Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering, sen betalning

Jag förstår tänkte mest bara fall det finns risk att min skuldsanering hävs .. va riktigt tight denna månaden och saknar några tusen
Det finns bara risk för hävning om någon begär det. Finns en stor chans att dina borgenärer inte har en aning om din missade betalning.

Förstår fick beslut för 2 veckor sedan och har betalt in varje månad sen inledande i januari, tycker ni jag bör kontakta eller bara betala in på fredag ? Man kan ju tycka att det inte bör påverka borgenärens betalning imed dom får utbetalning i mars 2026

Jag undrar om vad det bästa är att göra om man är sen med en betalning till sin skuldsanering. Om man inte kunde betala i februari, men betalade mars, så räknas mars betalnings som februaris och liknande framåt, om man inte får in allt.( det man betalar i april räknas mot mars och maj mot april osv?)
Är det då bättre att försöka få in så mycket man kan, för att komma ikapp det man missar, så att man betalar en helt fullt, men sedan även en mindre summa, som räknas mot det missade, eller är det bättre att försöka få ihop hela summan och betala, men då kanske nån månad till eller två det tar att få ihop det?

Jag undrar om vad det bästa är att göra om man är sen med en betalning till sin skuldsanering. Om man inte kunde betala i februari, men betalade mars, så räknas mars betalnings som februaris och liknande framåt, om man inte får in allt.( det man betalar i april räknas mot mars och maj mot april osv?)
Är det då bättre att försöka få in så mycket man kan, för att komma ikapp det man missar, så att man betalar en helt fullt, men sedan även en mindre summa, som räknas mot det missade, eller är det bättre att försöka få ihop hela summan och betala, men då kanske nån månad till eller två det tar att få ihop det?
Enligt den info jag har (bara sett 1 exempel): Om borgenärerna får reda på av KFM hur mycket man ligger efter så får dom reda på beloppet. Det står inte X har missat 2 betalningar, 3 betalningar, 3,5 betalningar. Hur många betalningar man ligger efter får dom räkna ut själv.

Säg att du skulle ha betalat 15000 kr
Du har betalt 8000
Belopp att betala för att vara ikapp: 7000 kr
1776439895292.png

Jag argumenterar för att att man vill att "har betalt" ska vara så högt som möjligt och "belopp att betala" ska vara så lågt som möjligt om man ligger efter.

1. Desto mindre man ligger efter, desto mindre risk för omprövning av borgenär (ifall dom får reda på det)
2. Har man betalat det man kunnat ("Har betalt") och inte skitet helt i att betala så kan det bedömas positivt vid eventuellt omprövning av borgenär. Man minskar risken att få sin skuldsanering förlängd eller avbruten

Det är min tolkning i varje fall.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp