Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering vid sjukskrivning – när är det rätt att ansöka?

Hej,

Min släkting har ca 3Mkr i skuldsaldo hos KFM, löneutmätning dras varje månad ca 25 000kr. Nu blir hon sjukskriven på obestämd tid (Minst 6 månader), är det då läge att ansöka om skuldsanering utifrån ett helt annat ekonomiskt läge? Ska hon betala 3Mkr får hon hålla på väldigt länge med löneutmätningen..

Hej,

Min släkting har ca 3Mkr i skuldsaldo hos KFM, löneutmätning dras varje månad ca 25 000kr. Nu blir hon sjukskriven på obestämd tid (Minst 6 månader), är det då läge att ansöka om skuldsanering utifrån ett helt annat ekonomiskt läge? Ska hon betala 3Mkr får hon hålla på väldigt länge med löneutmätningen..

Hon blir inte klar alls såvida det inte är räntefritt

Hej,

Allt beror på..

Vilken lön har hon? Utifall den är tillräckligt hög kan man anse att hon kommer kunna betala inom rimlig tid. Gör tester på KFM hemsida för skuldsanering och se vad den säger. Dessutom är ansökningstiden för att få igenon skuldsanering mycket mer än 6 månader, så ansöker hon nu kommmer hennes inkomst kanskd vara annorlunda om 6 månader.

Allt beror på..

Vilken lön har hon? Utifall den är tillräckligt hög kan man anse att hon kommer kunna betala inom rimlig tid. Gör tester på KFM hemsida för skuldsanering och se vad den säger. Dessutom är ansökningstiden för att få igenon skuldsanering mycket mer än 6 månader, så ansöker hon nu kommmer hennes inkomst kanskd vara annorlunda om 6 månader.
Det dras ju 25000 står det, och med den summan så kommer det aldrig ta slut, om det inte är som @Lasseman skriver....räntefritt, men det är föga troligt. Snarare rätt hög ränta. Vid 10% ränta så täcker ju dom 25000 knappt räntan.

Det är inte räntefritt. Med andra ord bör hon ansöka?

Ser inte vad hon har att förlora?

Nu vet jag inte övriga förutsättningar. Men tycker definitivt hon verkar kvalificerad insolvent och det är stor risk att hon förlorar mer tid och mer pengar på att inte söka.
Väntar man 2 månader så kan det vara 50000 kr mer som förloras i utmätning innan inledande än om man skickar ansökan nu och får inledande.

Som ovan säger. 3 miljoner är endast kapitalbelopp. I verkligheten lär aldrig dessa 3 miljoner minska och i princip allt som betalas är ränta och dröjsmålsränta för all framtid via utmätning

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp