Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering vad händer med medlåntagare?

Hej,

Jag kan inte så mycket om löneutmätning men inom skuldsanering så kan jag säga att blir du beviljad skuldsanering så kommer dem lånen som din syster är borgenär till hamna på henne fullt ut och hon blir betalningsskyldig på dem lånen då.

Förslaget med att släppa allt är nog inte den vägen jag hade valt då du riskerar nog främst att få löneutmätning innan skuldsanering, men det är främst skuldsanering du ska satsa på.

Jag hade ansökt om skuldsanering och låt oss leka med tanken att du blir beviljad, då hade jag gjort en överenskommelse med din syster i efterhand hur den summan på 155000kr ska betalas av.
Nu vet jag inte hur din systers situation ser ut dock.

Hej,

Jag kan inte så mycket om löneutmätning men inom skuldsanering så kan jag säga att blir du beviljad skuldsanering så kommer dem lånen som din syster är borgenär till hamna på henne fullt ut och hon blir betalningsskyldig på dem lånen då.

Förslaget med att släppa allt är nog inte den vägen jag hade valt då du riskerar nog främst att få löneutmätning innan skuldsanering, men det är främst skuldsanering du ska satsa på.

Jag hade ansökt om skuldsanering och låt oss leka med tanken att du blir beviljad, då hade jag gjort en överenskommelse med din syster i efterhand hur den summan på 155000kr ska betalas av.
Nu vet jag inte hur din systers situation ser ut dock.
Lånet kommer att ingå i skuldsaneringen men även betalas parallellt av systern. En gång om året betalas det hen betalar via skuldsaneringen ut till borgenären.

Man får betala borgnärer fram till utmätning eller inledande skuldsanering startar. Efter det får man inte gynna något mer.

Pratade lite med kommunens skuldrådgivning om det. Jag fick betala fram till inledande startade. Betalde av Klarna så man inte blir permaspärrad där. Kommer inte ta på faktura, men hört att man kan blir permanent spärrad från ex swishbetalningar/kortbetalningar om det går genom Klarna. Så valde att avsluta dom, var inga problem med gynnande.
Jag tänker släppa allt förutom Swedbank (kan inte,det är min bank, de tar ju själva från kontot)så jag tänker fortsätta betala till dem even under eventuell löneutmätning, är det också gynnande av borgenären?

Då har jag en följdfråga.

Jag har två lån som är med på min skuldsanering där min fru står som medlåntagare.

När min skuldsanering är klar våren 2026 så är lånen tolv år gamla, preskriberas dessa eftersom inkasso inte har skickat något brev på över tio år till min fru? Lånen är konsumtionslån ska tilläggas.

Jag har två lån som är med på min skuldsanering där min fru står som medlåntagare.

När min skuldsanering är klar våren 2026 så är lånen tolv år gamla, preskriberas dessa eftersom inkasso inte har skickat något brev på över tio år till min fru? Lånen är konsumtionslån ska tilläggas.

NJA 2016 s. 1176​

Inte riktigt samma, men kanske kan ge lite vägledning.

Nej, de har ju betalats på under skuldsaneringen.

Betalar hon inte på dom parallellt med din skuldsanering ?

Nej, de har ju betalats på under skuldsaneringen.
Så går det inte till, hon blir solidariskt ansvarig för lånet som medlåntagare och ska betala på lånet under skuldsaneringen, han blir av med sin del men inte hon om inte lånet är fullbetalt

Så går det inte till, hon blir solidariskt ansvarig för lånet som medlåntagare och ska betala på lånet under skuldsaneringen, han blir av med sin del men inte hon om inte lånet är fullbetalt
Ni pratar om olika saker, det ena handlar om skuldbeloppet (Ny2018) och det andra om preskribtionsavbrott (KassaKon).

Det här är ju lite intressant om man tänker sig att den uppgörelse som E.H och SevenDay hade var en skuldsanering. Men i en skuldsanering blir ju medlåntagaren skyldig att betala det belopp som kvarstår själv. Utan rätt att kräva tillbaka pengar från den som haft skuldsanering ( visst var det så, har glömt?).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp