du förstår vad det innebär att leva på existensminimum. Vad kostar dina lån i månaden? Hur ska du kunna betala av dom innan han får löneutmätning?

Han är 52, vet inte varför det spelar roll? Han har snart varit arbetslös i 6 mån efter 1,5 års studier. Innan dess ett antal år, ja.
Men då är han ju ingen ungdom heller förstå mig rätt men borde vara svårare att få arbete också.
Beror på vad han är utbildad inom också förstås.
Är själv nästan lika gammal men i vården finns mycket jobb och jag kan nog jobba till 70 om jag vill minst.

Lilaros - ta absolut inget samlingslån för att betala någon annans skulder. Även om det är din man. Det gör ju dina möjligheter till skuldsanering sämre och längre fram.

Det låter som det rimliga för er faktiskt är löneutmätning för båda och sen om det är utsiktslös kunna betala så senare ansöka om skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp