Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad jag har försökt förklara är att bara för att man har skuldsanering betyder inte det att fastighetsägaren har sämre förutsättningar att få in hyran än tex om de hyr ut till en person utan anmärkning, men med skyhöga lån och urkass ekonomi och som ligger på gränsen månad efter månad med att kunna betala sin hyra. Det finns många olika orsaker till att inte kunna betala. Många som har mycket mindre kvar när alla räkningar är betalda än vad jag har, men som blir godkända pga att de inte står skudsanering i kreditupplysningen.
Jag hade mycket sämre ekonomi innan jag släppte allt till KF, än nu med min skuldsanering.
Det är det jag menar att just min hyresvärd såg.

Ok, jag får ge mig få. Skaffar jag hyreshus får jag leta hyresgäster i poit eftersom det är absolut minst risk då att hyran uteblir. :)

Jag har haft utmätning i 2 år och någon månad, skulden har inte gått ner någonting utan de 10-11000 dom får varje månad har ätits upp av räntor. Om de inte hade varit pga räntorna så hade de varit klart på 1 år ca, då skulden låg på ca 90k, de sade även personen på KF. Detta resulterade i att jag gick in i väggen, lider av ångest och depression. Skulden ligger idag på ca 85k, har ej dragit på något mer.
Skulden uppstod pga att jag tyvärr ”lånade” ut mitt personnummer i tron om att saker skulle betalas.. ung och dum.. ska till kommunens budgetrådgivare inom någon vecka och fråga om hjälp då detta äter upp mig inifrån, ser liksom inget slut på de. Hur stor är chansen till skuldsanering? Så jag kan se ett slut på detta, vill ha barn osv men inte förrän jag faktiskt är skuldfri (eller snart åtminstone). Snälla hjälp...

Pratade med en vän som har ett antal hyreshus, 100-150 lägenheter eller så. Jag frågade om någon med anmärkningar eller skuldsanering skulle få hyra lägenhet.
Hans svar var "ja, när det är slut på tänkbara hyresgäster som saknar anmärkningar så skulle jag kanske hyra ut till någon med anmärkningar, men jag skulle nog hellre låta det stå tomt någon månad extra för att undvika det. Jag har hållit på i snart 30 år och än så länge sluppit ha en enda avhysning.
Jag vet att xx ab(ett annat lokalt lite större privat bostadsbolag) överhuvudtaget inte gör kreditupplysningar, utan första som ringer när en bostad är ledig får den. Sen undrar dom när jag pratar med dom hur dom kan ha så många avhysningar och hyresförluster och jag i princip 0."

Något som vore intressant att veta hur det blir är om man skulle släpa på hyresbetalningen några dagar precis inför att man får inledande skuldsanering.
Skulder som uppstår innan inledandet ingår i skuldsaneringen som regel, och sådana får inte verkställas efter beslut om inledande. I praktiken skulle man då kunna vara fredad från avhysning pga just den hyran..

Jag har haft utmätning i 2 år och någon månad, skulden har inte gått ner någonting utan de 10-11000 dom får varje månad har ätits upp av räntor. Om de inte hade varit pga räntorna så hade de varit klart på 1 år ca, då skulden låg på ca 90k, de sade även personen på KF. Detta resulterade i att jag gick in i väggen, lider av ångest och depression. Skulden ligger idag på ca 85k, har ej dragit på något mer.
Skulden uppstod pga att jag tyvärr ”lånade” ut mitt personnummer i tron om att saker skulle betalas.. ung och dum.. ska till kommunens budgetrådgivare inom någon vecka och fråga om hjälp då detta äter upp mig inifrån, ser liksom inget slut på de. Hur stor är chansen till skuldsanering? Så jag kan se ett slut på detta, vill ha barn osv men inte förrän jag faktiskt är skuldfri (eller snart åtminstone). Snälla hjälp...
Har du skrivit på skuldebreven och betalningsföreläggande själv, eller gjorde lånaren det?

Har du skrivit på skuldebreven och betalningsföreläggande själv, eller gjorde lånaren det?
De har jag gjort, erkänner ju skuld, eftersom jag själv inte heller kunnat betala. De är mobiler, stod på en bil åt er person osv. Inga lån av banker e tc, utan endast ”varor” om man säger så. De va direkt från 18 års dagen (fick mitt första KF vid 20 års ålder), är 27 idag

De har jag gjort, erkänner ju skuld, eftersom jag själv inte heller kunnat betala. De är mobiler, stod på en bil åt er person osv. Inga lån av banker e tc, utan endast ”varor” om man säger så. De va direkt från 18 års dagen (fick mitt första KF vid 20 års ålder), är 27 idag

Du kan skicka betalningsföreläggande på den du lånat ut till om den nu har någon betalningsförmåga.
Budgetrådgivaren hjälper dig nog, jag är lite osäker på om du är kvalificerat insolvent.. men har du varit i rullorna i 10 år vet du nog inte var du har skulder och hur stora, totala skuldbilden alltså.

Du kan skicka betalningsföreläggande på den du lånat ut till om den nu har någon betalningsförmåga.
Budgetrådgivaren hjälper dig nog, jag är lite osäker på om du är kvalificerat insolvent.. men har du varit i rullorna i 10 år vet du nog inte var du har skulder och hur stora, totala skuldbilden alltså.
Jo jag har stenkoll på vad för skulder jag har; hur stora osv. Har försökt löda detta under 5 års tid nu. Gjorde avbetalningsplaner osv, men sen fick ja lönutmätning vilket resulterade i existensminimum så kunde ej fullfölja planerna.

Ok, jag får ge mig få. Skaffar jag hyreshus får jag leta hyresgäster i poit eftersom det är absolut minst risk då att hyran uteblir. :)

Oj! Vad du har gått igång på att det inte alltid är som i din värld..

Tom börjar bli ironisk på andras bekostnad.

Du må arbeta på KF och ringa runt, men vet du. Världen är större än så.

Senast ändrad:
Min hyresvärd var av en annan uppfattning

Hade lite planer på att försöka byta till en billigare lgh för skuldsaneringen

De menade då eftersom jag bott hos dem i över 8 år utan sen hyra samt att när jag hade löneutmätning hade jag pengar specifikt till hyran det samma gäller ju nu med skuldsanering.

Så har man privat ska man nog ta sig tiden och förklara på kontoret live.

Som andra skriver här har aldrig haft så bra ekonomi nu med tidigare löneutmäning samt skuldsanering nu.

Men samtidigt har jag förståelse för värdarnas val inget konstigt med det men ta er tid o kolla med era värdar eller hos den värden ni söker hos, man kan inte få mer än ett nej och då är det bara att kolla vidare

Tack!
@Mats108

Detta är ett till lysande exempel på vad jag menar.

Jag är glad för din skull, och vi sitter i samma båt!

Glad Påsk på dig.:)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp