Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering och inkassos skulduppgifter (efter beviljande)

Hej!

Ville ställa en fråga som rör en beviljad (och gällande) skuldsanering som pågår, och började våren 2022. Några här inne
i forumet borde säkert ha koll på detta.

Blev rätt nöjd med beslutet on sanering och det som fastställdes till att betala per månad, men även det totala slutbeloppet på allt
som ingår.

Nu några månader efter, loggade jag in på några av fordringsägarnas (inkassobolagens) hemsidor, och där man via inloggning på
"Mina Sidor" kan se ens skuldbelopp. Ser nu att det läggs till ränta på skulderna, vilket då gör att beloppen utvecklar sig uppåt?
Jag har ingen övrig utmätning eller t.ex. några fler, andra skulder förutom det som ingår i skuldsaneringen.

Samma skulder som ingår i ens skuldsanering och till fasta summor, dessutom med viss sänkning (enligt Kronofogdens beslut) ser
alltså annorlunda ut hos själva fordringsägare / inkassobolag? Detta verkar också ske hos alla inkasso som är involverade, efter att ha kollat hos dessa.

Tänkte mer på hur detta skall tolkas, när det finns ett fastställt totalbelopp med en början och ett avslut (efter fem år) och som ju syftar till definitiv
slutbetalning på det som uppkommit?

Stort tack på förhand till den som känner igen detta och vet svaret!

Skulden är ju en annan sak än det som du pga skuldsanering skall betala.
Om din skuldsanering av någon anledning avbryts är det skulden som finns hos borgenärerna som gäller, inte den procent av skulderna som skuldsaneringen räknat fram.

Skulden är ju en annan sak än det som du pga skuldsanering skall betala.
Om din skuldsanering av någon anledning avbryts är det skulden som finns hos borgenärerna som gäller, inte den procent av skulderna som skuldsaneringen räknat fram.

Ja, ok. Antog också att det handlar om det fall du beskriver, ifall detta då skulle inträffa, men tack.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp