Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag står nu i den delikata situationen om att jag måste ha ett par nya glasögon samt göra om en gammal rotfyllning som har gått sönder.
Jag har ett val - att bara försöka få upp pengarna ur egen ficka men ... vi pratar inte om någon enstaka tusenlapp (cirka 11 000 för glasögonen - och nej, det är ingen överdrift i val av båge eller glas, jag har ett problematiskt brytningsfel - och en rotfyllning kostar cirka 5000 kr). Därför funderar jag på detta med att "ansöka" hos KFM om att få behålla en större summa pengar för att kunna betala detta.
Dock vill jag gärna veta hur hela förfarande sättet går till.

1: Ska optiker och/eller tandläkare fylla i en speciell blankett utställd av KFM? Eller ska jag "ge" optiker och/eller tandläkare frågeställningarna som finns på KFM:s:?
För tandvård:
Innan behandlingen börjar ska du skicka ett skriftligt intyg från tandläkaren till oss. Av intyget ska framgå:
  • att behandlingen är nödvändig
  • att behandlingen är det billigaste alternativet – om det finns alternativa behandlingssätt
  • den totala kostnaden för behandlingen
  • hur betalning ska ske
  • hur stor del av kostnaden som du ska betala själv.
För optiker:
Av intyget ska framgå:
  • ditt behov av glasögon/linser
  • att det är fråga om glasögon eller linser i lägsta prisklass
  • kostnaden
  • hur betalning ska ske.
2: Ansöker jag om en omprövning om jag behöver pengar till tandvård och/eller glasögon? (jag får inte upp om hur man gör med detta gällande SKUSAN bara löneutmätning ... så vet ni mer er en bra länk hos KFM mot just SKUSAN gällande dessa frågor = länka mig gärna)

3: Hur lång tid tar det att få något sådant här godkänt?

4: Den som har gjort denna typ av ansökan - hur gjorde ni hos optiker och/eller tandläkare? Alltså - hur la ni upp det? Hur förklarade ni saken? Kunde ni skylla att ni behövde intyget till något annat än SKUSAN? Och ja ... hur förnedrande var det på en skala mellan 1 till 10 att be om intyget?

... och finns det annat att svara om som jag inte ställt en fråga om = skriv gärna ned det också.

Du kan bara göra omprövning. Något annat sätt att få ändring i betalplanen finns inte, det behöver du inte ringa och fråga om heller.

De uppgifter för glasögon och tandvård är de dom behövs vid verkställighet, men något liknande behövs säkert om du ska ha framgång i en ompröving.

Det normala är ju att buffertsummorna och pengarna från betalningsfria månader ska täcka den här typen av utgifter.

En omprövning tar väl kring 3 månader.

Hur mycket betalar du i månaden på skuldsaneringen, och vad har du för buffertsumma?

Jaha måste man fylla om de uppgifterna igen om inkomst osv ? Har flyttat till lägenhet med lite dyrare hyra kan deta påverka något negativt?

Kanske dum fråga men kan man välja självmant att avsluta hela ansökan om ersättning ? Är så nära att komma i mål och bli klar med saneringen så vågar inte göra något fel.

Om du loggar in på kronofogdens hemsida så finns det en flik som heter omprövning, där ser du ju alla uppgifter som ska fyllas i.

Du kommer ju inte förlora saneringen för att du begär omprövning av den orsaken och varför undvika möjligheten till ersättning för något du har rätt att få?

Om jag var du skulle jag inte strunta i det.

Du kan bara göra omprövning. Något annat sätt att få ändring i betalplanen finns inte, det behöver du inte ringa och fråga om heller.

De uppgifter för glasögon och tandvård är de dom behövs vid verkställighet, men något liknande behövs säkert om du ska ha framgång i en ompröving.

Det normala är ju att buffertsummorna och pengarna från betalningsfria månader ska täcka den här typen av utgifter.

Har pratat med flertalet (3st) handläggare om detta och alla har faktiskt sagt att större utgifter kan man absolut få anstånd med. Många med skuldsanering har heller inte mycket extra pengar att röra sig med bara för att man har betalfria månader. Antar att man tittar på detta från fall till fall. Anser oxå att det bästa är att bifoga utlåtanden/kostnadsförslag tillsammans med sin omprövningsansökan.
Det har jag alltid fått vid större åtgärder med eller utan utmätning/skuldsanering.

Har pratat med flertalet (3st) handläggare om detta och alla har faktiskt sagt att större utgifter kan man absolut få anstånd med. Många med skuldsanering har heller inte mycket extra pengar att röra sig med bara för att man har betalfria månader. Antar att man tittar på detta från fall till fall. Anser oxå att det bästa är att bifoga utlåtanden/kostnadsförslag tillsammans med sin omprövningsansökan.
Det har jag alltid fått vid större åtgärder med eller utan utmätning/skuldsanering.
Varför pratat med 3 st om det..?
Det finns inget anstånd kronofogden kan besluta om i en skuldsanering, man kan besluta om ändringar i en betalningsplan när en ompröving inkommer.
Ögnade igenom lagen nu och hittar inget stöd för något anstånd alls, utan det är omprövningsansökan som verkar gälla idag med

Tack för ditt svar @Kimsan72 - och just så är det. Att betalfri månad inte lika med att jag har ett överflöd av pengar som gör att jag kan täcka upp för det som blir nu.

Min buffert och de pengar jag har fått kvar från betalningsfri månad = täcker inte, samt är spenderade på saker jag har behövt. Samt att kostnad för glasögon/linser är inte på den nivån som mitt behov är på. Ergo - jag behåller inte den summan jag faktiskt behöver för min syn.

Tack för ditt svar @Kimsan72 - och just så är det. Att betalfri månad inte lika med att jag har ett överflöd av pengar som gör att jag kan täcka upp för det som blir nu.
Du ansöker om omprövning och kan på så sätt få behålla pengar till detta, då avsätts hela eller delar av månadsbeloppet. Läst att folk fått behålla pengar för både tandläkare, glasögon och verkstadskostnader för bil, inköp av bil, osv. Både jag och sambon fick ett belopp avräknat i betalplanen för just tandvård och glasögon, men vi ansökte om det i samband med första ansökan.

Du ansöker om omprövning och kan på så sätt få behålla pengar till detta, då avsätts hela eller delar av månadsbeloppet. Läst att folk fått behålla pengar för både tandläkare, glasögon och verkstadskostnader för bil, inköp av bil, osv. Både jag och sambon fick ett belopp avräknat i betalplanen för just tandvård och glasögon, men vi ansökte om det i samband med första ansökan.
Tack @Ninna245 ...
Jag har ju inte förstått "reglerna" kring detta. Och när jag har sökt efter info om hur detta hanteras vid skusan så har jag inte fått upp något. Men, då fattar jag (kanske :) ) och får kolla på just själva omprövningsdelen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp