Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering snart klar. Ompröva?

Hej.
Jag är ensamstående med två barn, 12 och 17 år. Min skuldsanering tar slut 31 oktober 2024. Är jätteorolig att något kommer hända sista tiden med omprövningar eller dylikt. Har endast haft normala löneökningar under åren samt att hyra och andra kostnader ökat.

Funderar på om jag ska ompröva sista månaderna i och med senaste löneökningen i maj i år.
Lön 31.720
Hyra 7340

Nettoinkomsten har ökat med 4344 cirka under dessa fem år.

Hej.
Jag är ensamstående med två barn, 12 och 17 år. Min skuldsanering tar slut 31 oktober 2024. Är jätteorolig att något kommer hända sista tiden med omprövningar eller dylikt. Har endast haft normala löneökningar under åren samt att hyra och andra kostnader ökat.

Funderar på om jag ska ompröva sista månaderna i och med senaste löneökningen i maj i år.
Lön 31.720
Hyra 7340

Nettoinkomsten har ökat med 4344 cirka under dessa fem år.
Per månad eller totalt under dessa 5 år?

2019:
Bruttolön: 27274/månad
Hyra: 6682
Normalbelopp: 8056

2024:
Bruttolön: 31720/månad
Hyra: 7340
Normalbelopp: ingen aning

Jag hade inte omprövat det ovan. Din nettolön över 5 år har ju ökat med typ 2800 kronor.

Om du tar (nettolön 2024 - hyra 2024) - (nettolön 2019 - hyra 2019) vad blir skillnaden då?
Det bör inte bli så stora belopp i slutänden att du behöver oroa dig.

Om du tar (nettolön 2024 - hyra 2024) - (nettolön 2019 - hyra 2019) vad blir skillnaden då?
Det bör inte bli så stora belopp i slutänden att du behöver oroa dig.
Då blir skillnaden 3686 mer 2024.

Det är nog tusan på håret att jag (personlig åsikt!) hade omprövat.
Och med tanke på dagens smått absurda handläggningstider (just nu ca 5 månader) är det knappast troligt att du hinner få svar innan du är klar.

Det är nog tusan på håret att jag (personlig åsikt!) hade omprövat.
Och med tanke på dagens smått absurda handläggningstider (just nu ca 5 månader) är det knappast troligt att du hinner få svar innan du är klar.
Finns någon slags gräns när det gäller omprövningsbelopp?

Finns någon slags gräns när det gäller omprövningsbelopp?

Förutsättningar för förändringar​

Vi kan bevilja en omprövning av skuldsaneringen om ändringen i din ekonomi är betydande (väsentlig). Som huvudregel ska du ha kvar minst 4 000—5 000 kronor mer per månad.
Men vi kan göra en omprövning även om det rör sig om mindre förändringar. Det kan vi göra om det är tidigt i skuldsaneringen eller om vi nyligen har beslutat att sänka beloppet du betalar varje månad.

Du kan ansöka om omprövning via e-tjänst, blankett eller mejl. Det finns inget krav på att ansökan om omprövning ska vara underskriven.

Mer här: Omrövning Skuldsaering

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp