Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering

Hej!

Jag har beviljad skuldsanering sedan 14 jan och har en fundering gällande betalplanen.
Har tre lån tillsammans med min fru. De är med i min betalplan och jag kommer betala nästan 60% på dessa.
Frun betalar fullt på dessa lån nu efter inledande i maj.

Då hon betalar fullt på dessa samt att även jag kommer betala så kommer de vara återbetalda tidigare än fem år.
Kommer kfm räkna om betalplanen då och fördela pengarna till de andra?
Ett lån kommer vara betalt på ca 3,5 år och de andra efter 4 år.

KFM betalar ju ut pengar en gång per år så det blir en slant då till alla. Om då lånet är återbetalt så kommer ca 20 000 går till en bank, vad händer då?

Tack alla på detta forum!!

Det rimliga är att det fördelas på dina andra skulder

Jag har just nu inledande skuldsanering och väntar på besked. Har skulder över miljonen och står på alla skulder själv då min man inte vetat något. Nu undrar jag om det är möjligt för min man att själv köpa hus fast situationen är som den är? Han skulle själv stå för hus lån och som ägare. Han har bra inkomst och skulle klara det bra ekonomiskt. Då det heter att mina skulder inte ska påverka någon annan än mig så borde det ju gå? Sen i framtiden om och när jag blir skuldfri kan vi gemensamt stå som ägare. Någon som har koll på detta?

Ja, det ska gå. Men i den kalkyl som banken tar fram kommer han antagligen vara ensamt försörjningspliktig för dig utan att din inkomst kan räknas med.

Jag och min sambo köpte hus på det sättet, allt står på mig, men så fick jag bara ett litet lån också då kalkylen inte räckte till mer.

Ja, det ska gå. Men i den kalkyl som banken tar fram kommer han antagligen vara ensamt försörjningspliktig för dig utan att din inkomst kan räknas med.

Jag och min sambo köpte hus på det sättet, allt står på mig, men så fick jag bara ett litet lån också då kalkylen inte räckte till mer.
Står man som inneboende då? Tänkte att vi är gifta. Kostnaden för boende skulle inte öka för oss utan snarare minska. Är bara orolig att dom ska mäta ut huset av någon anledning.

Den fastigheten kan inte mätas ut

Hej! Har läst mycket här på forumet och fått hjälp av det ni skriver, men nu blev det dags att skapa konto.

Jag har börjat fundera på detta med skuldsanering. Jag har inga skulder hos kronofogden eller inkasso, men betalar runt 19-23 000 på lån varje månad. Detta på en inkomst efter skatt på runt 20 000. Detta har gått ihop då min fru betalar hyra, mat, bensin, telefon osv varje månad. Men det är ju precis det går ihop ändå, precis. Jag är sjukskriven 50% pga utmattning och har förra året en årsinkomst på typ 330 000. Skulle tro att lånen ligger runt 800 000, varav kanske 670 är synligt på uc. Men då har jag inte räknat med csn och klarna, räknas de med?

Det jag undrar över är:
* Man måste inte ha skulder hos kronofogden? Verkar inte så när jag läser om det.

* Vi bor i lägenhet och har väl inga egentliga tillgångar. En 16 år gammal volvo, en 32 tums teve. etc. Ingen lyx precis. Skulle min frus tillgångar gås igenom också? De är ju lika icke-existerande som mina förutom en mac hon använder i företaget.

* Fattar det som att lånegivare kan neka en skuldsanering. Några som är allmänt känd som jävliga? Vilka skäl skulle de ha att neka? Att de får mindre pengar än de lånade ut till mig?

* Skulle min frus ekonomi också gås igenom? Hon är egenföretagare och vill ju inte att något sådant här skulle påverka hennes företag negativt. Som gifta så gäller ju mycket gemensamt, hur funkar det med skuldsanering? Skulle hon också bli indragen?

* Sista frågan just nu, en lite lurig. Hon står ju inofficiellt för hyra osv. Skulle kronofogden räkna på hur mycket jag ska bidra med till mat, hyra osv? Det skulle ju i så fall innebära pengar som "blir över" om ni förstår vad jag menar. Som skulle kunna sparas undan tills den dagen en skuldsanering är över, drömmen är ett mindre hus/torp nånstans. Skulle ju innebära mer pengar över till familjen överlag i så fall.

Ok, min fru vet om skulderna och vet ju om sitsen även om hon emotionellt nog inte tagit det till sig... Största jobbet skulle nästan vara att så frö till skuldsanering hos henne.

Tacksam för råd och hjälp!

Ok, svarar på några frågor som jag tror mig veta så får någon rätta mig om jag har fel:)

- Tror någon slags grundprincip vad det gäller skuldsanering är att din skuldmängd gör det omöjligt för dig att betala av skulden inom rimlig tid. Har för mig att det är 15 år men kan vara kortare också, är inte 100 säker här. Dom flesta som får beviljad skuldsanering har nog kört med löneutmätning i alla fall något år eller så då man, om man siktar på skuldsanering brukar släppa alla skulder då det ändå är "onödigt" att betala massa räntor som varken gör till eller från. Vet dock ej om det är ett måste att ha hamnat hos KFM.

- Bil med ett värde upp till ca 30-35 tkr brukar inte utmätas. Om KFM tror att det finns en massa värde i lägenheten och ni är sambos så räknas allt som dina tillgångar om din fru inte kan bevisa att hon äger prylarna. Dock har jag förstått att det inte är så vanligt att detta händer utan att fokus brukar ligga på löneutmätning om du hamnar hos KFM. Hyreslägenhet va och inte ägande?

- Långivare/banker kan inte neka en skuldsanering för dig. Får du skuldsanering beviljad så är den beviljad vad än inkassobolagen/bankerna tycker om det. Tror du tänker på att inkassobolagen kan välja att inte skicka ärendet med din skuld vidare till KFM. Det verkar hända att inkassobolag ibland låter räntan ticka och skulden öka istället för att skicka skulden till KFM. Blir du beviljad skuldsanering däremot så får de veta detta och har då två val; antingen skickar dom in skulden till KFM och kommer med i skuldsaneringen (får sin lilla del av kakan) eller så skickar dom inte in och får ingenting.

- Hamnar du hos KFM och får löneutmätning så kollar dom vad din fru tjänar för att kunna räkna ut vilket belopp du ska få ha kvar/ vilket belopp de kan utmäta från din lön. Tjänar din fru mycket mer än du gör och ni är sambos så förväntas hon tyvärr stå för en större del av kostnaderna och du får då ut ett mindre belopp än du skulle fått som ensamstående i samma läge.

- Det som du får kvar av lönen efter utmätning är en summa för din del av hyran, transport (om detta krävs till arbetet), ev. barnbidrag + summa för övrigt som mat, mobil etc.

Vad det gäller CSN-lånet så är detta en prioriterad skuld om du släpper den. Dvs har du CSN-skuld och får löneutmätning går allt först och främst till CSN och alla andra skulder växer vidare med räntor.
Är osäker på om skuldsanering tar hänsyn till CSN-skulder...Någon annan som vet?

Jag har skuldsanering efter en del trixande..
Hade inte alla skulder hos kfm utan de räknar på alla de skulder du skickar in i din ansökan om skuldsanering.

Jag fick uppskov med CSN betalning under min skuldsanering. Får börja betala när min skuldsanering är klar.
Skickade till CSN och frågade. Den CSN skuld som var förfallen ingår in min skuldsanering.

Din fru kan aldrig bli ansvarig för att betala dina skulder. Så hon påverkas inte av själva skuldsaneringen.
Har ni några gemensamma lån ihop? Dessa kommer hon få betala. Detta trots att de skulle vara med i skuldsaneringen.
Hon kommer såklart påverkas ändå, fast hon verkar ju redan nu betala för de löpande utgifterna.

Jag tycker absolut att du ska söka skuldsanering! Måste vara att kaos att pussla med alla betalaningar varje månad...
Jag skickade in ansökan om skuldsanering samtidigt som min löneutmätning kom igång. Vänta inte med att skicka in.

När KFM räknar på löneutmätning och skuldsanering så räknas såklart era inkomster med samt era utgifter.
Har frun din en hög inkomst så kommer du få betala lite mer.
För mig blev livet mycket bättre med löneutmätning och nu med skuldsanering än att sitta varje månad med räkningshögen...usch...

Kommer ordna sig!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp