Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering - omprövning

Jag har ansökt om omprövning av min skuldsanering då jag ärvde en större summa pengar tidigare i höstas (ca 500.000).
Min fråga: Hur vanligt är det att borgenärerna yttrar sig/vill ha mer betalt? Och hur lång svarstid brukar de ha på sig?

Menar du att de inte kommer att kräva/be om mer pengar? Utan jag kommer att få behålla arvet?
Eller hur fungerar det egentligen? Har KF gjort upp en ny betalningsplan och lämnat som förslag till borgenärerna och att det är den de ska godkänna?

Arv brukar ryka om du har skuldsanering så var beredd på det. Arv kan även göra så att skuldsanering upphävs även om du avsäger dig arvet.

Jag har hört så många olika historier då det gäller vinst/arv under en pågående skuldsanering. Det känns som om det inte finns någon rim och reson utan att det mer beror på omständigheterna om hur KF tänker? För det första är man inte skyldig att anmäla om man fått en större summa pengar, dock finns risken att borgenärerna får reda på det och har man undanhållit pengarna kan skuldsaneringen upphöra helt och man hamnar på ruta ett igen. Vilket jag så klart inte vågade riskera.
Samt att jag självklart vill göra rätt för mig så mycket det nu går. Sen kan jag väl tycka att jag har betalat mina skulder flera gånger om då jag först hade löneutmätning under några år. Men det är dåtid och inget att gräma sig över.
Jag har ca halva tiden kvar av skuldsaneringen.

Jag blev uppringd och fick prata med en handläggare hos KF. Hon frågade om det var något särskilt jag behövde köpa eller göra, för då kunde hon förbehålla sig ett belopp som jag får behålla från arvet. Jag önskade få behålla en liten summa.
Jag fick se en kopia igår på brevet som gick ut till borgenärerna där KF skrivit summan jag önskade behålla samt att de fick yttra sig/tillföra något till ärendet.
XX har ansökt om omprövning av sitt beslut om skuldsanering. Hon vill att KF ändrar beslutet så att hon får betala mer i form av ett engångsbelopp men samtidigt betala mindre löpande.
KF ska pröva ansökan om omprövning, vilket kan leda till att beslutet om skuldsanering ändras.
Ni får nu möjlighet att yttra er över ansökan och övrig utredning om ni vill tillföra något till ärendet.
KF kan fatta beslut i ärendet även om ni inte yttrar er.

Sen står det en redogörelse för inkomst, utgifter osv. Gällande arvet står det så här:
Hon har önskemål om att få behålla 15.000 för bl a tandläkarbesök och glasögon.

Så, hur ska man tolka detta? De 15.000 kr bör jag få behålla? Men frågan är då resterande summa? Hur fördelar de denna? Det står: KF kan fatta beslut i ärendet även om ni inte yttrar er.
Kan? Hur ska jag tolka detta?
Hur räknar de då? Finns chansen att jag får behålla mer utöver de 15.000 kr? Om ja, på vilka grunder?

Jag har hört så många olika historier då det gäller vinst/arv under en pågående skuldsanering. Det känns som om det inte finns någon rim och reson utan att det mer beror på omständigheterna om hur KF tänker? För det första är man inte skyldig att anmäla om man fått en större summa pengar, dock finns risken att borgenärerna får reda på det och har man undanhållit pengarna kan skuldsaneringen upphöra helt och man hamnar på ruta ett igen. Vilket jag så klart inte vågade riskera.
Samt att jag självklart vill göra rätt för mig så mycket det nu går. Sen kan jag väl tycka att jag har betalat mina skulder flera gånger om då jag först hade löneutmätning under några år. Men det är dåtid och inget att gräma sig över.
Jag har ca halva tiden kvar av skuldsaneringen.

Jag blev uppringd och fick prata med en handläggare hos KF. Hon frågade om det var något särskilt jag behövde köpa eller göra, för då kunde hon förbehålla sig ett belopp som jag får behålla från arvet. Jag önskade få behålla en liten summa.
Jag fick se en kopia igår på brevet som gick ut till borgenärerna där KF skrivit summan jag önskade behålla samt att de fick yttra sig/tillföra något till ärendet.
XX har ansökt om omprövning av sitt beslut om skuldsanering. Hon vill att KF ändrar beslutet så att hon får betala mer i form av ett engångsbelopp men samtidigt betala mindre löpande.
KF ska pröva ansökan om omprövning, vilket kan leda till att beslutet om skuldsanering ändras.
Ni får nu möjlighet att yttra er över ansökan och övrig utredning om ni vill tillföra något till ärendet.
KF kan fatta beslut i ärendet även om ni inte yttrar er.

Sen står det en redogörelse för inkomst, utgifter osv. Gällande arvet står det så här:
Hon har önskemål om att få behålla 15.000 för bl a tandläkarbesök och glasögon.

Så, hur ska man tolka detta? De 15.000 kr bör jag få behålla? Men frågan är då resterande summa? Hur fördelar de denna? Det står: KF kan fatta beslut i ärendet även om ni inte yttrar er.
Kan? Hur ska jag tolka detta?
Hur räknar de då? Finns chansen att jag får behålla mer utöver de 15.000 kr? Om ja, på vilka grunder?

Förslaget från kf är att du ska få behålla 15’ och resten ska fördelas jämnt mellan dina borgenärer.
Även om de inte yttra sig så kan kf bestämma att det ska fördelas ut. 15’ för tandläkaren och glasögon känns lite lågt räknat, finns det möjlighet att kontakta handläggaren och höja önskemålet?

Hej. Lånar tråden lite.

Jag undrar hur fungerar skuldsanering? Fungerar det på samma sätt som löneutmätning fast att man blir fri på 5 år? Drar dem en summa varje månad från lönen och man behåller förbehållsbelopp?
Anger man privata skulder när man ansöker? Och innebär det att privatpersonen inte kommer få tillbaka alla sina pengar om skulden är med i skuldsanering?

Hej. Lånar tråden lite.

Jag undrar hur fungerar skuldsanering? Fungerar det på samma sätt som löneutmätning fast att man blir fri på 5 år? Drar dem en summa varje månad från lönen och man behåller förbehållsbelopp?
Anger man privata skulder när man ansöker? Och innebär det att privatpersonen inte kommer få tillbaka alla sina pengar om skulden är med i skuldsanering?
Vid skuldsanering drar inte KFM något utan du får en fastställd summa som du ska betala in varje månad. Juni o dec är bet.fritt. Även privata skulder ingår och det innebär att de bara får tillbaka en viss procent. Du kan inte fortsätta betala några skulder på sidan om eftersom det ses som gynnande av borgenär och kan leda till avslag på sanering.
Du behåller existensminimum plus en buffertpeng som är avsett att sparas så att om du tex skulle bli sjuk en tid kan ta av denna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp