Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ok, då förstår jag. Hade det varit bättre om lånet togs enbart av vännen ? O sen att ett skuldebrev skrevs? Så vännen kan ställa något form av krav ?
@Pandis79 nu vet jag inte bakomliggande historik kring just det lånet men lite svar får vi - jag hade liknande fundering. Jag är skyldig exmake 170000:- o han har lånat ut det till mig - skuldebrev finns o snart ett krav också ..

Jag vill bara säga att man inte måste gå till en budgetrådgivare om man har full koll på sina skulder. Vet du hur och varför dina skulder uppkommit, så kan man göra en ansökan själv och bli beviljad skuldsanering. Det gjorde jag. Så det behöver inte betyda att man har större chans till sanering för att man har varit iväg och fått råd. MEN såklart är det en hjälp för många, men inte nödvändigt.

Även jag ansökte om skuldsanering utan kontakt med budget och skuldrågivningen. I mitt fall så gick det igenom och jag skulle gissa att mitt läkarintyg för de problem och diagnos jag har vägde in en hel del. Speciellt då mitt sista lån togs i dec 2017.

Ok, då förstår jag. Hade det varit bättre om lånet togs enbart av vännen ? O sen att ett skuldebrev skrevs? Så vännen kan ställa något form av krav ?
@Pandis79 nu vet jag inte bakomliggande historik kring just det lånet men lite svar får vi - jag hade liknande fundering. Jag är skyldig exmake 170000:- o han har lånat ut det till mig - skuldebrev finns o snart ett krav också ..

För mig och min man var det såhär: Han hade tagit ett lån i sitt namn åt mig. Vi hade skuldbrev och han fick ut papper när jag fick inledande. Den skulden ingår i saneringen. Vet ej hur det skulle ha varit om man stod båda två.

För mig och min man var det såhär: Han hade tagit ett lån i sitt namn åt mig. Vi hade skuldbrev och han fick ut papper när jag fick inledande. Den skulden ingår i saneringen. Vet ej hur det skulle ha varit om man stod båda två.
Som för mig, han tog lån o skuldebrev finns. Skilda nu tyvärr men att stå båda två då är det solidariskt ansvar

Helt rätt Magdaa. :) Dock vill jag likväl hänvisa till KF:s egen rapport som kom i somras, som bl.a anger att chansen är större att få igenom en skuldsanering om man har tagit hjälp av Budget & Skuldrådgivningen.
Dom åberopar att det är de ”rätta personerna” som då söker och att ansökningarna ofta är mer professionellt utförda... (detta sista framgår ej av nedan redovisad länk, utan det har jag läst mig till på andra sidor).
(Men) Känner man att man har koll på sina skulder (borgenärer samt ev. inkassobolag kopplade till skulderna) och kan skriva ett tydligt och informativt personligt brev, så kan det nog kvitta om man går via rådgivningen eller ej! :)

https://www.kronofogden.se/download...1e/1529223723315/Skuldsanering_kortanalys.pdf

Ja som sagt man behöver ha full koll och kunna formulera sig väl kring sin situation när man söker sanering utan hjälp. När man är mitt upp i kaoset är det såklart svårt. Så tack o lov för budget & skuldrådgivare för dem som behöver. Men som sagt inte nödvändigt, ifall man nu skulle tro det.

Tack för svar, hoppas det blir ett bra möte. Hon vet redan ganska mkt och hur jag mår osv men är jätte nervös. Känns stort att öppna sig så för en främmande människa.

Du är modig, och jag är övertygad om att du kommer därifrån med en lättnad. De finns i vårt samhälle som stöd, för att lyfta och ge råd. Inte för att stjälpa.

Jag skrev ett mail till vår skusan-handläggare, som beviljade oss sanering. Skrev god jul och gott nytt år och att hon verkligen vänt på allt för oss till det bättre. Kändes som ett helt självklart mail för vi är så tacksamma.

Sen tänkte jag lite. Julhälsning till skuldsaneringshandläggaren??? Hahahaha vilket liv man lever, sånt som är så otroligt otänkbart för andra dödliga

Jag skrev ett mail till vår skusan-handläggare, som beviljade oss sanering. Skrev god jul och gott nytt år och att hon verkligen vänt på allt för oss till det bättre. Kändes som ett helt självklart mail för vi är så tacksamma.

Sen tänkte jag lite. Julhälsning till skuldsaneringshandläggaren??? Hahahaha vilket liv man lever, sånt som är så otroligt otänkbart för andra dödliga
Fint gjort, glädjer säkert henne. Kan tänka dom får ganska mkt skit från folk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp