Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering

Tack för allt pepp!

Enda skälet att jag inte har skulder hos inkasso eller kronofogden är just en massa trixande och det sliter. Jag är också ganska aktiv med att ringa runt när det är extra körigt för att inte behöva betala eller betala lite mindre när det är riktig kris. Lånen är ju så klart gemensamma även om de bara är i mitt namn, det har väl blivit så helt enkelt. Det löpande står min fru för som sagt och ingen av oss tycker ju att det är nått vidare. Skuldsanering är ju ingen garanti och vill ju helst undvika hamna hos fogden genom att inte betala när det utreds och sen få avslag på skuldsanering. Att man får en "prick" under saneringstiden vet jag om. Bra att veta det kanske går att få uppskov med csn under saneringstiden. Hon har ju eget och jag är inte så jätte insatt i hur det räknas med inkomst då, hon har sagt vid nått tillfälle att revisorn hade räknat ut hon omsätter mycket men att som lön så kom hon inte ens upp i 200 000 om året. Spiken i kistan som har börjat väcka dessa tankar är denna gamla bil som återigen pajat. Gick loss på runt 3000 och då fick jag ändå hjälp av kunniga kompisar, men reservdelar kostar ju också. Så då kör det ihop sig med alla andra utgifter. Det är inte klokt hur mycket pengar jag öser ner i denna bil bara för att jag inte vill låna till en nyare, vilket säkert skulle spara pengar. Men då är det mer lån, mer förfrågningar, osv. Tror jag ska ringa kommunen och prata med nån som är insatt för att få lite tips och låta det sjunka in lite.

Ring kommunen så får du träffa en buget och skuldrådgivare, hadd mitt första möte i veckan och kan säga att jag i mörket aldrig kännt mig så positiv och glad, nu är bollen i rullning, allt kan bara bli bättre

Ring budget och skuldrådgivarna i din kommun.

Det är en fördel om skulder finns hos kfm och en utredning avslutats

Ok, ska ta och kontakta nån i kommunen idag. Lasseman, vad för utredning menar du? Själva utredningen om att få eller inte få skuldsanering? Det är väl så att det tar emot så otroligt mycket att hamna hos kronofogden när jag kämpat i så många år att inte göra det. En skuldsanering känns lättare att ta till sig mentalt än att ha obetalade skulder hos kronofogden. Egentligen spelar det kanske ingen roll, det är väl mest ett sätt att rättfärdiga inför mig själv.

Jag hade mycket hjälp av kommunens skuld och budgetrådgivare. Han eller hon kan hjälpa dig med ansökan och är en god hjälp och stöd under hela resan.

Kronofogdens utmätningsutredning, där man utreder om det finns något att ta för att sälja och utrymme för löneutmätning

Maken fick restskatt i samband m att vi sålde huset. Affären och kontraktet skrev i december.
Vi har ju båda beviljad skuldsanering sedan sept-17, fick inledande i slutet av maj-17.

Nu min fundering....I makens papper fr skusan finns den restskatten med o ingår således i skuldsaneringen. Jag ringde enkom skusan för o höra om det stämde då vi fick de slygiltoga pappren fr dem o det gjorde det.

Men nu har han fått ett krav fr skatteverket på den summan som annars skickas till KFM...
Så hur gör vi nu???
Jo jag ska så klart ringa o kolla både m skatteverket o skusan till veckan...Men blev ju lite orolig då vi sett fram emot betalningsfritt i december men ska dessa pengar in ändå fast de syns ingå i saneringen så skiter ju det sej.

Lasseman kanske har nått svar?

Senast ändrad:
Ni kan inte ha fått restskatt redan nu pga fastighetsaffär i våras då det ska deklareras först till våren. Men om skulder uppstått innan inledandet så omfattas dom av skuldsaneringen. En skatteskuld pga fastighetsaffär borde uppstå när kontraktet skrivs, men jag är inte säker.

Ni kan inte ha fått restskatt redan nu pga fastighetsaffär i våras då det ska deklareras först till våren. Men om skulder uppstått innan inledandet så omfattas dom av skuldsaneringen. En skatteskuld pga fastighetsaffär borde uppstå när kontraktet skrivs, men jag är inte säker.
Jo alltså affären gjordes upp i december 2016. Vi deklarerade detta på senaste deklarationen m alla avdrag för kostnader. Jag var otydlig där.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp