Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alltså sen inledande av skuldsanering så ekar ju postlådan tomt.
Vilket varit skönt men oerhört konstigt.
Men nu sista veckan varit med om 2 "roliga" saker.

Först fick jag brev från skatteverket att jag måste betala min skatteskuld senast 26 dec annars går den till kronofogden.
Hela summan plus ränta från i november ska betalas.
Roliga är att strax efter inledande så fick jag brev att jag inte skulle betala skatteskulden från i år då den uppstog innan inledande.
För att vara på den säkra sidan att jag förstått rätt så kontaktade jag dom och jo det stämde jag skulle inte betala in kvarskatten.
När jag får betalplanen så ser jag ju med att den är med där.
Har dom ingen koll eller så på skatteverket :(

Sen kom ett brev från ett inkasso...fick panik först om jag missat något nyss men öppnade...
Där stog att min skuld är såld/övertagen till annat bolag men att det typ inte skulle beröra mig så sett för att den är upptagen i skuldsanering...
hmmm ok....vad menar dom med det egentligen :(

Så här står det i brevet:

Vi skriver till dig med anledning av att Forex bank per 2018-11-30 har överlåtit obetalt lån till collectorbank. Collector har givit sin avdelning för inkasso med bifirma colligent i uppdrag att inkassera detta lån.

Motbakgrund av denna överlåtelse kan betalning med befriande verkan efter dag för mottagande av detta brev endast ske till colligent genom betalning till pg xxxxxxxxx
Enligt uppgiftfrån forex så ongår er skuld i skuldsaneringmen vi måste ändå besvära er med detta brev även om skuldsaneringen givetvis fortsätter enligt befintligt beslut.
Vill ni börja betala på skulden så ber vi er kontakta oss.

Hmmmm kan detta ställa till med något nu i betalplanen eller hur man säger?
Att det måste göras om eller så ?
Ska försöka kontakta min handläggare men når henne inte just nu men någon här kanske har svar så länge ?
Liksom hur kan dom ge vidare en skuld efter inledandet 25 sept ?
För i betalplanen står ju hur mycket forex får men nu ska dom väl inte ha något om dom överlåtit skulden ?

Först fick jag brev från skatteverket att jag måste betala min skatteskuld senast 26 dec annars går den till kronofogden.
Roliga är att strax efter inledande så fick jag brev att jag inte skulle betala skatteskulden från i år då den uppstog innan inledande.
För att vara på den säkra sidan att jag förstått rätt så kontaktade jag dom och jo det stämde jag skulle inte betala in kvarskatten.

Sen kom ett brev från ett inkasso...fick panik först om jag missat något nyss men öppnade...
Där stog att min skuld är såld/övertagen till annat bolag men att det typ inte skulle beröra mig så sett för att den är upptagen i skuldsanering...

No worries ! :) När det gäller skatteskulden, så är våra myndigheter SEGA och byråkratin föråldrad. Du har sett skatteskulden upptagen i Din betalplan, så jag hade inte varit orolig alls...
När det gäller inkassohanteringen, så är dom enligt gängse regler självklart tvingade att meddela Dig när skulden säljs till nytt bolag. Inget konstigt alls... :)

Vi skriver till dig med anledning av att Forex bank per 2018-11-30 har överlåtit obetalt lån till collectorbank. Collector har givit sin avdelning för inkasso med bifirma colligent i uppdrag att inkassera detta lån.

Motbakgrund av denna överlåtelse kan betalning med befriande verkan efter dag för mottagande av detta brev endast ske till colligent genom betalning till pg xxxxxxxxx
Enligt uppgiftfrån forex så ongår er skuld i skuldsaneringmen vi måste ändå besvära er med detta brev även om skuldsaneringen givetvis fortsätter enligt befintligt beslut.

Ska försöka kontakta min handläggare men når henne inte just nu men någon här kanske har svar så länge ?
För i betalplanen står ju hur mycket forex får men nu ska dom väl inte ha något om dom överlåtit skulden ?
Jag har fått liknande (har skuldsanering). Jag kontaktade KF som bekräftade att alla skulder uppkomna innan datum för inledande omfattas av skuldsaneringen.

Jag måste få säga att det var ett fint, formulerat brev från Forex. Ödmjukt och faktiskt respektfullt skrivet... Det applåderar jag :)

No worries ! :) När det gäller skatteskulden, så är våra myndigheter SEGA och byråkratin föråldrad. Du har sett skatteskulden upptagen i Din betalplan, så jag hade inte varit orolig alls...
När det gäller inkassohanteringen, så är dom enligt gängse regler självklart tvingade att meddela Dig när skulden säljs till nytt bolag. Inget konstigt alls... :)

Åh va bra :)
Men ja dom måste ha seg byråkrati ;)
Men jag fick ändå hjärtat lite så där i halsgropen för man vill så gärna göra precis allt rätt så det inte blir något knas nu under inledande :(
Tack för svar :)

Jag har fått liknande (har skuldsanering). Jag kontaktade KF som bekräftade att alla skulder uppkomna innan datum för inledande omfattas av skuldsaneringen.

Ja forex finns upptagen i skuldsaneringen på betalplanen men inte colligent :)
Men fick hicka först att det kanske blir knas nu när dom överlåtit den och betalning ska ske till colligent och inte forex.
Ska fortsätta försöka få tag på min handläggare för säkerhets skull

Ja forex finns upptagen i skuldsaneringen på betalplanen men inte colligent :)
Men fick hicka först att det kanske blir knas nu när dom överlåtit den och betalning ska ske till colligent och inte forex.
Ska fortsätta försöka få tag på min handläggare för säkerhets skull

Inget konstigt alls...skulle jag vilja påstå... Detta att skulderna säljs mellan finansbolagen alternativt mellan inkassobolagen är mycket vanligt. Har oxå fått ett par brev om att mina lån har sålts vidare...
Jag tar det som en komplimang ;) - uppenbarligen är jag enormt attraktiv hos dessa bolag... :D:p:D

Senast ändrad:

Jag fick också brev från inkasso när jag hade inledande. Det är väl så att de skickar ut för att uppdatera om att skulden är övertagen. Fick från Lindorff bland annat, ringde och talade om att hag hade inledande och den jag pratade med där sa att det skickas ut automatiskt när de tagit över skulder. Och de noterade att jag hade inledande/beviljat så det blev inget ytterligare iom att ursprungsägaren var med i betalplanen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp