Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC
Har skickat in angående jämkning men inte fått något beslut på det, vet ni hur lång tid det tar ? Skulle göra 2000 i månaden så det är ju alltid en start. Sen kanske något löneök i April, en del tillbaka på skatten osv så kommer man ner lite. Men nu kommer jag inte kunna betala två av lånen denna månad så man kommer ju halka efter och man vill ju undvika inkassa/kf helt om det går.

Har ni koll på det här "nstart" ? Tänker om det kan samla ihop delar av krediterna så man har 3 stora lån istället, lär ju inte få samla ihop någonannanstans med tanke på summan man har i blanco men nstart kanske ser på det hela på annat sätt
Jag har tyvärr inte koll på dessa.
Det jag råder dig att undvika är företag på nätet som skriver att de kan hjälpa till med skuldsanering, ansökan mm mm. De kan inte göra ngt annat än det som budget- och skuldrådgivaren kan, dessutom gratis till skillnad mot dessa företag som skall ha betalt.

Senast ändrad:
Har skickat in angående jämkning men inte fått något beslut på det, vet ni hur lång tid det tar ? Skulle göra 2000 i månaden så det är ju alltid en start. Sen kanske något löneök i April, en del tillbaka på skatten osv så kommer man ner lite. Men nu kommer jag inte kunna betala två av lånen denna månad så man kommer ju halka efter och man vill ju undvika inkassa/kf helt om det går.

Har ni koll på det här "nstart" ? Tänker om det kan samla ihop delar av krediterna så man har 3 stora lån istället, lär ju inte få samla ihop någonannanstans med tanke på summan man har i blanco men nstart kanske ser på det hela på annat sätt
Nystart granska ditt konto väldigt mkt så är det ngt litet dem inte gillar så blir det avslag. Men har du helt grönt konto utan ngt spel eller ngt så går det att försöka

Hej,

Börjar med att be om ursäkt för ett långt inlägg men vill gärna få med hela bilden.
Såhär ser nuvarande skuldberg ut:

StartdatumLångivarePer månadTotalt
nov-22​
Norwegian Bank
6800​
596861​
jun-22​
Ica Banken
6750​
459298​
maj-23​
Komplett Bank
1300​
151650​
feb-23​
Remember
1210​
80395​
okt-22​
Fairlo
689​
30000​
feb-23​
Ferratum
900​
21225​
Klarna 1
700​
5800​
Klarna 2
710​
40400​
okt-23​
Happy Cash
500​
5000​
okt-23​
Brixo
800​
15000​
okt-23​
Northmill
700​
20000​
21059
1425629

Med högre räntor påväg så är detta inte hållbart någonstans längre, de senaste lånen har varit för att täcka utgifterna för man går inte runt längre. På lönen efter skatt får man ut ca 29k.
De 3 översta större lånen är samlingslån och skulden började som för många andra genom spelmissbruk under 2021.

Helt spelfri sedan 1,5 år tillbaka och avstängd från spel genom spelpause sedan dess.
Fru och 4 barn och ingen vet om denna situation alls...
Lånet från Komplett är ett lån taget med medlåntagare.
Inget av värde direkt hemma, bor i radhus men värdet är ungefär detsamma som när vi köpte det för 5 år sedan.
Äger ingen bil men har en leasingbil som kommer behövas för att ta mig till arbete och köra barnen.
Denna månad kommer jag inte klara betala alla skulder, kommer därför behöva "strunta" i de två dyraste från Ica och norwegian..

Nu till min fråga/frågor kring skuldsaneringen:

1. Väntetiden är ca 7 månader på att få ett beslut för skuldsanering, men om jag ansöker ex. idag, ska jag då sluta betala för de lån jag skriver med i skuldsaneringsansökan? Enligt vissa sidor som jag har läst så står det att man direkt efter en ansökan ska sluta betala allt man har rapporterat in. Men vad är rätt/fel ? Vill ju fortsätta försöka betala in så mycket man kan under tiden innan något beslut är taget för om man skulle bli nekad sanering, då har man ju åkt på en massa extra ränta och kostnader för inkasso etc. samt att jag vill ju inte ha någon utmätning i hemmet direkt (finns väl knappast något mer skamset än det)..

2. Jag förstår att lånet jag har med en medlåntagare troligen går över till han iochmed detta, men lite samma fråga där, den vill man ju inte sluta betala i 7 månader för då åker ju han på en massa extra avgifter? Behöver man ta med den skulden vid ansökan? Eller kan man ha kvar den eller kanske rentav kontakta långivaren och se om dom kan direkt skriva över lånet på han utan att KF behöver bli inblandade?

3. Om jag nu ansöker om skuldsanering, ska jag samma dag kontakta långivarna och informera dom om detta? Tänker då slipper dom jaga mig om betalning när dom vet att en skuldsaneringsansökan är gjord, läst att vissa långivare då direkt gått till KF med detta istället för att gå via mail/post/samtal till mig samt skippa inkasso-delen. Eller ska man behöva bli jagad ett par månader kring betalningarna?

4. Jag vet att ni kommer svara "berätta för din fru" men jag vill helst av allt undvika detta, jag vet ju hennes inkomst osv så det kan jag få med i ansökan men lite rädd för att dom kommer skicka massa brev hem som hon kan se eller kommer allt via kivra nuförtiden? Min fru har för övrigt inga lån men lägre lön än mig.

5. Om jag slutar betala de dyraste utgifterna så kan man kanske släcka några av de lägre lånen, är det värt att göra så under tiden man väntar på beslut från KF ?

6. Skulden på Klarna är 2 avbetalningar och resten är köp på kreditkortet som man har typ 2mån på sig att betala (skjutit upp betalningar hela tiden), kan man få Klarna att samla allt detta till en skuld som dom sedan tar med KF eller ska man få påminnelser om alla dessa småköp fram till beslut?

Detta är de frågor jag kommer på nu som man vill ha svar på innan man skickar in ansökan om skuldsanering, är orolig för avslag då lånen är samlade/nya under 2022/2023. Har pratat med kommunens rådgivning men dom vill inte svara på mina frågor via mail och jag har svårt att besöka dom under dagtid då man är på jobbet. Därför vill jag se om någon här vill svara.
Ska du ändå "släppa" ICA och Norwegian till inkasso som sedan hamnar hos KFM kan du lika gärna släppa alla lån du har redan nu. Problemet med att bara släppa några lån är att när du väl hamnar hos KFM och en eventuell löneutmätning startar så tas ingen hänsyn till att du har andra lån att betala. Ditt förbehållsbelopp kommer inte att räcka till alla räkningar.
När du väl släpper alla lån så kommer du bli nedringd, få sms och mejl samt brev via Kivra eller fysiskt av alla lånegivare. Så du vet.
Även om det skulle vara som du säger att ert radhus fortfarande är värt samma som för 5 år sedan lär ju ert bolån ha sjunkit då jag förmodar att ni amorterat dessa 5 år, därmed kan ett övervärde finnas. Vad är bostaden värderad till och vad har ni i bolån?

Till sist, din fru kommer med 99,9% sannolikhet att få reda på detta hur du än gör. Hamnar du hos KFM och bostaden har ett visst övervärde riskerar ni dessutom att få bostaden utmätt. Är nog bättre om du talar om för din fru hur läget ser ut nu innan du hamnar hos KFM så kanske ni tillsammans kan reda ut situationen. När du väl är hos KFM är det tuffare. Men framförallt blir det en obehaglig överaskning för frugan om KFM väljer att besöka er oannonserat en dag. Om det inte är motiverande nog så kan du åtminstone tänka på dina 4 barn.

Ska du ändå "släppa" ICA och Norwegian till inkasso som sedan hamnar hos KFM kan du lika gärna släppa alla lån du har redan nu. Problemet med att bara släppa några lån är att när du väl hamnar hos KFM och en eventuell löneutmätning startar så tas ingen hänsyn till att du har andra lån att betala. Ditt förbehållsbelopp kommer inte att räcka till alla räkningar.
När du väl släpper alla lån så kommer du bli nedringd, få sms och mejl samt brev via Kivra eller fysiskt av alla lånegivare. Så du vet.
Även om det skulle vara som du säger att ert radhus fortfarande är värt samma som för 5 år sedan lär ju ert bolån ha sjunkit då jag förmodar att ni amorterat dessa 5 år, därmed kan ett övervärde finnas. Vad är bostaden värderad till och vad har ni i bolån?

Till sist, din fru kommer med 99,9% sannolikhet att få reda på detta hur du än gör. Hamnar du hos KFM och bostaden har ett visst övervärde riskerar ni dessutom att få bostaden utmätt. Är nog bättre om du talar om för din fru hur läget ser ut nu innan du hamnar hos KFM så kanske ni tillsammans kan reda ut situationen. När du väl är hos KFM är det tuffare. Men framförallt blir det en obehaglig överaskning för frugan om KFM väljer att besöka er oannonserat en dag. Om det inte är motiverande nog så kan du åtminstone tänka på dina 4 barn.
Jag håller med till fullo!

berätta för din fru! Och det är för din egen skull! Om du inte redan mår väldigt dåligt så är risken stor att du kommer göra undertiden och är ytterst viktigt att ha någon att prata med!
Att berätta för min fru om mitt spelmissbruk är det bästa jag gjort❤️
Du kommer inte ångra dig❤️

berätta för din fru! Och det är för din egen skull! Om du inte redan mår väldigt dåligt så är risken stor att du kommer göra undertiden och är ytterst viktigt att ha någon att prata med!
Att berätta för min fru om mitt spelmissbruk är det bästa jag gjort❤️
Du kommer inte ångra dig❤️
Kan inte annat än att hålla med. Vet precis hur otänkbart det känns och reaktionen är inget kul. Men det finns inte ens chans tyvärr att du kan smyga med det här. Du kommer behöva berätta. Ju tidigare desto bättre.

Kan inte annat än att hålla med. Vet precis hur otänkbart det känns och reaktionen är inget kul. Men det finns inte ens chans tyvärr att du kan smyga med det här. Du kommer behöva berätta. Ju tidigare desto bättre.
Håller med!
Och dessutom kan ni behöva se över om det är möjligt att få tag i en hyresrätt. Innan anmärkningarna haglar.

Håller med!
Och dessutom kan ni behöva se över om det är möjligt att få tag i en hyresrätt. Innan anmärkningarna haglar.
Detta skulle jag se som det viktigaste. Min personliga åsikt är att det är väldigt oschysst att inte berätta, men risken att kronofogden utmäter huset och det blir svårt att där och då skaffa annat boende, det är en risk du själv kan välja att ta. Men inte utsätta din ovetande familj för. Säger det i all välmening. Allt kommer bli bra hur tungt det än känns nu, men se till att säkra ert boende!

Håller med de andra. Du måste berätta för din fru. Hon kanske drar, och du har ju svikit ett förtroende ganska svårt. Men om du berättar finns det en chans att hon accepterar och till och med förlåter. Med tiden.

Om KFMs beställda flyttgubbar kommer och börjar bära ut alla grejor en tisdagsmorgon och byter ut låset, utan att du berättat? Ja, du kan ju tänka själv hur mycket värre det är.

Usch alltså jag vet inte vad man ska ta sig till, helt sjukt att det fått gå såhär långt, man känner sig ju helt värdelös :( kommer ju inte kunna bo billigare än man gör nu så det vore ju riktigt illa om man skulle behöva flytta till något dyrare dessutom.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp