Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering vad händer med medlåntagare?

Det här är ju lite intressant om man tänker sig att den uppgörelse som E.H och SevenDay hade var en skuldsanering. Men i en skuldsanering blir ju medlåntagaren skyldig att betala det belopp som kvarstår själv. Utan rätt att kräva tillbaka pengar från den som haft skuldsanering ( visst var det så, har glömt?).
Ja precis

Så går det inte till, hon blir solidariskt ansvarig för lånet som medlåntagare och ska betala på lånet under skuldsaneringen, han blir av med sin del men inte hon om inte lånet är fullbetalt
Ja? Och eftersom lånen betalas på uppstår ju inte någon preskription trots att inga brev har skickats ut på 12 år.
Om det var den situation som beskrevs i NJA-fallet så vet jag inte hur det bedöms under en skuldsanering.

Lånet som min man tog (pga förlust vid husförsäljningen ) och som jag gick in som medlåntagare på var med i min sanering ( betalade mer än 50% under saneringen, maken betalade inte på det). Det belopp som kvarstod (som nu har växt sig stort igen) är min man helt och hållet betalningsansvarig för).

Får min syster som står med på lånen en betalningsanmärkning om de förhoppningsvis kan bli aktuellt med skuldsanering för min del alt om jag får utmätning på lönen framöver?
Nån som vet?

Får min syster som står med på lånen en betalningsanmärkning om de förhoppningsvis kan bli aktuellt med skuldsanering för min del alt om jag får utmätning på lönen framöver?
Nån som vet?
Det är troligt, hon kommer ju få inkassokrav på hela summan om lånet slutar betalas, betalar hon inte går det vidare.

Det är troligt, hon kommer ju få inkassokrav på hela summan om lånet slutar betalas, betalar hon inte går det

Det är troligt, hon kommer ju få inkassokrav på hela summan om lånet slutar betalas, betalar hon inte går det vidare.
Så säg att jag får löneutmätning vilket då blir på hela lånet ,Kan hon också hamna i samma läge med hela lånet att betala?
Eller går det lixom över till henne om jag inte betalar… förstår du hur jag menar?
vad jag förstått är du en aktiv och kunnig medlem vad skulle du råda mig att göra i mitt läge?
dumma frågor kanske men är lite allmän tomtegröt i mitt huvud vad gäller min situation

Betalar hon inte på dom parallellt med din skuldsanering ?

Hur ska hon kunna betala när vi lever på existensminimum?

Jag håller koll på båda skulderna med mitt norska bank id. Det som betalas in varje år med min skuldsanering äts upp av räntan från det norska inkasso. När min sanering är klar våren 2026 så har dessa skulder minskat några tusen kronor bara. Vi pratar 3000-4000 kr. Då betalar ändå kf in 25-30 tusen per år på dessa skulder men räntan äter upp allting.

När dessa kommer till Sverige så kommer vi få hosta upp säkert 8000-9000 kr i månaden för att casha dessa två i månaden vid en betalningsplan.

Jag ska erbjuda ackordsupplägg. Säga till dom - stryk räntan så betalar jag in kapitalskulden. Sedan får vi se vad dom säger. Säger dom nej, varsågod, skicka till kfm. Jag kommer strida och finna en förlikning med dom.

Dom ville ha en förlikning när jag fick sanering. Dom kunde skriva av skulderna (två stycken) om jag fick sanering på sju år (skulderna är på 400k totalt) men kfm sa nej. Vem vill ha sanering i sju år liksom? Jag hade nog kunnat sagt ja kör sanering sju år och skriv av dessa skulder. Då hade min fru och jag var fullständigt skuldfria men nu är vi inte det när min sanering är slut. Jag ska strida mot detta norska inkasso. Sanna mina ord. Hittade jag en förlikning mot ett biluthyrningsföretag så ska jag nog också kunna hitta en förlikning med ett inkassobolag.

Senast ändrad:
Så säg att jag får löneutmätning vilket då blir på hela lånet ,Kan hon också hamna i samma läge med hela lånet att betala?
Eller går det lixom över till henne om jag inte betalar… förstår du hur jag menar?
vad jag förstått är du en aktiv och kunnig medlem vad skulle du råda mig att göra i mitt läge?
dumma frågor kanske men är lite allmän tomtegröt i mitt huvud vad gäller min situation
Hon får betala allt som du inte betalar på lånet.
Man kommer söka utslag eller dom mot er båda och bägge får löneutmätning eller liknande

Hur ska hon kunna betala när vi lever på existensminimum?

Jag håller koll på båda skulderna med mitt norska bank id. Det som betalas in varje år med min skuldsanering äts upp av räntan från det norska inkasso. När min sanering är klar våren 2026 så har dessa skulder minskat några tusen kronor bara. Vi pratar 3000-4000 kr. Då betalar ändå kf in 25-30 tusen per år på dessa skulder men räntan äter upp allting.

När dessa kommer till Sverige så kommer vi få hosta upp säkert 8000-9000 kr i månaden för att casha dessa två i månaden vid en betalningsplan.

Jag ska erbjuda ackordsupplägg. Säga till dom - stryk räntan så betalar jag in kapitalskulden. Sedan får vi se vad dom säger. Säger dom nej, varsågod, skicka till kfm. Jag kommer strida och finna en förlikning med dom.

Dom ville ha en förlikning när jag fick sanering. Dom kunde skriva av skulderna (två stycken) om jag fick sanering på sju år (skulderna är på 400k totalt) men kfm sa nej. Vem vill ha sanering i sju år liksom? Jag hade nog kunnat sagt ja kör sanering sju år och skriv av dessa skulder. Då hade min fru och jag var fullständigt skuldfria men nu är vi inte det när min sanering är slut. Jag ska strida mot detta norska inkasso. Sanna mina ord. Hittade jag en förlikning mot ett biluthyrningsföretag så ska jag nog också kunna hitta en förlikning med ett inkassobolag.
Jag kommer inte ihåg er historia och att ni båda lever på existensminimum.

Om du inte betalar går betalningsansvaret över på din syster.

Jag har träffat budget och skuldrådgivare som jag förvisso inte fick superförtroende för men hon och jag gick i genom min situation och grundat på mina skulder på ca 1,1 miljon med inkomst på ca 450000 och svårighet att betala varje månad för jag går minus så använder jag krediter igen och igen vilket jag vet är ohållbart.
känns läskigt att släppa men börjar inse att jag inte kan jaga och jobba extra osv osv men ändå inte få i hop det… jäkla rövstress hela tiden.
Kan inte ta något samlingslån el så för min kredithistorik är inte bra.
Har första skuld som landat hos inkasso i fredags och ska ringa dem i morgon och hoppas på avbetalningsplan men de är ändå kört typ.
Hur som helst är mitt störsts huvudbry egentligen att min syster står med på 2 lån som medsökande totalt 155000 kr.
vad händer med dessa lån om man får skuldsanering? El om det blir löneutmätning? Jag är livrädd att säga till henne hur illa läget är och mår illa när jag tänker på det! Tacksam för lite kloka tankar!
Hej. Hur har det gått för dig sedan dec, har du hamnat i utmätning, sanering?
Och hur gick det med medlåntagares betalningar?
Jag är nu i exakt samma sits som dig med medlåntagare, har varit hos skuldrådgivare men är skit rädd att inte kunna betala de lånen under utmätning. Tanken va att betala in så mycket som möjligt på ena lånet iaf men alla skriver så olika om att betala eller inte..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp