Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering, om men vill ha de nya reglerna?

Ni som suttit och väntat in den 1 nov har som jag skrev innan förlorat månader i kö. Jag hjälpte en vän att skicka in i mars i år, fick inledande i september och när betalplanen kom fick hon besked om att eftersom slutligt besked först kommer bli efter 1 nov kommer hon att få ta del av de nya reglerna.

Ni som suttit och väntat in den 1 nov har som jag skrev innan förlorat månader i kö. Jag hjälpte en vän att skicka in i mars i år, fick inledande i september och när betalplanen kom fick hon besked om att eftersom slutligt besked först kommer bli efter 1 nov kommer hon att få ta del av de nya reglerna.
Inte riktigt sant, de regler hon kommer att få ta del av är:
  • Två betalningsfria månader.
  • Betalningstjänsten.
Det hon inte kommer att få ta del av är:

Enklare att ansöka
Det är inte längre nödvändigt att du specificerar dina skulder utifrån
kapital, avgifter och upplupna räntor. Det räcker att du uppger de skulder du känner till, uppskattar hur stora de är och till vem du har dem. Det blir dessutom möjligt att ansöka via en e-tjänst på vår webbplats.

Anknytningskravet till Sverige
Du behöver inte längre vara bosatt i Sverige för att få skuldsanering, men du ska ha dina huvudsakliga intressen här.

Att inte kunna betala sina skulder på många år
Ett av villkoren för att få skuldsanering är att du inte kan betala dina skulder på många år. Lagen innehåller inte några förändringar men det har förtydligats att vi ska göra en individuell prövning i varje enskilt fall. Det är alltså viktigt att notera att vi ska ta hänsyn till alla personliga och ekonomiska omständigheter i ärendet och inte
enbart göra en matematisk beräkning.

Skuldsaneringen börjar vid inledandet
Hela skuldsaneringsprocessen snabbas upp eftersom skuldsaneringen påbörjas redan vid inledandet. Då ska vi bestämma när, till vilket konto och hur mycket du ska betala. Om det finns skäl för det så kan vi besluta om ett nytt belopp under den tid vi handlägger ärendet.

Flexiblare betalningsplan
Det vanliga är att du betalar av på dina skulder under fem år, men om du har goda skäl kan vi komma fram till att du ska betala under en kortare tid. Om du har betalat som du ska sedan vi beslutade att inleda skuldsaneringen, räknar vi av
dessa månader från betalningsplanen.

Borgenärerna får utökad skyldighet att anmäla uppgifter vid fordringsanmälan
Vid inledandet av skuldsanering får du som borgenär ett större
ansvar att specificera dina skulder vid fordringsanmälan. Tidigare var det personen som ansökte som ansvarade för detta. Du ska också uppge till vilket konto du vill ha pengar utbetalda.

Jag håller tummarna att även jag får slutgiltiga beslutet efter 1 nov... Fick inledande 25 maj, en fordringsägare som motsatte sig betalplanen och nu ligger ärendet hos jurist på KFM... inte hört nått alls än... hoppas hoppas! Skulle inte vara fel att få två betalningsfria månader!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp