Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag ansökte själv i september, sedan träffade jag skuldrådgivare i kommunen i januari och vi kompletterade min ansökan gemensamt (mest med boende/familjesituatuon) men ändå skönt att ha honom som stöd vid frågor osv som dyker upp längst vägen!

Så sök skuldsanering och boka en tid hos kommunen även om det är lång väntetid hos kommunen!
Hur gick det, beviljad?

Nej, hela bakgrunden finns i ett inlägg "en historia"....

Screenshot_2019-05-08-12-43-15.png
Handläggningstiderna hos kf är uppdaterade och nu handlägger de lite snabbare :)
Tid till de börjar titta på ansökan har gått ner tre v och övriga tider har också minskat.

Jag tyckte det var bra att ta hjälp av rådgivare och statistiken säger också att en ansökan om skusan lättare går igenom då men man vet aldrig.
Jag tog inte hjälp. Hade bra koll på alla skulder, blev runt 90 enskilda poster i slutändan. Skrev till alla borgenärer och bad om uppgifter om kapitalskuld, ränteskillnaden och räntesats och sammanställde allt i en tabell i ett dokument. Skrev också ned i en kolumn i tabellen vad pengarna hade gått till. Skrev ett lång brev med detaljer kring hur situationen hade uppstått, vad jag gjort för att betala tillbaka och min familje-, boende- och inkomst/utgift-situation såg ut. Fick först avslag, ändrade på en detalj som avslaget grundade sig på och överklagade och fick rätt.

Jag tog inte hjälp. Hade bra koll på alla skulder, blev runt 90 enskilda poster i slutändan. Skrev till alla borgenärer och bad om uppgifter om kapitalskuld, ränteskillnaden och räntesats och sammanställde allt i en tabell i ett dokument. Skrev också ned i en kolumn i tabellen vad pengarna hade gått till. Skrev ett lång brev med detaljer kring hur situationen hade uppstått, vad jag gjort för att betala tillbaka och min familje-, boende- och inkomst/utgift-situation såg ut. Fick först avslag, ändrade på en detalj som avslaget grundade sig på och överklagade och fick rätt.
Bra jobbat!
Jag hade inte orkat just då och tyckte jag fick mycket förståelse och pep samtidigt som jag fick hjälp.

En fråga till er som har inledande..
Har man två betalningsfria månader vid inledande?

Det beror ju på när på året du får inledande och även när på månaden. Om du tex får inledande i mitten av maj, så att din utmätning avbryts i maj och du får behålla hela maj-lönen, och sedan också har betalningsfritt i juni, då har du ju två månader i rad. Men inte om du tex får inledande i aug och inte heller om inledande-beslutet kommer tex 25 augusti och du ska börja betala i september. Då hinner ju aug-lönen utmätas och du börjar betala skusan i september.

EDIT : HAHA! Jag är så trött idag. Trodde du menade två månader på raken. Men du menar såklart två månader på året. Det har man ju :-D

Idag är jag glad:)

Inledande beviljat efter 16 veckor.

(Jag skrev min ansökan utan skuldrådgivare)

Fått summa att betala per månad, dock fick jag inte någon "extrasumma" som den du skrev om @Kimsan72, som du själv sänkte.

Utöver boende, drift, resor till och från jobbet och så klart förbehållsbeloppet får jag 288 kr/mån. (Bättre än jag tidigare haft det).

Mkt trevlig handläggare som följde någon sorts mall när hon ställde sina kompletterande frågor. Inga svåra eller jobbiga frågor för min del.

Puh:)

Senast ändrad:
Idag är jag glad:)

Inledande beviljat efter 16 veckor.

(Jag skrev min ansökan utan skuldrådgivare)

Fått summa att betala per månad, dock fick jag inte någon "extrasumma" som den du skrev om @Kimsan72, som du själv sänkte.

Utöver boende, drift, resor till och från jobbet och så klart förbehållsbeloppet får jag 288 kr/mån. (Bättre än jag tidigare haft det).

Mkt trevlig handläggare som följde någon sorts mall när hon ställde sina kompletterande frågor. Inga svåra eller jobbiga frågor för min del.

Puh:)
Stort grattis! ☺
Är du ensamstående?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp