- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Modigt ändå att ta en kredit så nära inpå, får jag fråga vad pengarna gick till?![]()
Gick till att följa avbetalningsplaner med inkassobolag.
Modigt ändå att ta en kredit så nära inpå, får jag fråga vad pengarna gick till?![]()
Märks att du är stressad, då ramlar det in engelska meningar och lite ord med "" kring här och där![]()

Kan tycka att om man nu ska hänvisa till en ekonomisk rehabilitering så är det Hyra/Skusan som gäller i första hand... att folk sätter en sådan här möjlighet på spel är för mig ofattbart....
Håller helt med! Har kämpat mycket med att kunna ha en fungerande bil (tar mig inte till jobbet utan, och sonen tar sig inte till skolan). Köpte en precis innan inledande för drygt 3 år sedan. Är nu inne på tredje bilen. Dvs ca 1 bil per år i 10000 kr klassen går åt, alternativt reparationer för minst den summan. Är också inne på vattenpump nr två sedan djupbrunnspumpen gick sönder. Valet blir då mellan att vara utan vatten (vid första haveriet var det sommar och vi levde utan vatten i en månad, hämtade dricksvatten på macken och badade i sjön, tills vi kunde köpa en billig pump, ej djupbrunn utan vi fick modifiera brunnen något) eller kanske inte lyckas betala hela skuldsaneringen i tid.Det behöver inte va att man sätter det på spel.
Det kan gå ganska fort med att inte klara av sin sanering. Tex att din bil som du är beroende av brakar o går till skroten. Hur lätt är det att köpa en ny? När man lyckats skrapa ihop till en, så behöver den lagas..
Du har barn som behöver extra pengar, kan va till allt möjligt. Det är inte gratis med tex nästan vuxna barn som inte ännu kunnat få tex sommarjobb. Körkort till dem, det är väldigt dyrt. Och student på det...
Det finns många fler händelser som skulle göra det svårt att klara av att leva på existensminimum. Nu får man behålla juni och dec. Men ändå.
Det är ett stålbad för många, inte att underskatta.
Hoppas alla slipper bla dessa motgångar, för det är en enorm stress att känna att ens sanering är svår att följa. Trots att man gör allt man kan.
Håller helt med! Har kämpat mycket med att kunna ha en fungerande bil (tar mig inte till jobbet utan, och sonen tar sig inte till skolan). Köpte en precis innan inledande för drygt 3 år sedan. Är nu inne på tredje bilen. Dvs ca 1 bil per år i 10000 kr klassen går åt, alternativt reparationer för minst den summan. Är också inne på vattenpump nr två sedan djupbrunnspumpen gick sönder. Valet blir då mellan att vara utan vatten (vid första haveriet var det sommar och vi levde utan vatten i en månad, hämtade dricksvatten på macken och badade i sjön, tills vi kunde köpa en billig pump, ej djupbrunn utan vi fick modifiera brunnen något) eller kanske inte lyckas betala hela skuldsaneringen i tid.
Kan det vara en skuld man fortsatt att betala på efter man släppte övriga och därför har den inte förfallit?Jag trodde skuld uppstod när den skapas, inte förfaller. Men har som på skuldsaneringen sagt att denska betalas är det nog bara att göra det
Om revolverade krediter skulle jag tänka mig att det ingår hur det ser ut på inledandedagen.. nyttjar man mer efter ingår det ej, men lär säkert bli uppsagt
Kan det vara en skuld man fortsatt att betala på efter man släppte övriga och därför har den inte förfallit?

Har haft sanering i lite mer än ett år och jag trodde jag skulle slappna av och ha det gött nu (trots betalning på 12000 per månad) men jag känner om möjligt att det är ännu jobbigare. Just för att detta är den enda chansen jag har för att ordna upp mitt liv. Den kommer inte igen. Den får inte förstöras. Jag får inte förstöra det här. Måtte inget hända som förstör det här. Tänk om något förstör det här..... Jag är så sjukt orolig och tänker på det varje dag. Jag betalar exakta summan varje månad och betalar löpande utgifter och hyra. Men när bilen går sönder, när bilskatt ska betalas, när någon jäkla annan utgift dyker upp, när jag som nu fick restskatt på 10 000, det påminner mig ständigt om att livet när som helst kan fallera. Jag är inte safe för att jag har skuldsanering. Jag är oerhört utsatt i några år till och det är så mycket som kan hända. Speciellt eftersom att jag satte mig själv i denna sitsen pga oförutsedda händelser som jag inte kunde rå för (kunde hanterat dem snyggare med facit i hand men vad visste jag som 20-åring), så vet jag att livet är ömtåligt, när som helst kan allt rasa. När som helst kan skuldsaneringen rasa också. Varje kväll när jag lägger mig, så är det som att jag kryssar över ännu en avklarad dag med saneringen i behåll, i min hjärna. "Puh, det sket sig inte idag heller". Är som att ständigt trippa runt på krossat glas och försöka hitta små kvadratcentimeter space där jag kan gå utan att riskera allt.
Det är en fantastisk möjlighet att få skuldsanering. Men det är fan inte slutet på allt, snarare början. Början på det nya livet liksom. Början på det liv som ska bli bättre än vad det varit innan. Och det måste gå bra. Det är inte en quick fix där "alla skulder betalas och sen är man fri", nej nej... Det är mer som ett behandlingsprogram. En rehabilitering. Och den är inte kul. :-(