Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering/utmätning

Hej nån kunnig tack. Håller på att ansöka om skuldsanering. Tänker på att jag har en leasingbil genom jobbet, min fråga är ska jag skriva in det? För ja behöver verkligen bilen. Får ja behålla liksom pengar för kostnaden eller är det bättre att jag skriver in att man åker kollektivt och får behålla lite mer pengar för det istället?
Antar att det är samma sak jag kommer behöva fylla/skriva in snart när utmätning kommer börja sättas igång för mig. Tackar för svara

Tror inte du kommer behålla bilen om du kan ta dig till jobbet med kollektiv trafik.
Sen är jag osäker om man kan ha med leasing i skuldsaneringen. Kan du inte avsluta leasingen?

Du kommer behålla ungefär lika mycket om du för sanering som i löneutmätning. Skillnaden blir att under juni och december får man behålla hela lönen.

Tror inte du kommer behålla bilen om du kan ta dig till jobbet med kollektiv trafik.
Sen är jag osäker om man kan ha med leasing i skuldsaneringen. Kan du inte avsluta leasingen?

Du kommer behålla ungefär lika mycket om du för sanering som i löneutmätning. Skillnaden blir att under juni och december får man behålla hela lönen.
Det dras via lönen och står ingenstans att jag har leasing liksom, jag behöver bilen och vill behålla sen ett plus kan bytas ut varannat år så det är tanken.
Blir jag av med den kommer de bli tufft och jag lär sitta i kronofogden minst 15-20 år beroende på när eller om jag får skuldsanering dock

Du ska skriva med att du har förmånsbil. Om förmånsbilen är ett krav för fullgörande av tjänst är det tillåtet att ha kvar denna. Det finns dock säkert någon skälighetsnivå avseende förmånsvärdet. En Porsche Cayenne skulle troligtvis vara stötande och orsak till avslag.

Hej nån kunnig tack. Håller på att ansöka om skuldsanering. Tänker på att jag har en leasingbil genom jobbet, min fråga är ska jag skriva in det? För ja behöver verkligen bilen. Får ja behålla liksom pengar för kostnaden eller är det bättre att jag skriver in att man åker kollektivt och får behålla lite mer pengar för det istället?
Antar att det är samma sak jag kommer behöva fylla/skriva in snart när utmätning kommer börja sättas igång för mig. Tackar för svara
Jag har för mig att uppgifterna om att du har en förmånsbil finns hos Skatteverket och dessa uppgifter kontrollerar KFM vid en ansökan om skuldsanering. Med andra ord bör du uppge bilen i din ansökan, ser inte så bra ut om du försöker dölja det.
Huruvida KFM ser på att du har en bil är svårt att säga, är det ett uttalat krav av din arbetsgivare så går det säkert att argumentera för att du ska behålla den. I annat fall kanske du behöver göra dig av med bilen för att få en sanering beviljad. Alternativt tar inte KFM hänsyn till att du har en kostnad för bilen så när de tar fram en betalplan till en eventuellt beviljad sanering kommer du få betydligt mindre pengar kvar att leva på.
Men som sagt svårt att säga hur de tänker, men min rekommendation är att ange bilen i ansökan så får du se vad de säger.

Det dras via lönen och står ingenstans att jag har leasing liksom, jag behöver bilen och vill behålla sen ett plus kan bytas ut varannat år så det är tanken.
Blir jag av med den kommer de bli tufft och jag lär sitta i kronofogden minst 15-20 år beroende på när eller om jag får skuldsanering dock
Dras det "bara" en summa netto, eller blir du upptaxerad också med ett bruttobelopp?

Lite off Topic, om man har skuldsanering så syns inget skuldsaldo hos kronofogden men om man blir stannad utav polis i bil, ser dem då något om skulder? Vet att inget utmäts osv men tänker om dem reagerar ändå på något vis? Om man tex har passagerare i bilen som inte vet om att man har skuldsanering så är det en ganska genant situation att få något sagt med kronofogden vid en fordonskontroll

Lite off Topic, om man har skuldsanering så syns inget skuldsaldo hos kronofogden men om man blir stannad utav polis i bil, ser dem då något om skulder? Vet att inget utmäts osv men tänker om dem reagerar ändå på något vis? Om man tex har passagerare i bilen som inte vet om att man har skuldsanering så är det en ganska genant situation att få något sagt med kronofogden vid en fordonskontroll
Då de ändå inte kan utmäta nått då man har sanering så tänker jag att varför skulle de ens påpeka det, om de nu kan se det.

Offtopic och i en tråd som snart legat i träda ett år..

Polisen ser endast skuldsaldon.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp