Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering

Godkväll! Har 2 frågor angående skuldsanering. Har en ansökan som snart borde handläggas, Är beloppet man får behålla i en skuldsanering lika mycket som jag har i min löneutmätning? Har möjligheten att jobba mycket övertid på mitt jobb varje månad. Är det något man får behålla i en eventuell skuldsanering? Rör sig om 300-3500 extra varje månad efter skatt

Lycka till och hoppas du blir beviljad! :)

Man får oftast en buffert på 700-1000 kr mer som man behåller än utmätning + 2 betalfria månader (Juni/December). När man får betalplanen som håller man sig till den.

Så länge du inte får 4000-5000 kr mer netto än vad som står i betalplanen så behöver man inte ompröva. Hade inte pratat om extra jobb med handläggaren när betalplanen ska skrivas så att du inte försätter dig i en situation där du måste jobba extra varje månad för att kunna betala på den. Det öppnar också dörren för att om du vill ha 300-3500 kr extra några månader så har du den möjligheten ibland.

Min handläggare rekommenderade mig tom att om jag kan tjäna någon tusenlapp extra ibland för att spara så är det bara bra.

Man får oftast en buffert på 700-1000 kr mer som man behåller än utmätning + 2 betalfria månader (Juni/December). När man får betalplanen som håller man sig till den.

Så länge du inte får 4000-5000 kr mer netto än vad som står i betalplanen så behöver man inte ompröva. Hade inte pratat om extra jobb med handläggaren när betalplanen ska skrivas så att du inte försätter dig i en situation där du måste jobba extra varje månad för att kunna betala på den. Det öppnar också dörren för att om du vill ha 300-3500 kr extra några månader så har du den möjligheten ibland.

Min handläggare rekommenderade mig tom att om jag kan tjäna någon tusenlapp extra ibland för att spara så är det bara bra.
Tack för svar! Och hur är det med skatteåterbäringen? Får man behålla den? Får alltid tillbaka 8-10.000 minst pga resor till jobb och annat

Tack för svar! Och hur är det med skatteåterbäringen? Får man behålla den? Får alltid tillbaka 8-10.000 minst pga resor till jobb och annat

Bläddrar man en bit ner till frågorna:

”Om du har betalat för mycket i skatt gäller olika regler för om du får behålla skatteåterbäringen eller inte.

1. Får du tillbaka på skatten när vi handlägger din ansökan, det vill säga efter att du har fått ett inledande beslut? Då kan vi bedöma att pengarna ska användas för att betala dina skulder. Vi fördelar i så fall pengarna i din betalningsplan.
  2. Får du tillbaka på skatten innan beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft? Då går pengarna till att betala eventuella skulder till stat och kommun, till exempel för skatt, böter eller studieskulder.
  3. Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.”

Med andra ord: Får du skatteåterbäring under inledande så kontakta din handläggare så kommer handläggaren bestämma. Får du skatteåterbäring efter skuldsaneringen vunnit laga kraft behåller du den.

Har jag fattat det rätt?
Vid löneutmätning har man förbehållsbeloppet som man alltid får,ex.om man får 30 000 och förbehållsbeloppet är 10 000 utmätas 20 000.Den månad man får 25 000 (av någon anledning)man får ändå 10 000 och utmätas 15 000.
Vid skuldsanering betalar man själv så om man får 25000 måste hen betala 20k och det betyder att man får behålla bara 5000.Stämmer det?

Har jag fattat det rätt?
Vid löneutmätning har man förbehållsbeloppet som man alltid får,ex.om man får 30 000 och förbehållsbeloppet är 10 000 utmätas 20 000.Den månad man får 25 000 (av någon anledning)man får ändå 10 000 och utmätas 15 000.
Vid skuldsanering betalar man själv så om man får 25000 måste hen betala 20k och det betyder att man får behålla bara 5000.Stämmer det?
Förbehållsbelopp inkluderar normalbelopp + kostnad för bostad + transport + i en del fall medicinkostnader. Viktig detalj som du missat.

Nu är detta bara ett exempel så kalkylen kan variera något:

Så har du 30.000 kr netto och hyran ligger på 8000 kr, transport på 2000 kr och säg som ingår på 500. Är du själv så är normalbeloppet för 2024: 6090 kr.

Det du får behålla vid utmätning är 6090+8000+2000+500 = 16 590 kr
Det dras alltså 30.000 - 16590 kr = 13 410 kr till löneutmätningen automatiskt från din lön.

Skillnaden med skuldsanering är att du får en buffert på (i mitt fall 800kr). Så istället för att behålla 16 590 som i ovan exempel dras så får man behålla 16 590 + 800 = 17 390 kr
Övriga 30000 - 17390 = 12610 kr ska betalas in på betalplanen 10 gånger per år (i 3,4 eller 5 år), det stämmer då att man betalar in det själv. Juni och December betalfria. Den stora skillnaden är ju dock att man blir skuldfri efter 5 år med skuldsanering. Utmätning kan hålla på i all evighet om man är överskuldsatt med högra räntor.

Tanken är då förståss med skuldsanering är att man ska spara 800kr i månaden (bufferten) + några tusen från sina betalfria månader och eventuell skatteåterbäring. Så att om man får ett inkomstbortfall någon månad pga sämre lön eller liknade på ett par tusen att det inte blir några problem att betala. Sen kan man ju alltid ta lite från sina 6090kr och betala med om det krävs en månad. Men föredrar att ha sparande ifall situationen dyker upp.

Senast ändrad:
Har jag fattat det rätt?

Förstår jag din fråga rätt här är det enkla svaret ja.

Förstår jag din fråga rätt här är det enkla svaret ja.
De räknade att jag får 1500 mer än ja egentligen får (löneutmätning)men jag behåller mitt förbehållsbeloppet.Vid eventuell skuldsanering skulle det varit ett problem faktiskt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp