Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering sälja hus.

Jag ser tyvärr inte så mycket utväg mer än att försöka få skuldsanering. Men vi har ett hus där jag gissar att de är ett övervärde på 300.000-500.000. gissar att vi kommer bli tvugna att sälja detta och betala lån innan de är värt i söka skuldsanering.
För de nån skillnad att man har så mycket lån att det inte skulle göra nån större skillnad?

Frun har bara ett litet lån. Räknar kf att jag ska betala av mina lån av hela övervärdet? Eller kan frugan få ta halva övervärdet o betala av sina lån samt spara resten som en buffert till henne och barnen under min eventuella skuldsanering?

Jag ser tyvärr inte så mycket utväg mer än att försöka få skuldsanering. Men vi har ett hus där jag gissar att de är ett övervärde på 300.000-500.000. gissar att vi kommer bli tvugna att sälja detta och betala lån innan de är värt i söka skuldsanering.
För de nån skillnad att man har så mycket lån att det inte skulle göra nån större skillnad?

Frun har bara ett litet lån. Räknar kf att jag ska betala av mina lån av hela övervärdet? Eller kan frugan få ta halva övervärdet o betala av sina lån samt spara resten som en buffert till henne och barnen under min eventuella skuldsanering?
Äger ni båda huset?
De borde inte kunna kräva att du tar hennes del.

Jag sålde mitt hus inför skuldsanering och använde pengarna till en flytt, en bil, renovering av nya boendet och betalade något litet lån. Jag fick förstås redovisa detta med kvitton, kontoutdrag och visa att denna flytt ledde till större betalningsutrymme (nytt jobb, kortare resväg, lägre boendekostnader).

Äger ni båda huset?
De borde inte kunna kräva att du tar hennes del.

Jag sålde mitt hus inför skuldsanering och använde pengarna till en flytt, en bil, renovering av nya boendet och betalade något litet lån. Jag fick förstås redovisa detta med kvitton, kontoutdrag och visa att denna flytt ledde till större betalningsutrymme (nytt jobb, kortare resväg, lägre boendekostnader).
Undra hur dom anser, för kollar man lägenheter vi skulle behöva skulle vi aldrig kunna få nått till samma pris vi har hus. Så vi skulle få lägre betalnings utrymme av att sälja huset

Undra hur dom anser, för kollar man lägenheter vi skulle behöva skulle vi aldrig kunna få nått till samma pris vi har hus. Så vi skulle få lägre betalnings utrymme av att sälja huset
Jag tror inte att de tittar på betalningsutrymmet efter flytt i första hand, utan hur mycket pengar som kan komma in vid försäljningen. Att de gick igenom mitt så noga beror på att jag gjorde allt detta under pågående ansökan. Inget de krävde, men de ville veta vart pengarna hade tagit vägen.

om huset är värt 200 00+ efter alla kostnader så är det ok , men olika fall till fall

jag har en lägenhet och fick godkännt

Vi sålde huset i samband med att vi ansökte om sanering. Även om vi eg inte bor billigare i lgh så visade vi att vi gjorde allt vi kunde för att betala skulder. Med vinsten (-kostnader i sambnad m försäljning o det som KFM drog direkt till skuldsaldo) betalade vi bort så mkt vi kunde. Vi fick redovisa detta senare (innan inledande) o det var inga problem.
Jag tror att det är så att då ni äger 50/50 av huset så är det bara din del av vinsten som förväntas gå till dina skulder (utom bolånet förstås).

Om ni äger hust 50/50 så är det enbart din del efter omkostnader (mäklare, vinstskatt etc) som dem kan ta. Så om övervärdet för din del är större än ca 150-200 tusen så kan dem kräva att du säljer.
Denna info har jag fått direkt från KFM.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp