Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har hört att skuldsanerings tiden på 5år ska ändras till 3år, stämmer detta ?

Är detta något som någon annan känner till eller har hört något om att det diskuterats och eventuellt skulle ändras?

Jag vet att sanerings tiden kan variera tex att någon som har barn har fått sanering i 4 år och att saneringstiden kan bli kortare om skulderna inte är så höga så det täcker 5år och blir slutbetalda på kortare tid. Och jag vet att tiden ä ytterst individuell men nu tänker jag främst på en vanlig skuldsanering.

Har hört att skuldsanerings tiden på 5år ska ändras till 3år, stämmer detta ?

Är detta något som någon annan känner till eller har hört något om att det diskuterats och eventuellt skulle ändras?

Jag vet att sanerings tiden kan variera tex att någon som har barn har fått sanering i 4 år och att saneringstiden kan bli kortare om skulderna inte är så höga så det täcker 5år och blir slutbetalda på kortare tid. Och jag vet att tiden ä ytterst individuell men nu tänker jag främst på en vanlig skuldsanering.

Var har Du läst detta?

Det är inte så att där du läst/har hört bara menar att betalplanen kan vara kortare om man ex har barn? Jag har bara hört att själva saneringen pågår i fem år, men man kan ha kortare betalplan på exempelvis 3 eller 4 år. Så jag blir lite nyfiken :)

Det var en bekant som berättade det, jag vet inte vart denna personen läst det eller fått det ifrån. Jag har själv inte läst detta någonstans.
Anledningen skulle vara att de vill att allt fler ska bli skuldfria och uppmuntra till att söka skuldsanering.

Det är inte så att där du läst/har hört bara menar att betalplanen kan vara kortare om man ex har barn? Jag har bara hört att själva saneringen pågår i fem år, men man kan ha kortare betalplan på exempelvis 3 eller 4 år. Så jag blir lite nyfiken :)
Nej, tänker främst på en normal skuldsanering utan barn.

Tänkte om det var uppe på tapeten men aldrig blev genomfört eller om det är något som eventuellt skulle kunna bli aktuellt, om det diskuterats.

En liten fråga till er som fått förslag till skuldsanering.
Om någon borgenär hade invändningar fick ni de på posten efter hand eller ni fick vänta på invändningarna tills de tre veckorna gått ?

En liten fråga till er som fått förslag till skuldsanering.
Om någon borgenär hade invändningar fick ni de på posten efter hand eller ni fick vänta på invändningarna tills de tre veckorna gått ?

För min del fick jag reda på innan tiden löpt ut att en hade invänt, men det var nog mest för att jag själv mailade handläggaren och frågade om någon dittills hade invänt. Annars tror jag det vanligaste är att de väntar tills tiden löpt ut och meddelar. Jag fick ut brevet om vem/vilka som invänt några dagar efter att tiden löpt ut ska tilläggas och det var endast den som nämndes när jag mailat som hade invänt. Hur går det för dig @Ny2018 ?

För min del fick jag reda på innan tiden löpt ut att en hade invänt, men det var nog mest för att jag själv mailade handläggaren och frågade om någon dittills hade invänt. Annars tror jag det vanligaste är att de väntar tills tiden löpt ut och meddelar. Jag fick ut brevet om vem/vilka som invänt några dagar efter att tiden löpt ut ska tilläggas och det var endast den som nämndes när jag mailat som hade invänt. Hur går det för dig @Ny2018 ?
Två veckor har gått sedan jag godkände förslaget. Så nu inväntar jag invändningar eller ett godkännande.
Tack för svaret. -:)

Nej, tänker främst på en normal skuldsanering utan barn.

Jag har läst utredningar där dom har föreslagit att skuldsanerings perioden skulle kortas ner, men detta har inte lyssnats på, så jag tror inte att detta är uppe på tapeten längre.
Jag tror man ska vara tacksam över en 5- årig plan. Bara detta med 2 betalfria månader/år samt en månatlig extra buffert peng är ju bara det en ren ”gudagåva”.
Min handläggare nämnde 800kr/mån i extra buffert - jag bad honom minska detta till minimum 500kr istället...
Allt för att stilla mitt dåliga samvete gentemot borgenärerna... :(

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp