Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast det där med att inte ta på sig nya skulder har jag också läst inte alls stämmer. Det var tidigare ett skäl man kunde ge men inte längre som jag har förstått det.

Fortsatt skuldsättning kan absolut vara ett skäl för avslag. Du får nog visa en källa om som visar att det "inte alls stämmer"

Fortsatt skuldsättning kan absolut vara ett skäl för avslag. Du får nog visa en källa om som visar att det "inte alls stämmer"
Jag läser bara lagparagraferna för skuldsaneringslagen och det enda som kanske kan stämma är den skälighetsbedömning där man bl.a beaktar omständigheterna vid skuldernas tillkomst. I mitt fall har jag varit spelfri i snart 6 månader men de senaste lånen har tillkommit är på grund av att betala andra lån och uppehälle. Lånespiral som är gjord för att jag kommer hamna hos KF förr eller senare då jag gör förlust varje månad med andra ord.

Jag läser bara lagparagraferna för skuldsaneringslagen och det enda som kanske kan stämma är den skälighetsbedömning där man bl.a beaktar omständigheterna vid skuldernas tillkomst. I mitt fall har jag varit spelfri i snart 6 månader men de senaste lånen har tillkommit är på grund av att betala andra lån och uppehälle. Lånespiral som är gjord för att jag kommer hamna hos KF förr eller senare då jag gör förlust varje månad med andra ord.

Aha, ja i skuldsaneringslagen står det inte att det är strunt samma om man fortsatt skuldsättningen.
I skälighetsbedömningen kan i princip vad som helst tas upp som för och nackdelar.

Min sambo fick skuldsanering med ett spelmissbruk i bagaget. Han visade ett intyg från läkaren att han fått samtalsterapi. Tror han slutade ca ett halvår innan vi skickade in ansökningarna och vi hade också något nyligt taget lån (för att betala KF, som du beskriver) men de flesta var äldre. När vi ansökte 2018 var väntetiden 22 veckor innan de ens tittade på ansökan så gick ju nästan ett halvår bara där.

Fast det där med att inte ta på sig nya skulder har jag också läst inte alls stämmer. Det var tidigare ett skäl man kunde ge men inte längre som jag har förstått det.

Nja, men dom kan utan tvekan neka dig för ”ingen tydlig brytpunkt” och rad andra anledningar om dom vill..

Hoppas det går vägen men ha inte för stora förhoppningar..

Själv fått avslag nyligen och avslag på överklagan gör en ny ansökan till sommaren eller efter

Jag tror att du får lämna in intyg på spelfrihet samt kontoutdrag för en tid tillbaka för att ev få inledande skuldsanering.
Kan man se att lån tagits för att betala lån och inget annat så kan det ev gå vägen.

Nej i mitt fall rör det sig om spelberoende som jag numera får behandling för veckovis. Släktingar har också insyn i min ekonomi numera som ytterligare sätt att bli bättre. Känns ju som att jag inte kan vara den enda med spelproblem.

Hur gjorde ni andra med spelberoende och vad förväntades av er när ni sökte om skuldsanering?

Hej!

Jag ställde frågan till KF i förra veckan.

Fick svaret nedanför:

Man kan få skuldsanering fast man äger en bostadsrätt.
Då gör man en utredning på värdet och finns det ett stort övervärde så
väger man in det i den övriga bedömningen, om det finns barn tex.
Det är viktigt att man har gjort förändringar i sitt liv precis som du gjort.
Försökt att betala det man kan och inte skaffar sig nya skulder.
Hur lång tid är svårt att säga det är flera saker tillsammans som avgör.

Jag har också spelproblem, går också numera en KBT behandling.
Jag skall träffa kommunens skuldrådgivaren i veckan och framföra att jag vill ansöka om en skuldsanering.

Får du en avslag finns inget som hindar från en ny ansökan. Det är vara och prova enligt KF

Jag tror att du får lämna in intyg på spelfrihet samt kontoutdrag för en tid tillbaka för att ev få inledande skuldsanering.
Kan man se att lån tagits för att betala lån och inget annat så kan det ev gå vägen.

Hur skall man bevisa att man har varit spelfri ?

Kan inte kronofogden se kontotransaktioner eller har KF endast tillgång till saldon ?

Hur skall man bevisa att man har varit spelfri ?

Kan inte kronofogden se kontotransaktioner eller har KF endast tillgång till saldon ?
Skuldsaneringsenheten har inte tillgång till konton men kan begära in kontoutdrag.
De kan se på utdrag om det gått till speltransaktioner, begära intyg på att man sökt hjälp för sitt spelmissbruk.

Skuldsaneringsenheten har inte tillgång till konton men kan begära in kontoutdrag.
De kan se på utdrag om det gått till speltransaktioner, begära intyg på att man sökt hjälp för sitt spelmissbruk.

KF måste väl ha tillgång till kontosaldon åtminstone eller ?

Annars hur kan de göra en utmätning på kontot om de inte ser pengarna ?

Begära kontoutdrag från vem och hur ofta gör KF det ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp