Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Överklaga är ända sättet att få veta en ev praxis på misstänker jag.
Praxis är att ju äldre barnen är desto mer "lider" de av föräldrarnas sanering av olika anledningar. Kan vara att föräldrarna inte har råd att skicka barnen på läger eller liknande och barnens kompisar uppfattar detta vilket får barnet till föräldrarna i sanering att skämmas och må dåligt över situationen.
Det var åtminstone förklaringen jag fick från min handläggare när det begav sig. Jag ifrågasatte varför det inte gäller alla barn då alla barn oavsett ålder kostar pengar men fick aldrig något tydligare svar än det där.

Praxis är att ju äldre barnen är desto mer "lider" de av föräldrarnas sanering av olika anledningar. Kan vara att föräldrarna inte har råd att skicka barnen på läger eller liknande och barnens kompisar uppfattar detta vilket får barnet till föräldrarna i sanering att skämmas och må dåligt över situationen.
Det var åtminstone förklaringen jag fick från min handläggare när det begav sig. Jag ifrågasatte varför det inte gäller alla barn då alla barn oavsett ålder kostar pengar men fick aldrig något tydligare svar än det där.
Jag köper resonemanget och vi kan hamna i skuldsättning av olika anledningar men det är ändå vi föräldrar som satt barnen i den sitsen och vi får stå för det och vara ärliga med att såhär är det och just nu kan jag inte bekosta det eller det. Fem år är ändå en kort tid i jämförelse vad det skulle tagit med löneutmätning.

Jag köper resonemanget och vi kan hamna i skuldsättning av olika anledningar men det är ändå vi föräldrar som satt barnen i den sitsen och vi får stå för det och vara ärliga med att såhär är det och just nu kan jag inte bekosta det eller det. Fem år är ändå en kort tid i jämförelse vad det skulle tagit med löneutmätning.
Ja absolut, och det säger jag inte emot. Jag förstår bara inte resonemanget från KFM's sida om att det på något vis ska drabba en sjuåring hårdare än en tvååring. Rent ekonomiskt drabbar det ju bägge åldersgrupperna lika då existens minimum är just existens minimum...

Ja absolut, och det säger jag inte emot. Jag förstår bara inte resonemanget från KFM's sida om att det på något vis ska drabba en sjuåring hårdare än en tvååring. Rent ekonomiskt drabbar det ju bägge åldersgrupperna lika då existens minimum är just existens minimum...
Det jag menar med praxis om vi får praxis får vi riktlinjer och svar på dessa frågor.
För att man ska få praxis krävs överklagan

jag har fått inledande men ingen behandlande än och har 3 barn 3,5,12

Senast ändrad:
Det jag menar med praxis om vi får praxis får vi riktlinjer och svar på dessa frågor.
För att man ska få praxis krävs överklagan

jag har fått inledande men ingen behandlande än och har 3 barn 3,5,12
Har ingen aning om någon tordats överklaga när man väl fått skusan över en sån sak. Risken att det blir avslag finns ju. Ordspråket "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" är väl passande i den här frågan.

Har ingen aning om någon tordats överklaga när man väl fått skusan över en sån sak. Risken att det blir avslag finns ju. Ordspråket "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" är väl passande i den här frågan.
Såklart, fast om man kvalificerar för skusan spelar de ingen roll om du överklagar eller inte för du kan inte förlora de rent rättsligt.

men förstår vad du menar, jag hade inte orkat överklaga personligen

Att överklaga en beviljad skuldsanering för att man vill ha kortare betalplan är att skjuta sig i foten och att inte inse vilken förmån det är att få en skuldsanering.
Håller med, även om de inte ska vara så så blir nog utgången så ändå.

i mitt fall överklagade jag ett inledande beslut, eller invändning kanske de är.
Detta då KFM hade räknat fel trots att jag angivet rätt siffror i ansökan.
Detta till min fördel dvs jag får för mycket pengar över i slutet.

Va en rad poster som var fel bla:
Underhåll/barnbidrag hade dom skrivit 4480 men ska vara 5703kr.

dom hade glömt dagisavgiften på 1880kr

Och min löneökning på 2000kr/mån va inte med.

sen verkar dom ha glömt att skriva med min utgift för CSN också varje månad, men den punkten tog jag inte med i min överklagan/invändning då jag lär ringa och fråga gällande den för de stod lite luddigt nedan m.m.

Edit;
Skrev de som en överklagan till dom för att vara säker även om jag får behålla för mycket vill jag inte att de felar pga de i slutändan därför vill jag att dom gör rätt.
Oklart varför de blev så många fel då allt va med i min ansökan som jag skickade in. Väldigt konstigt, får nog svar när jag ringer på tisdag.
Varit en lång helg med grubblerier på detta nästan så jag önskade att beslutet kom på tisdag istället för torsdag så jag slapp grubbla

men rätt ska vara rätt även om de inte gynnar mig.

Det jag menar med knepigt resonemang är att även småbarn kostar en hel del att försörja. Jag skiter i aspekten huruvida barnen minns eller inte då det är vad det är, föräldern/föräldrarna har ju satt sig i sitsen själv. Men att få fem år med en tvååring innebär att hen börjar lågstadiet när jag är klar, så jo, nog kommer hen minnas - om nu det är den viktiga aspekten i sammanhanget för dig.

För övrigt växer småbarn fortare än barn i åldern 7-12 skulle jag vilja påstå. I mitt fall har jag fått köpa helt ny uppsättning kläder tre gånger sen jag fick inledande november 2020 då hen växer så det knakar. Visst hjälper betalningsfria månaderna då jag ser till att spara pengar dessa månader men det hade ju varit kul att kunna åka någonstans med hen innan hen börjar lågstadiet och skolplikten slår in.

Jag tycker de ska resonera lika gällande alla barn - antingen får alla kortare betalplan eller ingen. Varför särskilja?
Man särskiljer nog mest för att alla ärenden är olika, så bedömer man efter förutsättningar varje gång.
Precis som vid löneutmätning så görs individuella prövningar, alla har tex inte samma hyra, och allas kostnadsförslag hos optikern ser inte likadana ut.

Att överklaga en beviljad skuldsanering för att man vill ha kortare betalplan är att skjuta sig i foten och att inte inse vilken förmån det är att få en skuldsanering.

Det är jag inte så säker på att det är, man får ju rikta in sitt överklagande på rätt område.

Vilket beslut överklagar du
Vilken ändring är det du vill ha
Varför
Dom 3 frågorna är väl ungefär en grundplåt.

Jag överklagar beslut om skuldsanering för mig
Jag önskar att tingsrätten i första hand sätter betalplanen till 3 år och i andra hand att det återförv till kfm för ny prövning avseende betalplanens längd.
Allt detta pga barnen drabbas hårt bla bla bla.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp