Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering och skatteåterbäring

Halloj !
Jag funderar på det här med skatteåterbäringen och att vissa måste spara den för att ev behöva betala in den vid inledande skuldsanering .
Vad är det som avgör om en person måste betala in den eller ej ? När jag läser på kfm hemsida ang detta så står det att -Om skatteåterbäringen kommer under tiden som man utreder så ska den betalas in . ( förenklat )
För mej kommer utredningen igång i maj/ juni och då har jag redan fått den ( April ) .
Om jag hinner få den innan ens en utredning är igång borde det ju rimligtvis vara att jag får behålla den , annars skulle ju alla behöva spara den oavsett tid på året som utredningen kommer igång . Och det står ingenstans på kfm a hemsida att man är skyldig att spara återbäringen TIDEN FÖRE om man sökt skuldsanering. Skulle en person som ansökt och utredningen startar i januari bli undantagen att betala in , medans en som ansökt så att utredningen börjar i juni behöva betala in .
kan inte vara rimligt !
Nån som vet ?

Halloj !
Jag funderar på det här med skatteåterbäringen och att vissa måste spara den för att ev behöva betala in den vid inledande skuldsanering .
Vad är det som avgör om en person måste betala in den eller ej ? När jag läser på kfm hemsida ang detta så står det att -Om skatteåterbäringen kommer under tiden som man utreder så ska den betalas in . ( förenklat )
För mej kommer utredningen igång i maj/ juni och då har jag redan fått den ( April ) .
Om jag hinner få den innan ens en utredning är igång borde det ju rimligtvis vara att jag får behålla den , annars skulle ju alla behöva spara den oavsett tid på året som utredningen kommer igång . Och det står ingenstans på kfm a hemsida att man är skyldig att spara återbäringen TIDEN FÖRE om man sökt skuldsanering. Skulle en person som ansökt och utredningen startar i januari bli undantagen att betala in , medans en som ansökt så att utredningen börjar i juni behöva betala in .
kan inte vara rimligt !
Nån som vet ?
Har du inte inledande så är det klart du behåller pengarna. Så vida du inte har löneutmätning för då ryker dom ju direkt så klart.

Om du får en återbäring precis någon månad innan samtalet och förhoppningsvis inledande skuldsanering så kan du räkna med att frågan kommer upp vad du gjort med pengarna om det är ett lite större belopp.

Då finns det egentligen (i de flesta fall) bara 2 godtagbara svar:

1. Jag har använt skatteåterbäring för att betala på lån eftersom det var vad handläggaren på kommunen sa till mig vid ansökan (kan man skylla på). Vid skuldsanering så måste man ha gjort allt i sin makt för betala det man kan på sina skulder.

2. Jag har sparat pengarna inför eventuell skuldsanering/utmätning ifall ni vill ha dom för att betala mina borgenärer. Då hoppas i bästa fall handläggaren låter man behålla dom.

Kommer det en stor skatteåterbäring tror jag det blir svårt att komma undan med något annat svar i de flesta fall tyvärr.

Får man 5000 i skatteåterbäring så spelar det nog mindre roll.

Jag hade inte riskerat en skuldsanering på att göra något dumt med pengarna. Bara bita i det sura äpplet om dom ryker.

Om du får en återbäring precis någon månad innan samtalet och förhoppningsvis inledande skuldsanering så kan du räkna med att frågan kommer upp vad du gjort med pengarna om det är ett lite större belopp.

1. Jag har använt skatteåterbäring för att betala på lån eftersom det var vad handläggaren på kommunen sa till mig vid ansökan (kan man skylla på). Vid skuldsanering så måste man ha gjort allt i sin makt för betala det man kan på sina skulder.

2. Jag har sparat pengarna inför eventuell skuldsanering/utmätning ifall ni vill ha dom för att betala mina borgenärer. Då hoppas i bästa fall handläggaren låter man behålla dom.

Kommer det en stor skatteåterbäring tror jag det blir svårt att komma undan med något annat svar i de flesta fall tyvärr.

Jag hade inte riskerat en skuldsanering på att göra något dumt med pengarna. Bara bita i det sura äpplet om dom ryker.
Hej !
Ja jo .. men det står ju på kf hemsida att detta , att spara den , gäller om man förväntas få återbäringen UNDER utredande av inledande skuldsanering .
Jag får återbäringen i april och min utredningen startar i slutet av maj / början av juni . Alltså kommer skatten före nåt ö h taget har tittats på av kfm . Hur ska man veta att spara den när det inte står på kfm hemsida ?
Det rimliga borde ju vara att det inte är godtyckligt och beroende på NÄR på året du utreds .

Har du inte inledande så är det klart du behåller pengarna. Så vida du inte har löneutmätning för då ryker dom ju direkt så klart.
Ja visst måste det ju vara så ! Det är som att man annars skulle behöva betala in böter i förskott för ett brott man inte gjort .

Hej !
Ja jo .. men det står ju på kf hemsida att detta , att spara den , gäller om man förväntas få återbäringen UNDER utredande av inledande skuldsanering .
Jag får återbäringen i april och min utredningen startar i slutet av maj / början av juni . Alltså kommer skatten före nåt ö h taget har tittats på av kfm . Hur ska man veta att spara den när det inte står på kfm hemsida ?
Det rimliga borde ju vara att det inte är godtyckligt och beroende på NÄR på året du utreds .
Spara den så är det lugnt tänker jag. Vad är det att bråka om? Kommer frågan och du har fått ex 30000 i återbäring för 2 månader sen så kan du inte svara att du shoppat upp pengarna och förvänta dig ett bra utfall.

Läste en artikel för inte så länge sen om denna situation du pratar om: Där var det återbäring på 20.000 och det köptes en ny soffa istället för att spara pengarna och det resulterade i avslag både hos KFM och Tingsrätten

Så här skriver fogden i sin motivering till avslag:

”Efter inledandet av skuldsanering har det kommit fram att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för xx. Hon har använt 11 500 kr av en skatteåterbäring på 19 000 kr som hon fick till andra saker än sina skulder, trots att hon informerades om att det var viktigt att hon sparade undan pengarna och inväntade besked av handläggare från Kronofogdemyndigheten.”

Nu har tingsrätten avslagit kvinnans överklagan”

Visseligen efter inledande - Men om man har en ansökan pågående så ska man vara beredd på att frågan kommer och då ska man kunna ge ett jäkligt bra svar om man har bränt iväg pengarna om det ska vara gotagbart. Speciellt om pengarna kommit bara 1-2 månader innan samtalet

Det känns som om du letar skäl att behålla pengarna, och hänger upp dig på småsaker som ska motivera varför du ska få behålla pengarna. Men, saken är ju den att det är en rejäl uppförsbacke att få skuldsanering, och vägen uppför backen är till stor del beroende på en extremt subjektiv variabel som helt o hållet bestäms av handläggaren som har hand om ditt fall. Den variabel är "skäligheten". Om det kommer fram att du fått en stor skatteåterbäring bara någon månad innan din ansökan om skuldsanering behandlas, så ryker nog skäligheten.

Spara pengarna. När de ringer från KFM om skuldsaneringen säg att du har lagt undan dem ifall KFM skulle kräva dem. Alternativt, betala av skulder med dem. Det går också bra.

Lite märkligt…
Min skuldsanering var klar i mars 2024. Nu i fredags fick jag hem ett års besked om inbetald ränta från Marginalen Bank, dvs redovisad ränta till Skatteverket (ca 25tkr).
Detta har jag aldrig fått under mina 5 år med skuldsanering från denna bank. När jag går igenom Kronofogdens årliga utbetalningar till banken, så stämmer beloppen. Allt har dom tydligen lagt mot ränta, inte mot kapitalbeloppet jag var skyldig dom.
Är det dock inte märkligt att nu ett år efter avslutad sanering, så rapporterar banken alla 5 års inbetalningar på en och samma gång, eller är det vanligt förekommande?

Lite märkligt…
Min skuldsanering var klar i mars 2024. Nu i fredags fick jag hem ett års besked om inbetald ränta från Marginalen Bank, dvs redovisad ränta till Skatteverket (ca 25tkr).
Detta har jag aldrig fått under mina 5 år med skuldsanering från denna bank. När jag går igenom Kronofogdens årliga utbetalningar till banken, så stämmer beloppen. Allt har dom tydligen lagt mot ränta, inte mot kapitalbeloppet jag var skyldig dom.
Är det dock inte märkligt att nu ett år efter avslutad sanering, så rapporterar banken alla 5 års inbetalningar på en och samma gång, eller är det vanligt förekommande?

Mina två skulder som jag har i Norge som ingår i min skuldsanering, där har dom lagt allting emot ränta under snart fem år. Vilket i runda slängar är cirka 50 000 i ränta på varje skuld under fem år, inte ett öre mot kapitalet. Allting som KF betalar in på dessa skulder i Norge äts handlöst upp av räntan som Intrum Norge kastar på. Skulderna i Norge har inte minskat överhuvudtaget.

Dessa två skulder ligger i Sverige också som min fru betalar på. Hon betalar 3000 på varje skuld, 40% amortering och 60% ränta.

Nästa år avslutas min skuldsanering. Då avskrivs mina skulder i Norge men vi får fortsatt betala på dom i Sverige.

Jag pratade med Intrum Sverige när skulderna kom hit för två år sedan och min fru fick börja betala dom varför inte Intrum Norge skickar mina två skulder som ingår i min skuldsanering. Nu förstår jag varför dom inte ville göra det;) Intrum tjänar pengar både i Norge på att skuldsaneringen betalar på dom och att min fru betalar till Intrum Sverige på exakt samma skulder.

Jag kan förstå att man vill behålla skatteåterbäringen, hjärnan funkar så, vi vill ogärna bli av/ge bort ngt som vi fått och anser är vårt.
Men jag tänker att om det t ex handlar om 20 000 kr i återbäring och man känner panik att man inte vill att Kf ska ta de pengarna för att betala på ens skulder (som man själv tagit) så kan man kanske tänka så att jo, Kf tar min återbäring på 20 000 kr men jag "sparar/tjänar" eller kalla det vad du vill, en miljon eller mer genom att få skuldsanering? Tänker man att man tjänar så lurar man hjärnan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp