Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,
Jag ska hjälpa en familjemedlem att ansöka om skuldsanering då hennes tidigare ansökningar har varit lite sisådär och hon har ständigt fått avslag. Jag skulle vilja höra lite från er andra lite mer erfarna i tråden.
Jag har skrivit ett ansökningsbrev med mycket fokus på:
* Hur hon lyckades skuldsätta sig.
* Den ånger hon känner över sina beslut.
* De steg hon har tagit för att försöka lösa situationen.
* Anledningen till att hon inte kommer kunna betala av lånet(1miljon stort) och det faktum att hon går i pension inom några år.

Är det något mer fokus som jag missar som kan vara bra att ta med?

Vad är det mer som behöver skickas in utöver brevet? En excel lista med alla lån och avbetalningar kanske?

Tacksam för all hjälp.
Berätta gärna hur det gått. Sitter själv i en svår sits. Blev medberoende/möjliggörare pga ett barn blev spelberoende. Vad gör man inte för sina barn nu har jag skulder fick avslag första ggn. Ska söka igen, betalt en del och bytt till mindre lägenhet. Fyller 60. Känns helt sjukt att inte få hjälp och leva med det tills man dör.
Om du/ni lyckas vore jag glad att veta vad ni skrev.

Kämpa och jag förstår er.
Jag går på behandling för detta på öppen vården.
Svårt

Idag fick beslut om skuldsanering, det trodde jag aldrig skulle hända för några månader sedan.

Inledande 18/3
Betalningsplan 30/5

Skulder 2.9mil varav 900k skadestånd och ingen har motsatt sig.

Nu är det 3 veckor till innan man vågar fira
Grattis Hur gick det till. Vad gjorde du, hur skrev du. Hur länge hade du ev löneutmätning?
Hur skrev du om dina skulder, jag blev tyvärr nekad första ggn och kämpar flr att söka igen. Betalt en del skulder går på behandling för medberoende. Jag blev involverad i en anhörig spelberoende och gjorde dumma saker i godan tro att få tillbaks pengar.
Blev medberoende och möjliggörare. Helt sjukt, men hjärnan blev helt kidnappad och sitter nu med dyra lån och snart 60 år vill inte leva.
Hur ska jag göra ?
Hjälp

Hej. Ja jag studerade medans jag ansökte om skuldsanering! Dock har jag ansökt skuldsanering hela tre gånger innan jag fick det beviljat till sist.
Hur ändrade du de nya ansökningarna, vad skrev du, vad blev skillnaden, när de godkände 3,e ggn.
Jag är på väg stt döka en 2,a ggn, men blev medberoende pga spel,.
Känns som mitt liv är slut, 60 år.

Vad för brott gällde skadeståndet? Hur länge sen var det du blev dömd?
Och grattis!!
Jag fick inledande i februari och betalplan april men ännu inget beslut :/

Det gällde eko brott, jag tog lån med mina föräldrars o syskons namn. Sista brottet va mitten av 2016 och jag blev dömd slutet av 2018.

Tack så mycket hoppas ingen överklagar nu bara.

Det gällde eko brott, jag tog lån med mina föräldrars o syskons namn. Sista brottet va mitten av 2016 och jag blev dömd slutet av 2018.

Tack så mycket hoppas ingen överklagar nu bara.
Nyfiken fråga: Hur resonerade KFM kring det att skulder är uppkomna ur brott? För jag vill minnas att var något sådant helt eller delvis till grund för ens skulder ska man inte kunna få skusan. Men jag kan minnas helt fel nu.

Och jag ifrågasätter verkligen inte dig och att du har fått beviljat utan det är mer av ren nyfikenhet ^^

Grattis Hur gick det till. Vad gjorde du, hur skrev du. Hur länge hade du ev löneutmätning?
Hur skrev du om dina skulder, jag blev tyvärr nekad första ggn och kämpar flr att söka igen. Betalt en del skulder går på behandling för medberoende. Jag blev involverad i en anhörig spelberoende och gjorde dumma saker i godan tro att få tillbaks pengar.
Blev medberoende och möjliggörare. Helt sjukt, men hjärnan blev helt kidnappad och sitter nu med dyra lån och snart 60 år vill inte leva.
Hur ska jag göra ?
Hjälp
Tack så mycket.
Man kan säga att jag gjorde allt man kunde göra.
Jag har gått till skuld rådgivare. Gått på beroende grupp kurs. Lönemätning har jag haft sedan hösten 2016.
Jag har haft max beslut på min lönemätning men ändå jobbat övertid för att betala in extra i flera månader och jag tror det är detta som dem tyckte va bra(inte många som gör det när man har max beslut på lönemätningen).
Jag fick också avslag första gången pga att skadestånden va för nära i tid och det skulle va stöttande att ge skuldsanering.

Hoppas det går bra för dig, man måste kämpa bara och inte ge upp. Jag har också tänkt som dig i flera år att man inte orka leva mer. Men man gör det för familjen och nära o köra.

Det tycker jag absolut att du ska göra, du har inget att förlora men allt att vinna! Lycka till! :folded:
Hur länge var lång tid enl handläggaren. Vad skrev du för orsak till skulden.
Hur ärlig ska man vara? Har fått avslag en gång och ska söka igen. Ngn skrämmde mig här att man kan ha skulden tills man dör, 60 år nu.
Ska man bli straffad för man gjorde helt fel, jag lånade till en anhörig m spelberoende, nu sitter jag själv m skulder och givetvis han med.
Hatar mitt liv.

Tack så mycket.
Man kan säga att jag gjorde allt man kunde göra.
Jag har gått till skuld rådgivare. Gått på beroende grupp kurs. Lönemätning har jag haft sedan hösten 2016.
Jag har haft max beslut på min lönemätning men ändå jobbat övertid för att betala in extra i flera månader och jag tror det är detta som dem tyckte va bra(inte många som gör det när man har max beslut på lönemätningen).
Jag fick också avslag första gången pga att skadestånden va för nära i tid och det skulle va stöttande att ge skuldsanering.

Hoppas det går bra för dig, man måste kämpa bara och inte ge upp. Jag har också tänkt som dig i flera år att man inte orka leva mer. Men man gör det för familjen och nära o köra.
Sökte du efter flera år skuldsanering, fick du det vid första? Vad skrev du hur dina lån skulder uppkommit. Allt är ju eg konsumtion även om det gick till anhörig m spelberoende. Möbler, räkningar...lån att betala för honom...lösa ut vinster, hans resor allt. Och allt var lögner. Han har fått hjälp för sitt beroende och jag går på öppen vården flr medberoende.
Men de verkar inte tycka jag gjort allt för att få tillbaks pengarna? Hur ska jag kunna det, han är själv skuldsatt kanske en dag? Sen var visserligen skulderna rätt nya när jag vaknade upp.
Jag har betat av fr 970 till 850 ca. Sålt saker bil bytt till lägre hyra mindre lägenhet. Har bra lön, men att vara skuldsatt evighetsgäldenär? Nej
Jag vill ha det ok m mina framtida barnbarn. Ingen kan hjälpa mig, hur ska jag orka.
Allt kostar ju idag.
5000 kvar efter utm. Minns 2500 går till fack försäk, el, tele, tv. Inget kvar ska jag ha så tills jag dör??? 60 år snart.
En gång hade jag det rätt ok....

Har redan gett dig svar på det här så nu känns det som ett eko....
Men som jag skrivit tidigare:
Jag träffade aldrig min Budgetrådgivare. Vi hade telefonkontakt två gånger, första gången tog jag upp alla siffror, andra gången pratade vi mer allmänt. Hen sa då att hen kan hjälpa mig med ansökan men att det är väntetid på flera månader.
Därför gjorde jag min egen ansökan, utan hens hjälp. Däremot så skrev jag in hen som Budgetrådgivare i ansökan och hen fick läsa mitt personliga brev och lämna kommentarer innan jag kompletterade min ansökan med det till kfm.

Idag har jag fått betalplan, nu ska det bara vinna laga kraft vilket min handläggare på skusan tror kommer ske senast i April.

Hoppas du fått det svar du sökte....
Hej hoppas det går bra, hur skrev du ditt personliga brev.
Hört fr min skuldrådgivningen att det inte får vara så långt, visserligen skrev jag wtt långt men hon tyckte vi kunde skicka in det. Traums, medberoende för spelare. 60 år.
Fick avslag. De verkar tycka jag ska polisanmäla min beroende person. Och att medberoende inte är en sjukdom.
Spelberoende är ju det och jag blev fast i att hjälpa ur honom fr hans träsk. Vi båda har skulder.
Rätt nya skulder. Ska man behöva vänta flera år via löneutmätning innan man får ev skuldsanering?
Jag mår så dåligt av vad jag gjort har en dotter med som har kanske accepterat att mamma o bror är i skuldträsket resten av livet. Ska jag behöva ha det så, hur ska jag göra?

Ja, tiden har gått fort. I april är det fyra år sedan mitt inledande kom och jag börjar se slutet.

Livet är mycket enklare utan den ekonomiska ångesten och all jakt på lån och annan skit.

Trevlig helg du med :)
Hur lyckades ni hur länge hade ni utmätning innan ni fick skukdsanering?
Orsak?
Vad skrev ni i ert brev.
Jag känner mig så dum som gjorde allt för min son betalade typ för hans spelande, löste skulder räkningar köpte möbler i tron att jag skulle få tillbaks, blev rejält manipulerad.
Går på öppen vård för medberoende, betalt av en del, men har skulder på säkert 850 000 och är 60.
Hjälp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp