Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering: Vad händer om man betalar mindre en månad?

Har sanering,ej tänkt så mkt på det iofs så står allt i beslutet men jag betalar ca 14k i månaden är gift och 2 barn mellan 2-10. D där med 10200 för makar är om ena är arbetslös? Inte fan får jag behålla 14500-15000 av lönen.
Ni två ska tillsammans ha minst den summan kvar. Hur stor del som du får kvar beror ju på hur mycket maken ska stå för.

Jag kunde inte betala en månad och släpade därför efter med en betalning hela hösten till december. Å det hände inget. Vilket kfm försäkrade sig om när vi pratade på telefon.
jag har tänkt att jag ska inte betala 6tusen den här månad o delbetala det 1tusen varje mån tills december då jag har råd att betala

Nu ska skuldsanering vara lika självklar att betala som hyran om man kan, men lite information som är bra att ha med sig i bakhuvudet om det kör ihop sig:

Ett skuldsaneringsbeslut är av extraordinär karaktär, d.v.s. det ska vara en slutgiltig lösning av gäldenärens betalningsproblem och rehabiliterande för gäldenären. Nu bedöms förstås alla ev omprövningar individuellt och man kollar på anledningar. Men min uppfattning är att det nästan automatiskt avslag på omprövningar om man ligger 1,2 eller 3 betalningar efter. Då anses det som ringa betalningsförsummelse.

Detta är några av riktlinjerna.

• Att man ligger 4 betalningar efter (inte en missad betalning under 4 månader) kan motivera en omprövning från borgenär (Sida 1).
  • Kommer en omprövning så görs en helhetsbedömning. "En betalningsförsummelse som pågått minst fyra månader ska i normalfallet inte anses som ringa. (Sida 8)"
  • Avvikelser från betalningsplanen som motiverar upphävande har i praxis bedömts på följande sätt. I normalfallet krävs – för att betalningsförsummelsen inte ska anses som ringa – att försummelsen ska ha pågått fem månader eller mer" (sida 3)
  • Tanken är inte att varje litet avsteg bör medföra att skuldsaneringen ändras eller upphävs. Hänsyn bör tas till anledningen till betalningsdröjsmålet. Enstaka, kortvariga betalningsdröjsmål bör inte medföra att skuldsaneringen upphävs. Ju mer ursäktligt dröjsmålet är desto svagare är skälen för att genom omprövning upphäva skuldsaneringen (sida 3)

Några exempel på omständigheter som enligt praxis har ansetts vara ej förutsebara (ej skäl för att upphäva skuldsanering) om man ex skulle missa 4-5 betalningar och ej betalat ikapp (sida 6-7)
  • Skilsmässa
  • Uppsägning och påföljande arbetslöshet med A-kasseersättning eller försörjningsstöd som följd
  • Heltid som övergått i deltid på grund av arbetsbrist
  • Markant hyreshöjning
  • Sjukdom med sjukskrivning som följd @Jessica87 ?
  • Förändrade sjukdomsförhållanden. Sjukpenning som övergått till sjukersättning tidigare än väntat
  • Sjukdom som lett till avsevärt högre sjuk- och tandvårdskostnader
  • Oförutsedda utgifter för sjukvård och rehabilitering med arbetslöshet som följd
  • Gäldenärens make drabbats av allvarlig sjukdom med ökade kostnader som följd
  • Maka/make avlidit
  • Prognos – lägre pensionsinkomster
  • Blivit sammanboende med person utan inkomster
  • Utbetalning från försäkringar upphört
  • Förändringar i hushållsgemenskapen, då gäldenärens make på grund av sjukdom flyttat till äldreboende
Det står också att de oförutsedda omständigheterna bör vara av inte obetydligt slag till varför man missat att betala flera gånger. Så man kan inte ta 4-5 betalningsfria månader bara för att man känner för det, kanske självklart.
Det står också: "Det ska emellertid förtydligas att det inte är avgörande om gäldenären har betalat ikapp när man bedömer om omprövningsbegäran ska beviljas eller inte. Det är en totalbedömning av samtliga omständigheter som ska göras." (Sida 4)

Så man kan generellt säga att 1-2-3 missade betalnignar anses som ringa och ger inte avslag, det motiverar i normalfallet inte ens till en omprövning. Är man 4-5 betalningar efter så anses det inte som ringa längre och då kollar man på anledningar till missade betalningar och gör en helhetsbedömning om borgenär omprövar för att avsluta saneringen. Så man kan ändå säga att rättsystemet är ganska generös i gäldenärens fördel på många sätt eftersom beslutad skuldsanering som vunnit lagakraft är ett beslut av extraordinärt slag med rehabiliterande karaktär.
Ja, jag tror och hoppas att det här inte blir något problem. En prognos på när jag förväntas vara tillbaka i arbetet samt ett sjukpenning-beslut så skulle det vara lite lättare att ge mer detaljer, men just nu är allt oklart.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp