Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering omprövning

Hej! Min sambo har skuldsanering, tanken var att jag skulle börja jobba nu men jag har kommit in på en utbildning och ska istället plugga. Och hon ska börja betala denna månad på sin skuldsanering. Jag börjar plugga nu i slutet av augusti. Och hon har begärt omprövning i slutet av juni. Ska hon betala sin skuldsanering dessa 2-3 månader? Eller vänta på omprövningen? Kronofogden sa att hon får skita i o betala och förklara varför hon inte betalat. Hur kommer det gå med hennes omprövning ? @Lasseman du borde kunna detta.

Hon ska ju fortsätta betala enl plan tills hon fått svar på omprövningen för att inte riskera nått.

Jag hade skickat handläggaren ett mail och begärt skriftligt och tydligt underlag som intygar för att hon inte ska betala under dessa månader.
Eftersom du frågar här så säger nog din magkänsla också att hon ska betala.

Jag hade skickat handläggaren ett mail och begärt skriftligt och tydligt underlag som intygar för att hon inte ska betala under dessa månader.
Absolut du ha rätt! Men hon ringde kronofogden som sa att hon inte ska betala o sen förklara när de dags att prata om omprövning

Det står ju helt klart och tydligt på hemsidan att man SKA fortsätta sin betalningsplan till man fått besked om sin omprövning. Så för din sambos skull ska hon ju absolut fortsätta betala på den tills hon får ett definitivt besked skriftligt.

Man har ingen handläggare dock.

Jag skulle under inga omständigheter riskerat att få min sanering upphävd pga saknade inbetalningar så jag hade följt betalplanen tills en ny upprättats.
Jag kan nog tänka mig att det är extra känsligt i början då du säger att hon ska göra sina första betalningar nu.

Men har din framtida lön verkligen räknats in i hennes skuldsanering redan innan du börjat arbeta?

Jag skulle under inga omständigheter riskerat att få min sanering upphävd pga saknade inbetalningar så jag hade följt betalplanen tills en ny upprättats.
Jag kan nog tänka mig att det är extra känsligt i början då du säger att hon ska göra sina första betalningar nu.

Men har din framtida lön verkligen räknats in i hennes skuldsanering redan innan du börjat arbeta?
Jag förstår men om du bor med någon sedan händer nått så ni inte bor ihop plötsligt. Betalar du då 11-12000 så du kanske inte klarar hyra, mat osv?? Jag skulle börjat jobba men kom in på en utbildning därav omprövning.

Jag förstår men om du bor med någon sedan händer nått så ni inte bor ihop plötsligt. Betalar du då 11-12000 så du kanske inte klarar hyra, mat osv?? Jag skulle börjat jobba men kom in på en utbildning därav omprövning.
Känns lite som att då får man lösa det på ngt viss bara tills det att omprövningen är klar. Att bli av med saneringen är betydligt värre än att ha det tufft i 3 månader innan man får svar

De betalningsfria månaderna o bufferten är ju tänkt att täcka sånt här. Räcker inte inkomsten till nu så betala in det som går tills omprövningen är klar. Bättre det än inget alls. Och sen får ni förklara varför det blev så.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp