Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering och kontokredit

Öppna i en annan bank krediten där vill du inte ha släpandes med dig vid skuldsanering.

En bank får inte neka dig ett vanligt konto ”lönekonto” eller vad du nu vill kalla det.

Dom får inte heller neka dig ett bankkort dock kan dom såklart neka kredit på kortet. Dom får heller inte neka dig internetbank då du har rätt att kunna betala dina räkningar på det sättet.

Finns lagstöd och är samma genom hela EU.

Jag hade en kredit hos banken på kortet på 8000 som inte blev reglerad när inledande skuldsanering började. Jag meddelade banken att jag fått inledande skuldsanering och de meddelade då KF att de ville vara med i saneringen. Blev som en vanlig skuldpost i saneringen. Banken avslutade mitt kreditkort och jag fick ett vanligt betalkort istället.

Jag hade en kredit hos banken på kortet på 8000 som inte blev reglerad när inledande skuldsanering började. Jag meddelade banken att jag fått inledande skuldsanering och de meddelade då KF att de ville vara med i saneringen. Blev som en vanlig skuldpost i saneringen. Banken avslutade mitt kreditkort och jag fick ett vanligt betalkort istället.
Det som avses i diskussionen är inte en kortkredit utan en kontokredit, vilket är stor skillnad.

Ok. Ja du har rätt Lize, fel där av mig. Sorry!

Vet inte om du har koll på själva begreppet kontokredit så försöker förklara.

Jag betalar ju inte in något, det är ju kopplat till mitt lönekonto.
Så jag hade från början en kredit på låt säga typ 20.000 eftersom jag behövde pengar för att betala mina skulder så utnyttjade jag den till max och tog ut 20.000 mer från kontot än vad jag hade. Då blev mitt saldo - men jag hade ändå pengar tillgänglig.

Men den "betalas ju tillbaka" varje månad då min lön kommer in kan man säga.
Om jag tittar på mitt saldo så är det alltså minus men tillgänglig är ju den summan jag har.

Men skulle kontokrediten dras in vid skuldsanering skulle jag ju då plötsligt bli av med 20.000 som kom in på mitt konto o först efter det ha plus på kontot.

På tal om ingenting, det där måste ju vara det sämsta man kan ha i kreditväg. Det är ju som bäddat för att aldrig återställa och alldeles för lätt att använda upp igen. Jag antar att man betalar ränta också om man hela tiden använder upp den? Gör dig av med den och låt bli att skaffa en i framtiden. o_O

Fast hur stor skillnad är det egentligen? Det är fortfarande lånade pengar.
Om man fortsätter att få in lönen på kontot så regleras skulden automatiskt vid varje tillfälle, till skillnad från kortkredit som du låter bli att betala eller plockar bort autogirot. Banken kan avvakta tills man fått lön och hela eller del av krediten är betald och sedan säga upp krediten, som då kommer den inte med i löneutmätning eller skuldsanering. Det kan bli ganska illa om man exempelvis inte betalt hyran, el o s v innan krediten dras in, om man väljer att släppa sina skulder till KFM.

Om man fortsätter att få in lönen på kontot så regleras skulden automatiskt vid varje tillfälle, till skillnad från kortkredit som du låter bli att betala eller plockar bort autogirot. Banken kan avvakta tills man fått lön och hela eller del av krediten är betald och sedan säga upp krediten, som då kommer den inte med i löneutmätning eller skuldsanering. Det kan bli ganska illa om man exempelvis inte betalt hyran, el o s v innan krediten dras in, om man väljer att släppa sina skulder till KFM.

Ja den biten förstår jag ju, var av den anledningen jag skrev att det måste vara värsta sortens kredit man kan ha. Men bra sätt för banken att vara säker på att få tillbaka sina pengar.

Ja den biten förstår jag ju, var av den anledningen jag skrev att det måste vara värsta sortens kredit man kan ha. Men bra sätt för banken att vara säker på att få tillbaka sina pengar.

Jag menade mer att det är ju en kredit/lån precis som andra krediter.

Jag menade mer att det är ju en kredit/lån precis som andra krediter.
Jag la inga synpunkter på om det är en bra eller dålig kredit utan förklarade skillnaden av hanteringen vid löneutmätning/skuldsanering jämfört med andra former av krediter. Det var det som TS hade som grundfråga.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp